صادرات 20 میلیون دلاری چای از کشور/ افزایش استقبال مردم از چای داخلی


صادرات 20 میلیون دلاری چای از کشور/ افزایش استقبال مردم از چای داخلی

رئیس سازمان چای کشور گفت: ارزش صادراتی چای خشک از کشور در سال گذشته 20 میلیون دلار بود، پیش‌بینی می‌شود امسال علی‌رغم بهبود تولید برگ سبز چای به دلیل رونق بازار داخلی، رقم صادرات تغییر نکند.

رئیس سازمان چای کشور گفت: ارزش صادراتی چای خشک از کشور در سال گذشته ۲۰ میلیون دلار بود، پیش‌بینی می‌شود امسال علی‌رغم بهبود تولید برگ سبز چای به دلیل رونق بازار داخلی، رقم صادرات تغییر نکند.

حبیب جهانساز در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا با بیان این مطلب، افزود: در سال ۹۶ میزان صادرات بیش از ۱۴ هزار تن بود و در سال گذشته این رقم به بیش از ۱۶ هزارتن رسید، اما امسال با توجه به افزایش استقبال مردم از چای داخلی به نظر می‌رسد میزان صادرات بدون تغییر بماند.

وی ادامه داد: آگاهی مردم از سلامت و کیفیت چای داخلی نسبت به چای خارجی مهمترین دلایل افزایش روز افزون استقبال از چای داخلی است.

وی میزان چای مورد نیاز کشور را ۱۰۰ هزار تن عنوان کرد که ۲۵ هزار تن آن در داخل کشور قابل تامین است.

جهانساز با تاکید بر اینکه صادرات چای داخلی یا مصرف تمام آن در داخل کشور هر دو رونق تولید را به همراه دارد، افزود: صادرات چای داخلی ارزآوری دارد و مصرف آن در داخل از خروج ارز جلوگیری می‌کند، اما در هر دو حالت نتایج آن برای کشاورزان مشابه است و رونق تولید را به همراه دارد.

وی ارزش صادراتی چای خشک از کشور در سال گذشته را ۲۰ میلیون دلار عنوان و پیش‌بینی کرد امسال نیز علی‌رغم بهبود تولید برگ سبز چای به دلیل افزایش استقبال مردم از چای داخلی رقم صادرات این محصول افزایش پیدا نکند.

به گفته رئیس سازمان چای کشور؛ میزان صادرات در فروردین ماه سالجاری حدود ۵۰۰ تن، اردیبهشت ۷۰۰ تن و خرداد ۴۰۰ تن بوده است.

جهانساز میزان گردش مالی تولید و بازار چای در دو استان شمالی کشور را بالغ بر ۸۰۰ میلیارد تومان عنوان کرد و گفت: چای برای استان‌های گیلان و مازندران محصول استراتژیک محسوب می‌شود و تاثیر بسزایی در اقتصاد کشاورزی و روستایی این دو استان دارد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فیلم وقاحت تمام بهاره رهنما / شوهرندارم این آقا دوست پسرم است!