لابی های صهیونیستی و سعودی پشت تصمیم خروج ترامپ از برجام بودند


لابی های صهیونیستی و سعودی پشت تصمیم خروج ترامپ از برجام بودند

یک تحلیلگر ارشد روابط بین الملل گفت:جدا از لجاجت ترامپ با اوباما، فشار لابی های صهیونیستی و سعودی پشت تصمیم خروج ترامپ از برجام بودند.

لابی های صهیونیستی و سعودی پشت تصمیم خروج ترامپ از برجام بودندبه گزارش حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، به دنبال افشای ایمیل های محرمانه سفیر انگلیس در مورد سیاست های ترامپ که در آن به بخشی از سیاست ها ی آمریکا در قبال ایران هم اشاره شده او مجبور به استعفا شد. در همین رابطه گفت وگویی در باشگاه خبرنگاران جوان صورت گرفته است.

دیاکو حسینی تحلیلگر ارشد روابط بین الملل و مدیر برنامه مطالعات جهانی مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری در گفت و گو با خبرنگار حوزه سیاست خارجه گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان با بیان اینکه سیاست ها ی آمریکا کاملا غیر منسجم آشفته و بی هدف تعریف می شود و عمدتا مبتنی بر احساسات شخصی و تعارض منافع در داخل هیئت حاکمه ایالات متحده است. تاکید کرد سیاست ها ی آمریکا کاملا غیر منسجم آشفته و بی هدف است و عمدتا مبتنی بر احساسات شخصی و تعارض منافع در داخل هیئت حاکمه ایالات متحده است.

کارشناس ارشد روابط بین الملل در رابطه با موضوع افشای ایمیل های سفیر انگلیس در آمریکا که اشاره ای به سیاست های غیر منسجم آمریکا در برابر ایران نیز دارد و به استعفای وی منجر شد خاطر نشان کرد: فکر می کنم ایمیل هایی که از سوی سفیر بریتانیا افشا شده است از این بابت با بازتاب بسیار زیاد روبرو شد که در غالب موارد نظرات مقامات به دلایل دیپلماتیک افشا نمی شود، اما در دیپلماسی غیر رسمی و همچنین در بین جریان های نخبه چنین قضاوت های مشابهی در مورد دولت ترامپ وجود دارد، زیرا همه کشورها با عقل سلیم به خوبی درک می کنند که سیاست های آمریکا کاملا غیر منسجم آشفته و بی هدف و عمدتا مبتنی بر احساسات شخصی و تعارض منافع در داخل هیئت حاکمه ایالات متحده است. همین مسئله منجربه ایجاد آشفتگی بین المللی شده و روابط واشنگتن را با بسیاری از کشورها در حالت تعلیق قرار داده و در بعضی موارد هم این روابط را به طور کامل تهدید کرده است. بنابراین این قضاوت عمومی است و انتشار آن موضوع چندان عجیبی نیست.

ترامپ حیثیت توافق بین المللی را زیر سوال می برد

وی در رابطه با اقدام ترامپ در خروج از برجام و تعبیر سفیرانگلیس به «خرابکاری دیپلماتیک »در این خصوص اظهار کرد:اروپایی ها و کشورهای آسیایی به استثنای چند کشور مثل امارات عربستان و رژیم صهیونیستی به خوبی این را درک می کنند کاری را که ترامپ با برجام کرد البته ترامپ اقدامات مشابهی را هم با توافق ها ی بین المللی دیگری مانند، معاهده پاریس و پیمان تجاری اقیانوس آرام آسیای شرقی معروف به TPP هم انجام داده است. وی اضافه کرد: اهمیت برجام بخاطره این است که حاصل یک چالش دیپلماتیک دوازده ساله بوده و همینطور همه کشورهای عضو شورای امنیت را درگیر خود کرده بود و مهمم تراز تمام این موارد اینکه این توافق به تصویب شورای امنیت سازمان ملل متحد رسیده بود. اروپایی ها متوجه این بودند که کاری که ترامپ با توافق برجام کرد به شدت به حیثیت توافقات بین المللی به طور کلی آسیب زد. در واقع این اقدام اساسا با هر معیاری که در دنیا سنجیده شود کارغیر عقلانی به شمار می رود. بنابراین فکر نمی کنم این موضع سفیر انگلیس درباره ترامپ عجیب بوده باشد و برای ما غیر قابل انتظار باشد. این دیدگاه تمام کشورها درباره رفتارهای غیر مسئولانه آمریکلست و این بار این موضع گیری نشر پیدا کرد.

آمریکا دچار ورشکستگی اخلاقی در جهان است/ترامپ ریسک جنگ با ایران را نمی پذیرد

وی ادامه داد: ولی واقعیت این است که به اصطلاح درپس پرده همیشه چنین صحبت هایی درباره آمریکا وجود دارد که نشان دهنده ورشکستگی اخلاقی آمریکا درجهان است واوج بی اعتمادی که به تصمیمات نسنجیده دولت ترامپ وجود دارد.

