کد مهم نظامی که سید حسن نصرالله برای صهیونیست‌ها رو کرد/ برد موشک‌های حزب الله لبنان از 400 کیلومتر گذشت+ نقشه


کد مهم نظامی که سید حسن نصرالله برای صهیونیست‌ها رو کرد/ برد موشک‌های حزب الله لبنان از 400 کیلومتر گذشت+ نقشه

مصاحبه روزهای گذشته سید حسن نصرالله با شبکه المنار اگرچه حاوی تحلیل ها و نکات قابل توجهی در حوزه بین المللی و منطقه ای بود اما کد مهمی را نیز در حوزه موشکی بیان کرد.

به گزارش سرویس دفاع و امنیت مشرق، حزب الله لبنان به عنوان یکی از رویش های انقلابی در جهان، در حالی امروز خود را به عنوان یکی از قدرتمندترین نیروهای فعال و مسلط بر نبردهای نامتقارن در جهان معرفی کرده که که تا قبل از جنگ ۳۳ روزه برای بسیاری از تحلیلگران و از جمله ارتش صهیونیستی یک گروه چریکی با توانی های مرسوم تلقی می شد اما حیات نظامی حزب الله در جنگ ۳۳ روزه و پس از آن بخصوص در جریان آزادسازی سوریه وارد فاز کاملا متفاوتی شد.

از جمله تغییرات مهمی که در دوران نبرد ۳۳ روزه خود را نشان داد و با نتایج به دست آمده از آن به طور ویژه و متحولانه ای دنبال شد، وارد شدن انواع موشک ها و راکت ها به سازمان رزم این گروه بود.

بیشتر بخوانید:

تست موفق کلاهک جدید موشکهای ایرانی برای تنبیه فرماندهان داعش/ «قیام» هم به خانواده نقطه‌زن‌ها پیوست +عکس

تکرار شاهکار اطلاعاتی سپاه پس از ۲۳ سال/ کدام موشک‌ ایرانی برنده نشان «تک تیرانداز» سال شد؟ +عکس

گام مهم متخصصان کشور برای رفع نگرانی فرماندهان اسرائیلی! / ساخت دقیق‌ترین ژیروسکوپ‌های جهان برای موشک‌های بالستیک ایرانی +عکس

در جنگ ۳۳ روزه یکی از اصلی ترین غافلگیری های پیش آمده برای ارتش رژیم صهیونیستی، شلیک راکت های مختلف حزب الله به عمق سرزمین های اشغالی بود که نقش بسیار مهمی در تغییر موازنه قوا به نفع حزب الله داشت. از سال ۲۰۰۶ میلادی به این طرف حزب الله لبنان و رژیم صهیونیستی به صورت مستقیم وارد درگیری نشده اند اما به اذعان مقامات نظامی و اطلاعاتی غربی و صهیونیستی، در سالهای اخیر حزب الله لبنان -که نیروهایش در کوره جنگ سوریه آبدیده تر شده اند- به یک توان موشکی چشمگیر و متنوع دست پیدا کرده است.

شروع حزب الله با ۱۰۷ میلی متری ها

حزب الله لبنان با راکت های ۱۰۷ میلی متری که در کشور ما به اسم مینی کاتیوشا شناخته می شود کار خود در بخش سلاح های راکتی – موشکی را آغاز کرد. در جریان جنگ ۳۳ روزه ترکیبی از راکت هایی در این کلاس و سامانه گراد و مدل های ارتقاء یافته تر بر پایه آن در چندین مرحله تا عمق سرزمین های اشغالی را هدف رفتند. شهر حیفا از جمله نقاطی بود که در آن دوره مورد حمله حزب الله قرار گرفت.

