آزمون فرانسوی اروپا در تهران


آزمون فرانسوی اروپا در تهران

نگاهی گذرا به برخی از عناوین اصلی تعدادی از روزنامه های امروز کشور که حاوی نکات و سرفصل های مهم در عرصه سیاسی، اجتماعی و اقتصادی هستند را می توانید در خبرگزاری ایمنا دنبال کنید.

به گزارش ایمنا، روزنامه ایران در تیتر اول امروز خود به بازتاب سخنان حسن روحانی در جریان سفرش به استان خراسان شمالی پرداخته و در تیتر آورده است: «ناکارآمدی دولت ادعایی نارواست»، سرفصل صحبت های رییس جمهور از این قراراست: با اطلاع می گویم شرایط ما از دوران جنگ سخت تر است؛ اما مطمئنم مثل جنگ با مقاومت پیروز می شویم. امریکا در خروج از برجام تنها ماند، اگر دست از ظلم و عهد شکنی بردارند، همواره اهل منطق و مذاکره ایم. انرژی ها را هدر ندهیم، در شرایط فعلی بیشتر باید کنار هم باشیم. این روزنامه همچنین از قول معصومه ابتکار، معاون رییس جمهور تیتر زده است: «زنان زندانی با دستبندهای الکترونیک به خانه باز می‌گردند» ایران در توضیح این خبر آورده است: معاون رئیس جمهوری در امور زنان و خانواده درباره آخرین اقدامات این معاونت در خصوص بررسی مشکلات زنان زندانی می‌گوید: اولین کاری که طی ۲۰ ماه گذشته انجام دادیم بازدید از زندان‌ها بوده و در طول این مدت ۱۰ زندان را از نزدیک دیدیم و با زنان زندانی دیدارهای چهره به چهره داشتیم و از ابعاد مختلف زندگی شرایط زنان زندانی از مهدکودک گرفته تا بهداری، کارگاه‌های آموزشی و شرایط مرتبط با تغذیه و بهداشت عمومی و وضعیت حقوقی گزارش تهیه کردیم.ابتکار گفته است: بررسی کردیم که چند درصد از این زنان دارای فرزند هستند و مشکلات این دسته را هم جویا شدیم تا بتوانیم به‌صورت ویژه مشکلات آنان را بررسی و رسیدگی کنیم. برای حل مشکلات زنان زندانی با مراجع ذیربط مکاتبه کردیم تا برای رفع کمبودها اقدامات مؤثری انجام شود و تا امروز هم پیشرفت‌های خوبی داشتیم هرچند هیچ وقت هم نمی‌توانیم وجود کمبودها را انکار کنیم.

آزمون فرانسوی اروپا در تهران

روزنامه خراسان، تیتر اصلی خود را به صحبت های دیروز وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی در مورد مافیای دارو اختصاص داده، اما در یکی از تیترهای فرعی خود به ماجرای بازداشت یک مقام سابق قضایی پرداخته است. خراسان با تیتر: «بازداشت یک مقام سابق قضایی» در خبر خود آورده است: روز گذشته یک عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس از بازداشت «اکبر طبری» معاون اجرایی حوزه ریاستِ رئیس پیشین قوه قضاییه خبرداد. حسن نوروزی که این خبر را به «ایرنا پلاس» داد، جزئیات بیشتری اعلام نکرد و تنها گفت که «چند روز پیش آقای طبری بازداشت شده است.» بحث درباره کسی است که در نخستین روز بعد از معارفه آیت‌ا... رئیسی در قوه قضاییه، فرد دیگری به‌جای او منصوب شد.
براساس گزارش ایرنا اکبر طبری در زمان ریاست آیت‌ا... صادق آملی‌لاریجانی بر دستگاه قضا، معاونت اجرایی حوزه ریاست قوه قضاییه را بر عهده داشت. چندی پیش علیرضا زاکانی، نماینده اصولگرای مجلس نهم، اتهام های تندی را علیه اکبر طبری مطرح و ادعا کرده بود که طبری «دو رئیس قوه را بیچاره کرده است.» در پاسخ به این اتهام ها دفتر آیت ا... آملی لاریجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام واکنش تندی به این ادعاها داشت و در بخشی از آن نوشته بود: « برخی از اتهامات مطرح درباره معاون اجرایی حوزه ریاست، قبلاً در دادسرا بررسی شده و کذب بودن آن محرز شده بود. رئیس قوه قضاییه پیشین هم خود مستقلاً آن ها را بررسی کرده و خلاف بودن آن ها برای وی محرز شده بود.

