کتاب قدم اول آلن بدیو با ترجمه اسکافی منتشر شد


آلن بَدیُو از فیلسوفان زنده دنیا و از چهره‌های برجستهٔ مکتب فرانکفورت است.

آفتاب‌‌نیوز :

سرویس فرهنگی- کتاب قدم اول آلن بدیو با ترجمهٔ ابراهیم اسکافی از سوی انتشارات «شیرازه کتاب ما» با قیمت ۲۰ هزار تومان منتشر شد.

به گزارش آفتاب‎نیوز؛ آلن بَدیُو از فیلسوفان زنده دنیا و از چهره‌های برجستهٔ مکتب فرانکفورت است. او معتقد است انسان باید با ایده زندگی کند و به آنچه ایدهٔ کمونیستی و زندگی اشتراکی می‌نامد همچنان وفادار است، اما تلاش می‌کند که ایدهٔ کمونیستی را از تاریخ کمونیسم و به طور کلی از سیاست جدا کند.

بَدیُو معتقد است کمونیسم را نباید با تاریخ آن، بلکه با خود آن باید مورد قضاوت قرار داد. او متأثر از آموزه‌های مائو از مبارزات رهایی‌بخش به ویژه اگر پیروزی گروهی کوچک بر قدرتی بزرگ باشد، استقبال می‌کند. به همین خاطر در موضعی جنجالی از پیروزی خمرهای سرخ در کامبوج و تشکیل دولت کمونیستی حمایت کرد. البته این پشتیبانی مختص او نبود، برخی دیگر از فیلسوفان معاصر او نظیر نوام چامسکی نیز موضع مشابهی اتخاذ کردند. چند دهه طول کشید تا با برملا شدن جنایات تاریخی این دولت مستعجل کمونیستی علیه میلیون‌ها تن در کامبوج، بالاخره بدیو تصمیم گرفت از این پشتیبانی‌اش ابراز تأسف رسمی کند. البته او از این اشتباهش نیز درس گرفته و می‌گوید ما دیگر نباید از پیروزی هر گروه کوچکی ذوق‌زده شویم، باید ببینیم تا چه اندازه سیاست‌های آنان از وضع موجود، رهایی‌بخش‌تر است.

از اینرو نگرانی دیگری بدیو این است که ایدهٔ کمونیستی به ایده‌ای تمامیت‌خواهانه تبدیل شود، او گرچه حامی ایدهٔ کمونیستی است اما هشدار می‌دهد که نباید این ایده را تمامیت‌خواهانه کرد و دیگران را با اجبار وادار به تسلیم شدن نمود.

مهم‌ترین مبحثی که آلن بدیو دنبال می‌کند مفهوم رخداد است که با چهار روند حقیقت در ارتباط است. از نظر او روندهای حقیقت در عشق، ریاضی، سیاست و هنر وجود دارند. مفهوم رخداد در فلسفهٔ بدیو مفهومی پیچیده است که با شانس نیز درآمیخته است. انسان‌ها گویی باید منتظر وقوع رخداد باشند و پس از آن است که انسان‌ها بسته به موضعی که در نسبت با حقیقت جدید می‌گیرند به سوژه‌های متفاوتی تبدیل می‌شوند. سوژه‌هایی که از حقیقت استقبال می‌کنند، سوژه‌های وفادار هستند که در برابر آنها سوژه‌های ارتجاعی قرار دارند. موضوعی که همچنان پرمناقشه باقی می‌ماند این است که رخدادهای حقیقی را چگونه باید از رخدادهای جعلی تشخیص داد.

در معرفی پشت جلد کتاب تصویری آلن بدیو آمده است: «آثار آلن بَدیو، فیلسوف فرانسوی را می‌توان در زمرۀ رمان، ‌شعر و اندرزنامه‌های سیاسی قرار دارد. آثاری که استدلال‌های فلسفی را با نظریه‌های ریاضی همراه می‌کنند. حرف اصلی بَدیو آن است که فلسفه همواره همان زندگی‌نامۀ خود فیلسوف است. کتاب حاضر قدم اولی است در آراء و آثار نویسنده‌ای که همواره متعهد به سیاستِ رهایی‌بخش باقی‌ماند و آثار معروف و کمتر معروفش در خدمتِ انگارۀ جهانیِ اصالتِ زندگی جمعی هستند.»

مجموعه کتاب‌های تصویری قدم اول را انتشارات «شیرازه کتاب ما» ترجمه و منتشر می‌کند و تا کنون بیش از هشتاد جلد از این مجموعه اشخاص او اندیشه‌های ماندگار جهان منتشر شده است. پیشتر، ابراهیم اسکافی از این مجموعه کتاب‌های قدم اول نیچه، قدم اول رولان بارت و قدم اول فلسفهٔ قاره‌ای را ترجمه کرده است. کتاب‌های قدم اول اسلاوُی ژیژِک و نوام چامسکی نیز پیشتر در این مجموعه منتشر شده است.

کتاب قدم اول "آلن بدیو" با ترجمه اسکافی منتشر شد

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نهادینه سازی ارزش آفرینی برای مشتری در فرهنگ تولید