مرگ تدریجی میراث کهن کهگیلویه


مرگ تدریجی میراث کهن کهگیلویه

یاسوج- ایرنا- بافت تاریخی و قدیمی شهر دهدشت معروف به بلادشاپور، در سال های اخیر دستخوش ناملایماتی شده است و امروزه دوستداران این اثر تاریخی چشم انتظار کمک مسئولان هستند تا بخشی از بی مهری های گذشته التیام یابد.

به گزارش ایرنا، بلادشاپور نام بافت قدیمی شهر دهدشت واقع در استان کهگیلویه و بویراحمد است که در حاشیه شهر کنونی دهدشت واقع شده است.

توسعه شهر نشینی سبب تخریب شدن بخش اعظمی از بافت قدیمی بلادشاپور شده است؛ شهری که روزگاری به عنوان یکی از بزرگترین بافت‌های تاریخی ایران به‌شمار می‌آمد اما اکنون وسعت آن از ۴۵ هکتار به ۳۷ هکتار رسیده است.

گاهی آتش سرخ خرداد و گاهی باد و باران بر جان این شهر کهن می‌افتد و می‌خواهند ناجوانمردانه ویرانش کند تا قدمت این شهر را زیر سوال ببرند.

اسفندیار اباب مدیر پایگاه بافت قدیم بلادشاپور دهدشت نیز وجود علفزارهای زیاد و تبدیل شدن آن به پاتوق معتادان را از مهم‌ترین مشکلات بافت تاریخی دانسته و گفت: هر لحظه امکان وقوع آتش سوزی در این بافت وجود دارد.

در تابستان امسال شعله‌های سرخ آتش در این شهر کهن زبانه کشیدند و بخشی از چهره این شهر را سیاه کردند.

اسفند ۱۳۹۷ نیز بخش‌های زیادی از کاروانسرای احیا شده بافت تاریخی بلادشاپور در مرکز شهرستان کهگیلویه، میراث ماندگار تاریخ صفویه تخریب شد.

با وقوع این رویداد استاندار سابق کهگیلویه و بویراحمد دستور ویژه به مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان داد و خواستار رسیدگی هر چه سریع‌تر به موضوع تخریب اثر تاریخی (بلادشاپور) در شهرستان کهگیلویه شد.

وی از متولیان امر خواست که مسببان تخریب این بنا شناسایی و نتیجه به دفتر استاندار اعلام تا با آنها برخورد قاطع شود.

بنا به گفته مدیرکل میراث فرهنگی کهگیلویه و بویراحمد ۱۵۰ میلیارد ریال برای مرمت و بازسازی این بافت قدیمی پیشنهاد شد اما هم اینک در بودجه سال ۹۸ حدود ۱۰۰ میلیارد ریال برای مرمت آن در نظر گرفته شده که هنوز این میزان اعتبار تخصیص نیافته است.

به گفته محمود باقری به محض تخصیص این اعتبار کار دیوار کشی و مرمت، مالکیت اراضی و منازل مسکونی در حریم بافت تاریخی و موارد دیگر در راستای ساماندهی هر چه بهتر بافت تاریخی بلادشاپور انجام خواهد شد.

شهر دهدشت مرکز شهرستان کهگیلویه در اعصار مختلف دارای نام‌های گوناگونی بوده که یکی از این نام‌ها بلادشاپور است.

بافت تاریخی بلادشاپور معروف به شهر هفت گنبد (واقع در شهر دهدشت) به جا مانده از دوره صفوی است که آن زمان نقش مؤثری در توسعه اقتصاد و بازرگانی داشته است.

در ضلع غربی بافت تاریخی دهدشت کاروانسرایی به‌جا مانده که دارای ۳۷ حجره و ۳۰ ایوان در جلوی حجره‌ها است.

چهار ایوان بزرگ در چهار گوشه آن به شکل متقارن وجود دارد که هر ایوان به سه یا چهار حجره راه دارد و این کاروانسرا محل بیتوته بازرگانان آن روزگار بوده است.

۹۸۶۸/‏۶۱۱۰

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه کهگیلویه و بویراحمد

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


متن دیکته شب کلاس دوم ابتدایی برای همه درس ها