آزمون فرانسوی اروپا در تهران

روزنامه مردم سالاری در یکی از تیترهای صفحه اول خود به ماجرای میانجی گری فرانسه در موضوع مناقشات پس از خروج یک طرفه آمریکا از برجام پرداخته و در تیتر خود نوشته: «آزمون فرانسوی اروپا در تهران» این روزنامه در توضیح این خبر آورده است: القدس العربی با اشاره به اینکه قرار است مکرون به زودی به تهران سفر کند، نوشت: اگر واشنگتن به تحریم‌ها ادامه دهد، تهران یکبار دیگر به سیاست تنش زای واشنگتن پاسخ خواهد داد.
روزنامه القدس العربی چاپ لندن در شماره امروز خود در اینترنت در یادداشتی به قلم نجاح محمد علی نوشت: قرار است امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه به زودی سفر مهمی به تهران داشته باشد. این موضوع می‌تواند نشان دهنده موفقیت آمیز بودن سفر امانوئل بون فرستاده ویژه و مشاور ارشد کاخ الیزه به تهران طی روزهای سه شنبه و چهارشنبه گذشته برای نجات برجام از فروپاشی و فراهم سازی فضای مناسب برای گفتگوست.
اخبار درز کرده از تهران حکایت از گشایش محدودی در زمینه تعهدات کشورهای اروپایی در برجام است...تهران به فرستاده فرانسه تعهد داده است که بیش از این، سطح تعهدات خود را در مفاد برجام و غنی سازی اورانیوم و راه اندازی سانتریفیوژهایی که به موجب برجام خاموش شده‌اند.... کاهش نخواهد داد.

آزمون فرانسوی اروپا در تهران

روزنامه همدلی با پرداختن به ماجرای ابلاغ حکم اولیه دادگاه محمدرضا خاتمی در تیتر اصلی خود نوشته است: «حکایت ۸۸ تمام‌شدنی نیست؛ دادگاه تمام شد؛ ادعاها نه» این روزنامه در ادامه تیتر خود با نقل قولی از سخنگوی شورای نگهبان که گفته است می توانم ادعا کنم کره مریخ ۱۰درجه شمالی منحرف شده، در توضیح تیتر خود آورده است: محمدرضا خاتمی از چهره‌های شاخص جریان اصلاح‌طلبی، پاییز پارسال از تخلف گسترده‌ای خبر داد که در جریان انتخابات بحث‌برانگیز خرداد ۱۳۸۸ صورت گرفته بود. وی منبع خود را «منابع مطلع» جناح ‌اصول‌گرا معرفی کرد و مدعی شد؛ «در جریان شمارش آرا، هشت میلیون رای به نفع محمود احمدی‌نژاد به صندوق‌ها اضافه شد». سیاسیون و جناح رقیب، طرح این ادعا را برنتافتند و به دنبال آن دستگاه‌های حاکمیتی و قضایی پرونده‌ای را برای رسیدگی به این اتهام گشودند، پرونده‌ای برای محکومیت محمدرضا خاتمی.
در نهایت پرونده اتهامی محمدرضا خاتمی با حضور متهم و وکلا در دادگاه رسیدگی و در آن جرم «نشر اکاذیب به قصد تشویش اذهان عمومی» محرز دانسته شد. نتیجه این بود؛ «محمدرضا خاتمی به ۲ سال حبس تعزیری محکوم شد».
خاتمی کوتاه نیامد
واکنش محمدرضا خاتمی در قبال این حکم، انتشار نامه‌هایی است که به روسای قوا ارسال کرده است. او که به حکم دادگاه از انتشار دفاعیات خود در رسانه‌ها منع شده بود، البته پیش از نامه‌نگاری خود، دلایلش برای اثبات ادعای مطروحه را همانگونه که برای قاضی شرح داده بود، به رسانه‌ها اعلام کرد.
او پس از برگزاری یکی از جلسات دادگاهی خود در جمع خبرنگاران گفت: «مستند اصلی دفاعیات سه مورد بود. نخستین آن، شمارش آرا بر اساس گزارش تفصیلی شورای نگهبان بیش از دو میلیون رای گم شده است.
بحث دوم در زمینه توزیع تعرفه‌ها بود. برای یازده استان که به آنها دسترسی داشتم، سه میلیون برگ رای چاپ شده اما ارسال نشده است.
مورد سوم چاپ تعرفه‌هاست. بر اساس اظهارات رسمی مسئولان گفته شده که ۵۸میلیون تعرفه چاپ شده است اما شورای نگهبان گفته است ۶۰ میلیون و مشخص نیست دو میلیون کجا چاپ شده است.»
خاتمی با تاکید بر اینکه دفاعیه‌اش طبق گفته‌ها، اظهارات و آمار است،‌ گفت: «در این جلسه موارد متعددی از آشفتگی در انتخابات سال ۸۸ که اگر بخواهیم اسم آن را تخلف، تقلب، دستکاری، مهندسی یا تدلیس بگذاریم، نشان دادم.»​

