حضور نیمی از جمعیت سالمند کشور در تهران


حضور نیمی از جمعیت سالمند کشور در تهران

مدیرکل بهزیستی استان تهران با اشاره به افزایش نرخ سالمندی در کشور گفت: نیمی از جمعیت سالمند کشور در تهران زندگی می‌کنند

حضور نیمی از جمعیت سالمند کشور در تهرانبه گزارش خبرگزاری صدا و سیما؛ داریوش بیات نژاد با اشاره به افزایش نرخ سالمندی در کشور گفت: افزایش سالمندی در کشور موجب ایجاد هزینه‌های همه جانبه به ویژه در عرصه‌های بهداشتی و درمانی شده است و در حدود ۷.۵ میلیون نفر از جمعیت کشور سالمند هستند که نیمی از این جمعیت در استان تهران زندگی می‌کنند.
وی با اشاره به نیاز‌های متنوع درمانی، بهداشتی، روحی، روانی و ... سالمندان؛ ایجاد چنین مرکزی را- که در شأن نظام و پاسداران عزیزمان است- نشان دهنده توجه به تمامی این نیاز‌ها دانست.
مدیر کل بهزیستی استان تهران گفت: در حوزه سالمندی ۹۶مرکز در تهران وجود دارد که به ۶هزار سالمند خدمات ارائه می‌دهند و حدود ۱۴ هزار سالمند در استان تهران، پشت نوبت دریافت خدمات هستند.
مشایخی مدیر مجتمع توانبخشی و مراقبتی شبانه روزی سالمندان «ستارگان درخشان» هم در مراسم افتتاح این مجتمع در خصوص ضرورت و اهمیت ایجاد چنین مرکزی در سپاه پاسداران گفت:در ارگان انقلابی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، افراد و رزمندگانی به سالمندی رسیده اند که روحیات خاص خود را دارند و تفاوت‌های ویژه‌ای با دیگر سالمندان دارند.
وی افزود: از سال ۶۱ و در بیش از ۱۲عملیات جنگی در کنار آنان بوده ام و از نزدیک با درد و رنجشان آشنا هستم و خدمت به آن‌ها را به عنوان یک فریضه بر خود واجب می‌دانم. کسانی که حتی در تولد فرزندانشان در کنار خانواده حضور نداشته اند و هم نفس شهدا هستند و همه باید به هم کمک کنیم تا این فریضه انجام دهیم.
مدیر مجتمع ستارگان درخشان با اشاره با اینکه این مرکز به عنوان طرح نمونه راه اندازی شده است تا به تمامی استان‌های کشور تعمیم یابد، افزود: تدابیر و سیاست‌های سپاه پاسداران درباره سالمندان در چهار محور حفظ و ارتقای کیفیت زندگی سالمندان، حفظ استقلال آنان در کانون گرم خانواده، ارائه خدمات استاندارد و اثربخش و ارائه خدمات بی منت و حفظ کرامت انسانی سالمندان خلاصه می‌شود.
مشایخی گفت: مجتمع ستارگان درخشان در مجموعه‌ای به وسعت ۲۵هزار و ۵۷۰ مترمربع در ۴ بلوک و ۴۸، سوئیت دوتخته بنا شده است، این مرکز به پیشرفته‌ترین تجهیزات درمانی و پزشکی، فیزیوتراپی، کاردرمانی، روانشناسی و... مجهز شده است و مدیران هر بخش بیش از ۳۵سال سابقه مدیریتی دارند.
وی در پایان سخنانش؛ تشکیل اتاق فکر، تدوین نظام جامع خدمات سالمندی و تدوین نقشه راه برای سالمندان را به عنوان سه پیشنهاد ویژه به معاونت توانبخشی سازمان بهزیستی ارائه داد.
مجتمع ستارگان درخشان در مجموعه‌ای به وسعت ۲۵هزار و ۵۷۰ متر مربع در ۴بلوک و ۴۸سوئیت دو تخته بنا شده است.
این مرکز به پیشرفته‌ترین تجهیزات درمانی و پزشکی، فیزیوتراپی، کاردرمانی، روانشناسی و... مجهز شده است و مدیران هر بخش بیش از ۳۵سال سابقه مدیریتی دارند.

