“گل”؛ ماشه‌چکان بیماری روانی


“گل”؛ ماشه‌چکان بیماری روانی

مدیر گروه سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد دانشگاه علوم پزشکی کرمان گفت: افرادی که زمینه بیماری روانی در آنها وجود دارد با مصرف اولیه گل، بیماری آغاز می شود و در واقع گل ماشه‌چکان بیماری روانی است که یک عارضه مهم است. دکتر  علی بهرام نژاد، با بیان اینکه مواد به سه دسته مخدرها، محرک ها و توهم زاها تقسیم می شوند که مخدرها شامل تریاک و مشتقات آن...

مدیر گروه سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد دانشگاه علوم پزشکی کرمان گفت: افرادی که زمینه بیماری روانی در آنها وجود دارد با مصرف اولیه گل، بیماری آغاز می شود و در واقع گل ماشه‌چکان بیماری روانی است که یک عارضه مهم است.

دکتر علی بهرام نژاد، با بیان اینکه مواد به سه دسته مخدرها، محرک ها و توهم زاها تقسیم می شوند که مخدرها شامل تریاک و مشتقات آن است و شیشه که یک اصطلاح خیابانی است، جزو محرک‌هاست افزود: ماده اعتیادآور گل جزو دسته کانابیس ها است که ماده اصلی آن ماری جووانا و از مشتقات گیاه شاهدانه است و حشیش نیز یکی از انواع کانابیس هاست.

بهرام‌نژاد تصریح کرد: کانابیس ها در برخی کشورها اولین و در برخی کشورها دومین ماده اعتیادآور مصرفی هستند و غالبا گروه های سنی نوجوان و جوانان این مواد را مصرف می کنند زیرا با ساختار سنی و روحیات خلقی و روانی آنها سازگار است.

مدیر گروه سلامت روانی دانشگاه علوم پزشکی کرمان با اشاره به اینکه مصرف ماده اعتیادآور گل در دوزهای پایین جزو محرک ها و در دوزهای بالا توهم زا است گفت: مصرف این مواد تاثیر مستقیم روی سیستم اعصاب مرکزی می گذارد و وقتی محرک ها مصرف شود، در کوتاه مدت سطح هوشیاری افزایش یافته، تمرکز بیشتر و خواب کمتر می شود و انرژی بیشتری دریافت می کنند.

وی افزود: این اثر همه مواد محرک است و معمولا کسانی این مواد را مصرف می کنند که این ویژگی ها را ندارند و یک شادی موقتی در افراد ایجاد می کند.

بهرام‌نژاد اظهار کرد: کسانی که زمینه بیماری روانی در آنها وجود داشته باشد، با مصرف اولیه گل، بیماری آغاز می شود و در واقع گل ماشه‌چکان بیماری روانی است که یک عارضه مهم است.

وی بیان کرد: عارضه مهم دیگر سندروم بی انگیزگی است و با مصرف ماده اعتیادآور گل، انگیزه افراد از بین می رود و کسی که مصرف می کند در کوتاه مدت شادابی پیدا می کند اما در ادامه منجر به افت عملکرد می شود.

مدیر گروه سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد دانشگاه علوم پزشکی کرمان گفت: عوارض مصرف این مواد در درازمدت می تواند منجر به از دست دادن حافظه و ایجاد اختلال یادگیری، افسردگی و ایجاد مشکل در کارکردهای روزانه می شود.

وی افزود: افرادی که دوزهای بالا مصرف می کنند، کنترلی بر واقعیت ندارند و خنده‌ها و هیجان های بی مورد، کند شدن عکس العمل، قرمزی چشم و … از دیگر علائم و عوارض مواد اعتیادآور و از جمله گل است.

بهرام‌نژاد تصریح کرد: مصرف گل منجر به بدبینی و سوء‌ظن می شود و پر اشتهایی و سیری ناپذیری، کاهش میل جنسی و … نیز از دیگر عوارض مصرف این دسته از مواد است.

وی با اشاره به اینکه با مصرف این مواد مهار از روی کنترل رفتارها برداشته می شود، تصریح کرد: قانون، اخلاق و عرف مهار است که با مصرف مواد این مهارها برداشته می شود و کارهای غیرقانونی و غیراخلاقی انجام می دهند.

مدیر گروه سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد دانشگاه علوم پزشکی کرمان گفت: زمانی که مواد مصرف می کنیم دو دسته علائم از جمله وابستگی جسمی و روانشناختی در ما به وجود می آید و باور غلطی که در جامعه وجود دارد این است موادی که وابستگی جسمی ندارد، اعتیادآور نیست.

وی تاکید کرد: موادی که وابستگی روانشناختی ایجاد می کنند، وابستگی‌شان بیشتر است و درمان مخدرها ساده تر از درمان محرک ها و توهم زاهاست.

بهرام‌نژاد اظهار کرد: وابستگی مخدرها جسمی است و دردهای بدنی دارد اما در کسی که شیشه و گل مصرف می کند، ممکن است قطع آن علائم جسمی نداشته باشد اما عوارض روانشناختی ایجاد می کند و هر ماده ای که عوارض روانشاختی ایجاد کند درمانش سخت است و این باور غلط است ماده ای که وابستگی جسمی ندارد، اعتیادآور نیست.

وی تصریح کرد: کانابیس ها که شامل گل، حشیش و ماری جوآنا است رتبه اول شیوع مصرف را در دنیا دارند و در کشور ما نیز همین است. به دلیل نگرش مثبت و این باور غلط که اعتیادآور نیست.

منبع: ایسنا

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه روانشناسی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فال حافظ روزانه جمعه 31 فروردین 1403 با معنی و تفسیر دقیق