حفاطت از عرصه‌های طبیعی کاشان 450 محیط‌بان نیاز دارد


حفاطت از عرصه‌های طبیعی کاشان 450 محیط‌بان نیاز دارد

کاشان – ایرنا - رییس اداره حفاظت محیط زیست کاشان گفت : بر اساس استانداردها هر یک هزار هکتار عرصه‌های طبیعی، یک محیط بان و این شهرستان 450 محیط بان نیاز دارد.

حسین خادمی روز یکشنبه به مناسبت روز ملی محیط بان و در آیین تجلیل از محیط بانان نمونه این شهرستان بدون اشاره به تعداد محیط بانان منطقه با بیان اینکه بر اساس آمار جهانی یک پنجم عرصه‌های طبیعی باید به مناطق حفاظت شده اختصاص یابد، تصریح کرد: در شهرستان کاشان این رقم ۶۰ هزار هکتار شامل منطقه حفاظت شده برزک و قمصر کاشان است.

وی از ارتقای منطقه حفاظت شده برزک و قمصر کاشان به پارک ملی خبر داد و اظهارداشت: پیشنهاد این طرح به سازمان حفاظت محیط زیست کشور ارجاع داده است.

وی تاکید کرد: عرصه‌های طبیعی به تنهایی از سوی محیط بانان قابل حفاظت نیست بلکه بسیج همگانی را می‌طلبد.

رییس اداره حفاظت محیط زیست کاشان از افزایش رشد ۳۰ درصدی انواع گونه های جانوری در منطقه حفاظت شده قمصر و برزک کاشان خبر داد و گفت: بر اساس پایش های انجام شده شمار از جمعیت ۸۰۰ راس سال گذشته به یک هزار و ۲۰۰ راس در سال جاری رسیده است.

خادمی علت افزایش را بارندگی‌ها، پوشش گیاهی مناسب و همچنین جلوگیری از شکار جانوران بیان کرد و افزود: پیش بینی می‌شود این روند همچنان ادامه داشته باشد.

به گفته وی هم اکنون افرادی در شهرستان کاشان وجود دارند که برای دفاع و حفاظت از محیط زیست از هزینه‌های شخصی خودشان استفاده می‌کنند.

وی از کاشان به عنوان پیش روترین شهرستان در امر مشارکت‌های مردمی برای حفظ عرصه‌های طبیعی و همچنین حفاظت از عرصه‌های انسان ساز و صنعتی نام برد و افزود: هم اکنون برای حفظ این عرصه‌ها از گروه‌های مردمی و حتی از شکارچیان که روزی مقابل محیط زیست بوده اند، به عنوان حافظان محیط زیست بهره گیری می‌شود.

خادمی کار محیط بانان را سخت و طاقت فرسا و عشق و علاقه به طبعیت را از ویژگی‌های محیط بانان برشمرد و گفت: محیط بابان با وجود تمام سختی‌ها اعم ازسرماو گرما، درگیری با شکارچیان، دوری از خانواده، سقوط ازکوه، گزش حیوانات، غرق شدن در تالاب‌ها و دریاچه‌ها، دست از کار و تلاش خود که حفظ و حراست از عرصه‌های طبیعی است بر نمی‌دارند.

وی با تاکید بر ایکنه تمام سعی و کوشش محیط بانان با هدف بهبود کیفیت زندگی انسان‌ها برروی کره زمین است، یادآور شد: بدون شک با تلاش این افراد امروز شاهد وجود گونه‌های ارزشمند جانوری در طبیعت هستیم و می‌توانیم آثاری از مناطق بکر طبیعی را در قالب مناطق حفاظت شده مشاهده کنیم.

در این آیین که با حضور تشکل‌های مردم نهاد حوزه حفاظت محیط زیست و برخی شکارچیان برگزار شد، سه محیط بان برتر کاشان تجلیل شدند.

شهرستان کاشان با گستره چهار هزار و ۳۹۲ کیلومترمربع، یک منطقه حفاظت دارد.

۶۱۳۶/‏۶۰۲۶

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه محیط زیست

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


خواب فرهاد در بیداری