وای به حال جامعه‌ای که زنان را «پرستو» می‌کنند/ درخواست برای رفع ممنوع‌التصویری خاتمی/ حواشی نطق نمایندگان مجلس


وای به حال جامعه‌ای که زنان را «پرستو» می‌کنند/ درخواست برای رفع ممنوع‌التصویری خاتمی/ حواشی نطق نمایندگان مجلس

پرستوهای سیاسی، بازنگری قانون اساسی و.. موضوعاتی بودند که نمایندگان در نطق‌های خود به آنها اشاره کردند.

به گزارش خبرآنلاین؛ «عبدالرضا هاشم زائی» نماینده مردم تهران، ری و شمیرانات در مجلس شورای اسلامی در نطق میان دستور خود بر موضوع بازنگری قانون اساسی تأکید کرد و گفت: بهترین زمان برای آن انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ است تا نامزدها با در نظر گرفتن منافع ملی در یک رفراندوم واقعی بتوانند راهکار خود را به مردم ارائه کنند. شکی نیست که قانون اساسی ما حفره‌هایی دارد. باید پیشنهاد بازنگری قانون اساسی را جدی گرفت. بهترین زمان برای آن انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ است تا نامزدها با در نظر گرفتن منافع ملی در یک رفراندوم واقعی بتوانند راهکار خود را به مردم ارائه کنند.

این نماینده مجلس افزود: ما در عرصه خصوصی زندگی و کسب و کار مردم حضوری پررنگ داریم و بسیار فراتر از دیگر نظام‌های سیاسی در پوشش، معاشرت، الگوبرداری، هنجارسازی های زندگی و کسب و کار مردم مداخله می‌کنیم. عقب نشینی‌های موضعی و موسمی ما هم بیشتر ناشی از پیشروی نسل‌های جدید است. چرا در این حد در زندگی مردم دخالت می‌کنیم؟در حوزه فساد در بسیار از متغیرها به بحران رسیده و ماموریت سیاست به جای همگرایی، واگرایی است. سردرگمی در حوزه‌های اجتماعی به وضوح دیده می‌شود. آیا ما حکمرانان خوبی بودیم؟

هاشم زایی به موضوع اصلاحات ساختاری نیز پرداخت و گفت: دولت‌های بعد از جنگ به علت فقدان جسارت کافی، از زیر بار اصلاحات ساختاری شانه خالی کرده‌اند. چرا کاری کرده‌ایم که از دولت‌ها کاری بر نیاید؟ جریان مخالف دولت تلاش می‌کند بحث‌های مخاطره آمیز و تصمیم گیری‌ها بزرگ به دولت واگذار شود تا در صورت عدم موفقیت با شماتت دولت، حاکمیت تبرئه شود. علاوه بر این مخالفان درصدد ساقط کردن دولت به روش‌های خطرناک هستند. باید از آنها پرسید با زمین خوردن دولت آسیبی به کل نظام نمی‌رسد؟

این عضو فراکسیون امید مجلس در پایان نطق خود با اشاره به انتخابات سال۸۸و اثرات ناشی از حوادث پس از آن پرسید: آیا وقت آن نرسیده که از خود بپرسیم ۱۰ سال حصر موسوی، کروبی و رهنورد چه منافعی برای نظام داشته است و یا چرا سید محمد خاتمی ممنوع التصویر است؟

خجسته: ۳۰ هزار برگه حاصل تحقیق و تفحص از بنیاد شهید است

امیر خجسته دیگر ناطق امروز مجلس بود که در نطق میان دستور خود عملکرد فراکسیون مبارزه با مفاسد اقتصادی را توضیح داد و گفت: این گونه نیست که عده‌ای فکر می‌کنند تحقیق و تفحص‌ها رها می‌شود در خصوص تحقیق و تفحص از بنیاد شهید ۳۰ هزار برگ وجود داشت که ۱,۷۰۰ میلیارد تومان از تسهیلات مشکوک الوصول و معوقات بانک دی بازگردانده شد و ۵ هزار میلیارد تومان از تسهیلات مشکوک الوصول به دادگاه معرفی شد.

او افزود: با پیگیری‌های فراکسیون، ۴۳۳۳ میلیون درهم از صرافی دی که به دوبی رفته بود بازگردانده شد. در خصوص هتل سفیدکنار مبلغ ۱۲ هزار میلیارد تومان که مورد قرارداد بود بازگردانده شد و بسیاری از اموال و املاک به غارت رفته بازگشت که امروز متخلفین در دادگاه در حال محاکمه هستند. در تحقیق و تفحص از بانک سرمایه و صندوق ذخیره فرهنگیان مبلغی قریب به ۱۴ هزار میلیارد تومان مورد بحث بود که ۸,۳۰۰ میلیارد تومان آن تسهیلات بوده و با تضامین ضعیف همراه بود که با لطف خدا و با پیگیری نمایندگان بسیاری از این مبلغ بازگردانده می‌شود و این موضوع در قوه قضائیه با قدرت در حال پیگیری است.

زرآبادی: وای به حال جامعه‌ای که واژه سخیف پرستو در آن وجود داشته باشد

حمیده زرآبادی نیز نطق خود را با نقد عملکرد گروه‌های سیاسی آغاز کرد و گفت: بسیار گفته‌ایم که هرگز منافع جمعی ملت را فدای منافع سیاسی و مطامع فردی، گروهی و حزبی خود نسازیم و در پیشگاه خداوند و محضر مردم سوگند خورده‌ایم تا سخن نگوییم مگر به صداقت، گام بر نداریم جز برای آبادانی ملت. اگر امروز به واسطه تخریب، تهدید و توهین صدایمان می‌لرزد و اراده‌هایمان سست و شکننده شده باید بدانیم که ما میراث‌داران خوبی نیستیم.

این نماینده مجلس ادامه داد: به عنوان اولین بانوی راه یافته به مجلس شورای اسلامی از حوزه انتخابیه قزوین از زنان سرزمینم سخن می‌گویم، زنانی که سهم‌شان در دولت صفر است و سخن گفتن‌شان در تریبون نماز جمعه کراهت دارد و اگر صحبت هم کنند با استقبال و خوشرویی نیست بلکه با اکراه و اجبار است. زنان باید تمام توان و قدرت خود را صرف کنند تا از هجوم بی‌اخلاقی‌ها، تهمت‌ها و افتراها در امان باشند و اگر حقیقت داشته باشد باید گفت وای به حال جامعه‌ای که از زن به عنوان یک ابزار استفاده شود و واژه سخیف پرستو در آن وجود داشته باشد.

نماینده مردم قزوین در مجلس ادامه داد: کجای مسیر را اشتباه رفتیم. جامعه‌ای که الگوی بی‌بدیل فاطمه (س) را دارد و از صبر و استقامت و نطق‌های آتشین زینب کبری سخن می‌گوید می‌خواهد آرامش و امنیت زنان و دختران سرزمین خود را با گشت ارشاد و گشت نامحسوس برقرار کند. آیا زمان آن نرسیده که خواست مردم را از میان خودِ مردم دنبال کنیم و در مسیر مردم‌سالاری دینی که باورمان است، حرکت کنیم؟ به نمایندگی از جوانان سرزمین از درد جوانانی می‌گویم که ایستاده‌اند، تلاش کردند و سر خورده شدند. اگر امید را از جوانان بگیریم چه می‌ماند؟

۲۷۲۱۷

کد خبر 1279550

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سیاسی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تقویم حجامت 1403