وحید قبادی دانا

افزایش خدمات رسانی به سالمندان
رئیس سازمان بهزیستی گفت: سالمندان باید مدت طولانی‌تر و باکیفیت‌تری را در بستر خانواده و جامعه عمر کنند.
وحید قبادی دانا امروز در مراسم افتتاح مجتمع توانبخشی و مراقبتی ستارگان درخشان افزود: مجتمع توانبخشی و مراقبتی شبانه‌روزی ستارگان درخشان که امروز افتتاح انجام شد، قرار است به جانبازان خدمات رسانی کند و وظیفه داریم ضمن قدردانی همیشگی از آنان جامع‌ترین و تخصصی‌ترین خدمات را برایشان فراهم کنیم.
قبادی دانا با بیان اینکه باید سالمندان مدت طولانی‌تر و باکیفیت‌تری را در بستر خانواده و جامعه عمر کنند، تصریح کرد: ناچار هستیم گاهی چنین مراکزی را برای افرادی که ناتوان و وابسته به بستر شده‌اند، احداث کنیم.
وی ادامه داد: شعار سازمان بهزیستی بهزیستن در گام دوم با «شفافیت» و «ارتقای سلامت اجتماعی» است. در کشور ما تعداد خیران و در این حال تعداد نیازمندان کم نیستند، اما سازمان بهزیستی تلاش می‌کند واسطه‌ای برای رساندن خیران به نیازمندان باشند.
رئیس سازمان بهزیستی کشور با بیان این‌که بیش از شش میلیون نفر از خدمات سازمان بهزیستی استفاده می‌کنند، گفت: ۷۱۹ هزار نفر از این افراد سالمند هستند.
وی ادامه داد سیاست سازمان بهزیستی به عنوان متولی سلامت اجتماعی توجه به همه اقشار جامعه از جمله سالمندان است و دبیرخانه سالمندی در سازمان بهزیستی مستقر است و تلاش می‌کنیم سالمندان زندگی با عزتی را در بستر جامعه و خانواده تجربه کنند.
وی تصریح کرد: مراکز اقامتی برای سالمندانی است که شرایط خاصی دارند، اما فرهنگ اسلامی و دینی ما ایجاب که آنان را در خانواده نگهداری کنیم، اما برخی سالمندان شرایط ویژه‌ای دارند که لازم است در مراکز شبانه‌روزی از خدمات تخصصی یا خدمات ویزیت در منزل بهره‌مند شوند.
رئیس سازمان بهزیستی کشور گفت: هدف این است که شرایط لازم برای حضور مستقل سالمندان در جامعه فراهم شود و طرح‌هایی مانند مناسب‌سازی معابر و اماکن مختلف، خیابان‌ها و ... ضروری است تا سالمندان تا انتهای عمر زندگی شرافتمندانه‌ای را داشته باشند.
قبادی دانا با اشاره به اینکه خدمات سازمان بهزیستی تنها محدود به این حوزه نیست، گفت:: بیش از ۱۵ هزار مهدکودک در کشور فعال است که بستر مناسبی برای تربیت ایرانی و اسلامی کودکان از همان سال‌های ابتدایی زندگی فراهم می‌کند و ارائه این آموزش‌ها موجب پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی در سال‌های بعد خواهد شد.
وی گفت: مراکز مشاوره و روانشناسی کشور نیز زیرپوشش سازمان بهزیستی است و باید نقش موثری در حل مشکلات روانی افراد جامعه ایفا کنند.
رئیس سازمان بهزیستی کشور در ادامه با اشاره به بیانیه مقام معظم رهبری در گام دوم انقلاب اسلامی نیز گفت:: به جوانان تکیه کنیم و ضمن بازبینی فعالیت‌ها با روحیه جهادی پیش برویم تا بسیاری از مشکلات حذف شود.
وی با اشاره به اینکه مستمری مددجویان براساس بعد خانوار بین سه تا پنج برابر افزوده شده است، گفت:: با کمک مجلس شورای اسلامی و دولت بودجه مستمری خانواده‌های تحت پوشش بهزیستی در سال ۱۳۹۸ بیش از یکهزار میلیارد تومان افزایش یافت و از ۱۷۰۰ میلیارد تومان به ۲۷۶۰ میلیارد تومان رسید.
رئیس سازمان بهزیستی کشور افزود: نه تنها ۲۰۰ هزار خانوار از پوشش این سازمان خارج نشدند، بلکه ۱۷۸ هزار معلول سرپرست خانوار از این پس براساس بعد خانوار مستمری دریافت می‌کنند و
امیدواریم سرانه دریافتی آنان را نیز افزایش دهیم.
قبادی‌دانا با بیان این‌که جامعه هدف بهزیستی مظلوم‌ترین هستند، گفت: ۲۰ هزار نفر از افراد زیرپوشش این سازمان یارانه خود را دریافت نمی‌کردند که بعد از شفاف سازی اطلاعات آنان از ماه آینده یارانه‌شان نیز واریز خواهد شد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اجتماعی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی