ایستگاه فضایی ثابت در سلماس راه‌اندازی می‌شود


ایستگاه فضایی ثابت در سلماس راه‌اندازی می‌شود

ارومیه- ایرنا- استاندار آذربایجان‌غربی گفت: اقدامات اولیه برای پیگیری راه‌اندازی ایستگاه ثابت فضایی در شهرستان سلماس انجام شده و آماده واگذاری زمین برای این امر و راه‌اندازی آن هستیم.

محمدمهدی شهریاری روز یکشنبه در جلسه رئیس سازمان فضایی ایران با مدیران دستگاه‌های اجرایی آذربایجان‌غربی افزود: توجه به مساله فضاپایه یکی از شاخص‌های توسعه به شمار می‌رود و این امر در کشور جایگاه خود را پیدا کرده است و باید برای ارتقای آن در استان تلاش کرد.

وی اظهار داشت: تسهیل امور راه اندازی ایستگاه فضایی در سلماس، انعقاد تفاهم نامه همکاری با پژوهشگاه فضایی ایران در زمینه پژوهشی، کاربردی، توسعه‌ای و فناوری علوم فضایی، مطالعه طراحی و ساخت ماهواره‌های سنجشی و مطالعات آزمایشگاهی، همکاری در خصوص پایش زمین‌های کشاورزی و استفاده از داده‌های فضای جدید می‌تواند قدمی برای توسعه فضاپایه در استان باشد.

وی اعلام کرد: آذربایجان غربی از استارت‌آپ‌های خلاق حوزه فضایی حمایت می‌کند زیرا این استان ظرفیت‌های خوبی از جمله منطقه آزاد ماکو را در اختیار دارد.

وی با اشاره به اینکه آذربایجان‌غربی آمادگی لازم برای سیاست‌گذاری‌ها و گسترش فضایی پایه و فضای کسب و کار را دارد، بیان کرد: در این خصوص می‌توان برای ایجاد منطقه گردشگری فضایی و پارک‌های موضوع گردشگری فضایی با سازمان فضایی ایران تفاهم نامه همکاری منعقد کرد.

استاندار آذربایجان‌غربی گفت: این استان به دلیل پتانسیل‌های موجود نیاز بیشتری به بهره‌گیری از امکانات و مزایای سازمان فضایی و توسعه کسب و کارهای فضاپایه دارد و باید بستر این امر در استان فراهم شود زیرا این امر سبد اقتصادی استان را رونق می‌دهد.

شهریاری بیان کرد: دانشگاه‌ها منبع اصلی برای بحث سرمایه گذاری در خصوص توسعه کسب و کارهای فضاپایه و حوزه فناوری‌های پیشرفته است و عدم توجه به توسعه علمی و پژوهشی یکی از نقاط ضعف ما به شمار می‌رود.

ربیس سازمان فضایی ایران نیز در این جلسه گفت: تلاش می‌شود تا پایان امسال ایستگاه فضایی شهرستان سلماس راه اندازی شود تا از داده‌های ماهواره‌ای آن برای توسعه استان استفاده کرد.

مرتضی براری ادامه داد: هدف ما آزادسازی داده‌های ماهواره‌ای است تا با اندازه‌گیری شاخص‌ها، ظرفیت‌های هر منطقه را شناسایی کنیم.

وی افزود: توانمندسازی اقتصادهای محلی از دیگر اهداف این سازمان است زیرا استفاده از فناوری‌های فضای منجر به توسعه اشتغال در استان می‌شود.

وی اعلام کرد: رشد فناوری‌های فضایی می‌تواند اقتصاد سنتی را ارتقا دهد و مسیر را برای اقتصاد مبتنی بر خلاقیت فراهم کند.

وی اظهار داشت: سه بخش‌های اقتصادی صنعت و معدن، کشاورزی و خدمات از اقتصادهای غالب کشور هستند و تلاش می‌شود تا اقتصاد مبتنی بر خدمات توسعه یابد.

رئیس سازمان فضایی ایران بیان کرد: سهم اقتصاد مبتنی بر خدمات در کشور از ۵۶.۲ درصد به ۵۶.۹ درصد رسیده است و این نشان از عملکرد مناسب در این حوزه است.

آذربایجان غربی از جمله استان‌های مرزی کشور است که با کشورهای ترکیه، عراق و جمهوری خودمختار نخجوان ۹۶۷ کیلومتر مرز مشترک دارد.

سلماس در شمال آذربایجان غربی قرار دارد و از نزدیکترین شهرستان‌ها به ارومیه / مرکز‬ استان / ‌‬به شمار می‌رود.

۹۹۱۸/‌۲۰۹۳

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه آذربایجان غربی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نامه به دوست صمیمی ؛ 7 نمونه متن نامه به دوست ،جدید و محبت آمیز