کد مهم نظامی که سید حسن نصرالله برای صهیونیست‌ها رو کرد/ برد موشک‌های حزب الله لبنان از 400 کیلومتر گذشت+ نقشه

کد مهم نظامی که سید حسن نصرالله برای صهیونیست‌ها رو کرد/ برد موشک‌های حزب الله لبنان از 400 کیلومتر گذشت+ نقشه

راکت اندازهای سبک در اختیار حزب الله لبنان

در آن دوره برخی از منابع غربی و اسراییلی اعلام کردند که حزب الله لبنان به راکت های ایرانی سری فجر دست پیدا کرده و همین مسئله باعث شده تا این گروه بتواند در عمق خاک اسراییل دست به حملات راکتی بزند. در سالهای بعد و با پیش آمدن بحران در سوریه، به سرعت پای بازیگران منطقه ای و جهانی زیادی به میدان باز شد و در این میان صهیونیست ها به بهانه انتقال تسلیحات به داخل خاک لبنان از طریق سوریه، حملات هوایی خود را آغاز کردند.

در سالهای اخیر اندیشکده ها و مقامات اطلاعاتی در جهان روایت های متفاوتی را از توان موشکی مقاومت ارائه می دهند که بر اساس آنها سامانه هایی مثل موشک اسکاد و فاتح ۱۱۰ و حتی گفته می شود موشک کروز ضد کشتی یاخونت به سازمان رزم حزب الله لبنان وارد شده است.

حزب الله فاتح ۱۱۰ را در اختیار دارد

در آذر ماه سال ۱۳۹۳ حجت‌الاسلام شیخ نعیم قاسم معاون سید حسن نصرالله دبیرکل حزب‌الله لبنان در مصاحبه ای در خصوص توان موشکی مقاومت لبنان این طور گفت : "صهیونیست‌ها نیز به‌خوبی می‌دانند که حزب‌الله موشک‌های نقطه‌زن را در اختیار دارد و به‌علت امکاناتی که حزب‌الله به دست آورد و حمایت‌های جمهوری اسلامی و آمادگی حزب‌الله برای هر جنگ آینده، این جنگ برای اسرائیلی‌ها سخت‌تر خواهد بود. ما همه موشک‌های‌مان ایرانی و سوری هستند که سوری‌ها هم ایرانی الاصل هستند. جنگنده‌ای نیز در اختیار مقاومت نیست، تنها راه کشاندن مبارزه به سرزمین دشمن، موشک‌های ایرانی برای مقاومت در مقابله با اسرائیل است. "

کد مهم نظامی که سید حسن نصرالله برای صهیونیست‌ها رو کرد/ برد موشک‌های حزب الله لبنان از 400 کیلومتر گذشت+ نقشه

موشک فاتح ۱۱۰

حدود ۵۰ روز بعد از این مصاحبه نیز سید حسن نصرالله رسما اعلام کرد که موشک های فاتح ۱۱۰ از سال ۲۰۰۶ در اختیار حزب الله لبنان بوده است.

چرا فاتح ۱۱۰ مهم است؟

دقت، دقت و باز هم دقت! این مسئله موشک فاتح ۱۱۰ را تبدیل به یک گزینه مهم در زرادخانه هر نیروی نظامی می کند. بد نیست روایت یک صهیونیست درباره فاتح ۱۱۰ را با هم مرور کنیم. یوزی رابین از کارشناسان بسیار معروف اسراییلی در حوزه موشک ها درباره موشک های سری فاتح ۱۱۰ ایران این گونه می گوید: "ایرانی ها به خوبی در جریان تحولات در بحث دفاع موشکی، مخصوصا الان که این سامانه ها در منطقه خلیج فارس مستقر شده اند، هستند. آنها، فاتح ۱۱۰ را برای شکست دادن سامانه های دفاع موشکی ساخته اند. "

