به گزارش برنا آذربایجان غربی، محمدمهدی شهریاری در جلسه تخصصی رییس سازمان فضای ایران با مدیران دستگاهها اجرایی که امروز در استانداری برگزار شد، از ایجاد ایستگاه فضایی در شهرستان سلماس خبر داد و گفت: پیگیر راه اندازی این ایستگاه ثابت فضایی در شهرستان سلماس و اقدامات اولیه انجام و می توانیم زمین برای این امر و راه اندازی آن واگذار کنیم.

استاندار آذربایجان غربی عدم استفاده فناوری های پیشرفته را مهمترین دغدغه در استان عنوان نمود و گفت : آذربایجان غربی به دلیل پتانسیل های موجود و ظرفیت هایی که در خود دارد نیاز بیشتری به بهره گیری از امکانات و مزایای سازمان فضایی و توسعه کسب و کارهای فضاپایه دارد لذا باید بستر این امر در استان فراهم شود و در این خصوص سبد اقتصادی استان رونق یابد.

استاندار آذربایجان غربی با بیان اینکه توجه به دانشگاهها منبع اصلی برای بحث سرمایه گذاری در خصوص توسعه کسب و کارهای فضاپایه و حوزه فناوری های پیشرفته است، گفت: متاسفانه در کشور ما اختصاص بودجه های پژوهشی و توجه به دانشگاه ها در خصوص طرحهای پژوهشی آنچنان که باید جایگاه خاص خود را پیدا نکرده و عدم توجه به توسعه علمی و پژوهشی یکی از نقاط ضعف ما به شمار می آید لذا با توجه به نیاز امروز جامعه دولتها ناچار به این توسعه و توجه بیش از پیش به تکنولوژی های فضایی و توسعه آن هستند.

شهریاری ادامه داد: ارتباط ضعیف بین بخشی و شکاف بین دستگاهها دیگر موضوعی است که باید مورد توجه واقع شود چرا که یکی از مشکلات اصلی بین دستگاهها در کشور ما این است که از منابع و پیشرفتهای علمی نمی توانیم به خوبی استفاده کنیم، و وقتی علمی وارد زندگی روزمره می شود در انتقال آن مشکل وجود دارد.

استاندار آذربایجان غربی اظهار داشت: توجه به فضاپایه یکی از شاخص های توسعه است و امروز این امر در کشور جایگاه خود را پیدا کرده و باید برای ارتقا آن در استان تلاش کنیم.

شهریاری در خصوص ارتقا و توسعه فضاهای پایه در استان گفت: تسهیل در راه اندازی ایستگاه فضایی در سلماس، انعقاد تفاهم نامه همکاری با پژوهشگاه فضایی ایران در زمینه پژوهشی، کاربردی و توسعه ای و فناوری علوم فضایی، مطالعه، طراحی و ساخت ماهواره های سنجشی، و مطالعات آزمایشگاهی، همکاری در خصوص پایش زمین های کشاورزی و استفاده از داده های فضای جدید استان می تواند قدمی برای توسعه فضاپایه در استان باشد که آذربایجان غربی حمایت خود را از استارت آپ های خلاق حوزه فضایی را اعلام می دارد.

مقام عالی استان اضافه کرد : آذربایجان غربی ظرفیت خوبی دارد که یکی از آنها وجود منطقه آزاد ماکو است و در این خصوص می توان برای ایجاد منطقه گردشگری فضایی و پارکهای موضوع گردشگری فضایی با سازمان فضایی ایران تفاهم نامه همکاری منعقد شود و استان آمادگی لازم برای سیاست گذاری ها و گسترش فضایی پایه و فضای کسب و کار را دارد.