حسینی با اشاره به افشای ایمیل سفیر انگلیس که درباره ادعای دروغ ترامپ مبنی بر متوقف کردن حمله به ایران بخاطر کشته شدن 150نفر با تاکبد براینکه این ادعا با واقعیت هم خوانی ندارد، خاطر نشان کرد: آنها این دیدگاه ها را درنقد واشنگتن طرح می کنند. چون می دانند که به کارگیری چنین منطق سستی در وزارت امور خارجه آمریکا محدود به ایران نیست و همه کشورهارا در روابط خارجه این کشور دربر می گیرد. بنابراین نقد اروپایی ها ازعملکرد بد ترامپ به معنای حمایت از ایران نیست. و در مورد خاص حمله به ایران باز تاکید می کنم این موضوع تازگی ندارد. ترامپ با سنجیدن پیامدهای یک جنگ احتمالی با ایران از این جهت صرف نظر کرد به خوبی این را درک می کرد که شروع یک جنگ می تواند یک دامنه نامحدود پیدا کند و عواقبی داشته باشد که مستقیما بر سرنوشت سیاسی آن تاثیر گذار است. در حالی که از دیدگاه ترامپ سقوط یک پهپاد بدون تلفات جانی موضوعی بود که می شد از آن چشم پوشی کرد و به اصطلاح ، خطرات یک چنین ریسک بزرگی را به جان نخرید.

با تغییر سفیر انگلیس روابط لندن_واشنگتن به حالت عادی خودش باز می گردد

وی گفت:طبیعتا ایالات متحده بخاطر حفظ آبروی خود ترجیح داد خود را در موضع بالا قرار دهد و بهانه نجات جان ۱۵۰ نفررا مطرح کند و ازآن به نفع خودش استفاده کند.

این تحلیلگر ارشد مسائل سیاست خارجی در خصوص افشای ایمیل های محرمانه سفیر انگلیس درخصوص سیاست های ترامپ و تاثیر آن بر روابط بین دو کشور عنوان کرد: فکر نمی کنم موثر باشد روابط انگلیس و آمریکا روابط بسیار عمیق و تاریخی است و جنبه های فرهنگی و هم به لحاظ استراتژیک اهمیت بسیار بالایی برای طرفین دارد. آنها به خوبی ازعهده مدیریت چنین تنش های مقطعی که معمولا مربوط به افراد و نه دولت هاست به خوبی بر می آیند.با تغییر سفیر و همینطور درآینده نزدیک با تغییر نخست وزیر انگلیس این روابط به حالت عادی خودش باز می گردد.

ترامپ غیر قابل پیش بینی و کاملا نامتعارف است.

وی تصریح کرد:ولی نکته ای در اینجا مطرح است ،اینکه ترامپ همیشه برای همه کشورها یک فرد غیر قابل پیش بینی و کاملا نامتعارف است وهرچقدر هم روابط آنها خوب باشد همیشه دچار این تردید دائمی نسبت به نیات ترامپ و رفتارغیر قابل پیشی بینی او هستند.

حسینی در خصوص افشای نظرات سفیر انگلیس واینکه آیا او اساسا دچار اشتباه شده است یا نه ؟ توضیح داد: نظرات منتشر شده از سوی سفیر انگلیس بسیار عادی بوده است و دیدگاه خود را در باره اوضاع آمریکا به کشورش منتقل کرده است.آنچه که غیر عادی بوده ،درز این ایمیل ها واطلاعات در نتیجه انتشار آن بوده که این کار متعارف نیست. واکنش ترامپ به صحبت ها ونظرات سفیر انگلیس کاملا افراطی ارزیابی می شود و بیشتر جنبه شخصی پیدا کرده است. این رفتار مورد تایید دیپلمات ها ی حرفه ای در خود آمریکا هم نیست.

لابی های تندرو صهیونیستی در خروج ترامپ از برجام نقش داشتند

این کارشناس ارشد روابط بین الملل در پایان در رابطه با اینکه خروج ترامپ از برجام حکایت از خصومت او با شخص اوباما و همچنین روسای جمهور قبل از خود داشت، افزود: این امر جز تحلیل ها ی اولیه کارشناسان بوده که ترامپ بخاطر خصومت شخصی با اوباما از این توافق خارج شده است. این نکته نیز حائز اهمیت است که تصمیم ترامپ در خروج از برجام با تحریک کشورهای متحد خود در منطقه مانند عربستان سعودی ، امارات و رژیم صهیونیستی صورت گرفت. تلاش هایی که توسط نتانیاهو، محمد بن سلمان وهمینطور بن زاید در امارات شکل گرفت و و تشویق آنها به خروج از برجام و فعالیت گسترده لابی طرفدار اسراییل و عربستان سعودی این کشورها در واشنگتن بوده است.

انتها ی پیام/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سیاسی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


کلمات پانتومیم | 350 سوژه سخت ،راحت ،خنده دار +150ضرب المثل