مدیر اسبق برنامه دفاع موشکی اسراییل در عین حال یادآور شده است: "من یک مهندس هستم و به عنوان یک مهندس باید بگویم که ایرانی ها در برنامه فاتح ۱۱۰ به خوبی کار کرده اند. آنها یک راکت ۶۱۰ میلی متر را انتخاب کرده و آنرا ارتقاء دادند. آنها به شیوه های گوناگون دقت این موشک را افزایش دادند و در حال حاضر نزدیک به ۵ الی ۶ مدل از این موشک وجود داشته و سر جنگی ۵۰۰ کیلویی دارد که می تواند یک بلوک شهری را نابود کند. "

موشک های سری فاتح ۱۱۰ از ابتدای دهه ۸۰ شمسی توسط صنایع دفاعی کشورمان معرفی و تا به امروز مدل های زیادی از آن در نقش های گوناگون طراحی و ساخته شده است. در کارنامه ای اعضای خانواده این موشک سابقه گوشمالی سخت به گروه تروریستی داعش بعد از حملات به مجلس شورای اسلامی و ضربتی دردناک به گروهک های ترورستی مسلح در شمال عراق وجود دارد.

کد مهم نظامی که سید حسن نصرالله برای صهیونیست‌ها رو کرد/ برد موشک‌های حزب الله لبنان از 400 کیلومتر گذشت+ نقشه

موشک های فاتح ۱۱۰ لحظاتی پیش از حمله به مقر تروریست ها در شمال عراق

در حال حاضر نمی دانیم حزب الله لبنان دقیقا کدام مدل از خانواده بزرگ فاتح ۱۱۰ را در اختیار دارد اما این خانواده از موشک ها نشان داده که در زمینه دقت حرف های بسیاری برای گفتن دارد و حتی مدل های اولیه آن نیز می تواند برای صهیونیست ها خطرناک باشد. برای نمونه در حمله به گروه های تروریستی در شمال عراق سپاه از مدل بی موشک های فاتح ۱۱۰ استفاده کرد که با وجود این که از نسل های اولیه این موشک به حساب می آید اما دقت آن در مورد اصابت قرار دادن هدف مورد نظر که یک جلسه در بخشی از یک پادگان بود مورد تایید همگان واقع شد.

نکته مهم دیگر در خصوص استفاده و عملیاتی شدن موشک فاتح توسط حزب الله لبنان، سرعت عملیاتی شدن آن است که کمک می کند برنامه های این نیرو برای ایجاد غافلگیری و ضربه زدن سریع به دشمن، به خوبی اجرا شود.

هدف ها کجا هستند؟

دو هدف بیش از پیش برای هر دشمن رژیم صهیونیستی می توان جذاب باشد که یکی نیروگاه اتمی دیمونا در قلب سرزمین های اشغالی و دیگری نیز انبارهای حاوی آمونیاک در اطراف شهر حیفا در شمال سرزمین های اشغالی که هر دو این اهداف بارها توسط دبیرکل حزب الله لبنان مورد اشاره قرار گرفته است.

از دیمونا تا نقطه صفر مرزی با جنوب لبنان، ۲۲۵ کیلومتر فاصله است. اصابت موشک به هر کدام از این اهداف آنچنان شوک روانی شدیدی را به ساکنان سرزمین های اشغالی وارد می کند که بسیاری از آنها را برای ماندن در این اراضی دچار تردید های بزرگ خواهد کرد. شاید بتوان گفت تاسیسات آمونیاک حیفا به نوعی بسیار خطرناک تر از تاسیسات دیمونا باشند.

کد مهم نظامی که سید حسن نصرالله برای صهیونیست‌ها رو کرد/ برد موشک‌های حزب الله لبنان از 400 کیلومتر گذشت+ نقشه

یکی از انبارهای آمونیاک در اطراف حیفا

کد مهم نظامی که سید حسن نصرالله برای صهیونیست‌ها رو کرد/ برد موشک‌های حزب الله لبنان از 400 کیلومتر گذشت+ نقشه

نیروگاه اتمی دیمونا

تاسیسات دیمونا دارای سازه های بسیار مستحکم تری هستند اما انبارهای آمونیاک در حیفا هم از نظر فاصله برای حزب الله بسیار دسترس تر هستند و هم در عین حال سازه های بسیار ضعیف تری نسبت به دیمونا دارند.

