آلودگی آب هم میهمان ناخوانده خوزستانی ها شد


هرچند خوزستان یکی از استان های استراتژیک کشور است اما با وجود منابع عظیم نفتی و گازی، هنوز زیرساخت ها و امکانات…

آلودگی آب هم میهمان ناخوانده خوزستانی ها شد

جدال خوزستانی ها با آب و هوای آلوده:

آلودگی آب هم میهمان ناخوانده خوزستانی ها شد
سیناپرس: هرچند خوزستان یکی از استان های استراتژیک کشور است اما با وجود منابع عظیم نفتی و گازی، هنوز زیرساخت ها و امکانات رفاهی لازم برای مردم این دیار فراهم نیست.

گویا رنج و محنت مردم این دیار پایانی ندارد. هجوم ریزگردها سال ‌هاست که عرصه را برای مردم خوزستان تنگ کرده است. هرچند داستان هجوم این ریزگردها و سلامتی مردم غرب ایران به ویژه خوزستان در ابتدا بسیار داغ بود اما به مرور زمان، طبیعی جلوه کرد. انگار همه، حتی خود مردم هم پذیرفته اند که باید در میان انبوهی از ذرات معلق در هوا زندگی کنند.

بهار امسال هم سیل ویرانگر باعث تخلیه بیش از 200 روستای خوزستان شد. سیلی عظیم که بسیاری از مردم را بی خانمان و خسارت های عظیمی به جاده ها و شبکه های توزیع، ترانس برق وارد کرد.

وقوع سیل تنها بخشی از درد این مردم بود. کار و کاسبی بسیاری از کشاورزان استان خوزستان نیز کساد شد و درد و رنج بیشماری برای بسیاری از آنها به ارمغان آورد. پس از وقوع سیل، بیشتر مردم از جمله مردمان اهواز، به جای اینکه از سیل در رنج باشند، از پس زدن فاضلاب ها نگران شدند. فاضلاب هایی که می توانست سلامت خانواده شان را به مخاطره بیاندازد و بسیاری از بیماری های عفونی شیوع پیدا کند.

اکنون نزدیک به چهار ماه از فاجعه خوزستان می‌گذرد. بخشی از خسارت های کشاورزان پرداخته شده و مشکلات زیر ساختی و مرمت خانه‌ها و جاده‌ها برطرف شده‌ است.

اما تابستان امسال هم مصیبت و رنجی دیگر بر سر برخی از مردم خوزستان هوار شد. دوشنبه هفته گذشته زلزله ۵.۷ ریشتری، شهرستان مسجد سلیمان( واقع در استان خوزستان) را به شدت تکان داد و کام برخی از مردم را تلخ کرد.

هرچند در این حادثه، آسیب جدی به تاسیسات آبرسانی وارد نشد اما اوضاع شیوع و اپیدمی بیماری در این مناطق به علت گرمای هوا و مشکل سیستم آب و فاضلاب استان خوزستان باید تحت کنترل باشد تا تلخی این حادثه دامن گیر افراد بیشتری نشود.

دکتر علیرضا رئیسی، معاون بهداشت وزارت بهداشت، مشکل سیستم فاضلاب را یکی از عمده ترین مشکلات استان خوزستان عنوان کرد و در این خصوص به ایسنا گفت: هر سال به دلیل مشکلات آب و فاضلاب استان خوزستان و گرمای هوا با شیوع برخی از بیماری ها مواجه هستیم.

وی افزود: این موضوع هیچ ارتباطی با سیل اخیر ندارد. سیل تنها مسبب مشکلات استان خوزستان نیست. خوشبختانه امسال توانسته ایم در تمامی مناطق سیل ‌زده به خصوص استان خوزستان از بروز هرگونه بیماری اپیدمی جلوگیری کنیم.

به گفته وی، باید به فکر اصلاح زیرساخت های آب‌ و فاضلاب استان خوزستان باشیم زیرا تا زمانی که تصمیم جدی برای اصلاح این ساختار نشود، در معرض خطر بسیاری از بیماری ‌های عفونی قرار داریم و نگرانی ها از بین نمی رود.

گزارش: فرزانه صدقی

لینک کوتاه

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فناوری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


می دانستید مادر ترانه علیدوستی یک هنرمند معروف است؟ | شباهت جالب ترانه علیدوستی به مادر...