آزمون فرانسوی اروپا در تهران

روزنامه کیهان در تیتر اصلی خود نوشته است: «سینه‌چاکان برجام از یادآوری سالگرد برجام خجالت کشیدند» این روزنامه در توضیح این تیتر آورده: دیروز (۲۳ تیر) مقارن بود با چهارمین سالروز امضای توافق هسته‌ای (برجام). آن روز دولتمردان و طیف مدعی اصلاحات، جشن و پایکوبی به راه انداخته و مدعی بودند که با امضا و اجرای برجام، تمام مشکلات اقتصادی کشور حل خواهد شد. اما در چهارمین سالروز امضای برجام، روزنامه‌های زنجیره‌ای روزه سکوت گرفته و از یادآوری این واقعه امتناع کردند. گویا سینه‌چاکان برجام از یادآوری سالگرد آن خجالت کشیدند. عیدانه فراوان شد! ۲۳ تیر ۱۳۹۴، روحانی در گفت‌وگوی زنده تلویزیونی به مناسبت امضای برجام تاکید کرد:«عیدانه فراوان شد، تا باد چنین بادا... امروز به ملت شریف ایران اعلام می‌کنم که طبق این توافق، در روز اجرای توافق(دی ماه ۹۴) تمامی تحریم‌ها، حتی تحریم‌های تسلیحاتی، موشکی هم به‌صورتی که در قطعنامه بوده، لغو خواهد شد. تمام تحریم‌های اقتصادی شامل مالی، بانکی، بیمه، حمل‌ونقل، پتروشیمی و فلزات گرانبها بالمره (یکباره) لغو خواهد شد و نه تعلیق...امروز روزی است که قدرت‌های بزرگ اعلام کرده‌اند همه تحریم‌ها برداشته و همه قطعنامه‌های ظالمانه لغو و شرایط عادی و معمولی در روابط با ایران آغاز خواهد شد. امروز یک پایان و آغاز است. پایانی برای ظلم‌ها و اتهام‌های غلط و نابجا نسبت به ملت بزرگ ایران و آغازی برای روند جدید در شروع همکاری‌های جدید در جهان. نقد دلسوزانه آزاد است، اما اجازه نمی‌دهم کسی بخواهد با دروغی و اتهامی و سخن ناروایی به امید مردم برای آینده درخشان این کشور، امید مردم برای رونق اقتصادی و امید مردم برای صلح و امنیت در کشور ما و منطقه و به اعتمادشان صدمه بزند».

این روزنامه در بخشی از این مطلب آورده است: مذاکرات هسته‌ای در دولت آقای روحانی درست از زمانی منحرف شد که برخی تصمیم‌گیران و تصمیم‌سازان با بی‌توجهی به خطوط قرمز، به نفس مذاکره و توافق موضوعیت بخشیدند و با رویکرد غلط «هر توافقی بهتر از عدم توافق است»، به آمریکای بدعهد، اعتماد کردند.

آزمون فرانسوی اروپا در تهران

روزنامه آرمان امروز ، در یکی از تیترهای صفحه نخست خود به موضوع شفافیت اموال مسئولان پرداخته و نوشته است: «گام بزرگ شفافیت اموال مسئولان» این روزنامه در توضیح این مطلب آورده: روز گذشته مجلس پس از تعطیلات اولین جلسه علنی خود را برگزار کرد و در جریان رسیدگی به گزارش یک فوریتی کمیسیون قضائی و حقوقی، مواد ۱۱ و ۱۲ طرح اعاده اموال نامشروع و اجرای اصل ۴۹ قانون اساسی را تصویب کرد. براساس ماده ۱۱ این طرح، احکام این قانون نافی صلاحیت عام دادستان‌ها و دادگاه‌های موضوع این قانون در اعاده اموال نامشروع سایر اشخاص نمی‌باشد و ماده ۱۲ نیز می‌گوید: در اجرای این قانون، قوه قضائیه و سایر نهادهایی که تکلیفی برعهده آنها قرار داده شده است، از امکانات اداری و مالی موجود خود استفاده می‌کنند. گرچه دیروز مجلس محل چالش میان موافقان و مخالفان برخی پیشنهادات الحاقی به این طرح بود، اما در شرایطی که جامعه رویکرد منفی نسبت به مساله فساد، اختلاس و تحصیل اموال از راه نامشروع دارد، شاید تصویب این قانون و مکلف کردن قوه قضائیه در بهره‌گیری از امکانات برای اعاده اموال نامشروع مسئولان بتواند موجب ترمیم دیدگاه ‌و رویکرد مردم نسبت به این مسائل باشد و فصلی نو را آغاز کند.

آزمون فرانسوی اروپا در تهران

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سیاسی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نقاشی سیزده بدر | 70 نقاشی کودکانه و رنگ آمیزی درباره سیزده به در