برد موشک های حزب الله لبنان باز هم جهش پیدا کرد

طی روزهای اخیر «سید حسن نصرالله» دبیر کل حزب‌الله لبنان مصاحبه ای حدودا ۳ ساعته با شبکه خبری المنار انجام داد و طی آن به موضوعات مختلفی پرداخت. وی با اشاره به اینکه " مقاومت با هزاران موشک اسرائیل را به عصر حجر باز می‌گرداند"، با بیان مصداقی مهم، از شهر "ایلات" و پایین تر از به عنوان دورترین نقاط فلسطین اشغالی از مرز لبنان اشاره کرد که اکنون موشک های حزب الله لبنان به آن می رسد.

همین اشاره کافی بود که مشخص شود برد موشک های این نیرو از گذشته نیز بیشتر شده و با بررسی فاصله ایلات و مناطق پایین تر از آن از محدوده مرزهای جغرافیایی لبنان، مشخص می شود که دبیرکل حزب الله صراحتا اشاره کرده که موشک های این نیرو اکنون بیش از ۴۰۰ کیلومتر برد دارد و این بدین معناست که این گروه در حال حاضر خاک تمام سرزمین های اشغالی را تحت برد خود داشته و حتی شهری که در ساحل دریای سرخ واقع شده نیز در تیررس حزب الله قرار دارد؛ امری که مشخصا معادلات امنیتی در آن منطقه را برای همیشه تغییر خواهد داد.

کد مهم نظامی که سید حسن نصرالله برای صهیونیست‌ها رو کرد/ برد موشک‌های حزب الله لبنان از 400 کیلومتر گذشت+ نقشه

موقعیت شهر ایلات در محدوده فلسطین اشغالی و فاصله از مرزهای لبنان به نسبت تل آویو و حیفا

طی سال‌های ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۲ رژیم صهیونیستی همواره از تلاش خود برای جلوگیری از دستیابی حزب‌الله به سلاح‌هایی خبر داده بود که می‌تواند موازنه قدرت میان دو طرف را بشکند. تا جایی که در پایان سال ۲۰۱۲ اقدام به انجام برخی حملات هوایی به اهداف مختلف در سوریه کرد، اهدافی که رژیم صهیونیستی مدعی شد کارگاه‌های تقویت توانمندی‌های تسلیحاتی حزب‌الله لبنان است.

اما پس از آن و طی سالهای گذشته، استراتژی جدیدی را در پیش گرفته و اهداف خود را جلوگیری از دستیابی حزب‌الله به موشکهای دقیق معرفی کرد چراکه معتقدند در اختیار داشتن ۱۰۰ تا ۱۵۰ هزار سلاح غیر هوشمند در نزد حزب الله چیزی است که شاید بتوان با آن کنار آمد، اما در عین حال تلاش جدیدی را آغاز کرد تا حزب‌الله نتواند ناوگان قابل ‌توجهی از موشک‌های هوشمند را برای خود فراهم کند و به این ترتیب جنگ آینده با اسرائیل را سخت‌تر کند.

به همین خاطر، نکته های ماههای اخیر سید حسن نصرالله دبیرکل حزب الله لبنان را می‌توان شکست استراتژی "درگیری بین جنگ‌ ها" از سوی رژیم صهیونیستی دانست چراکه اکنون نه تنها مقاومت موشک‌های دقیق و فن‌ آوری تولید موشک‌ های نقطه زن و دوربرد (بر اساس تعریف خود) را در اختیار دارد، بلکه تعداد کافی از این موشک‌ها را نیز انبار کرده است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سیاسی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


جلب توجه این استایل ساده نانسی عجرم+ عکس