مونسون آبی بر آتش گرمای تابستان در سیستان و بلوچستان


 مونسون  آبی بر آتش گرمای تابستان در سیستان و بلوچستان

زاهدان- ایرنا- سامانه آب و هوایی مونسون هند علاوه بر ریزش‌های تابستانه برای سیستان و بلوچستان به سبب وزش بادهای موسمی، نقش مهمی در تعدیل دمای هوای نوار ساحلی این استان در تابستان دارد.

رئیس اداره هواشناسی دریایی چابهار روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: مونسون یک پدیده آب و هوایی بزرگ مقیاس است که محدوده وسیعی از مناطق حاره و جنب حاره را در فصل گرم سال تحت تأثیر قرار می‌دهد.
محمدرضا سالاری فنودی ادامه داد: هم اینک با وزش بادهای مرطوب موسمی جنوب و افزایش تزریق رطوبت به نیمه جنوبی سیستان و بلوچستان می‌توان گفت که به طور قطع فصل فعالیت سامانه آب و هوایی مونسون هند در این استان آغاز شده است.
وی با بیان اینکه مونسون تابستانی هند مناطق وسیعی از غرب و مرکز هند را می‌پوشاند، گفت: این مناطق بیش از ۹۰% بارندگی سالانه خود را در این دوره زمانی دریافت می‌کنند.
رئیس اداره هواشناسی دریایی چابهار افزود: اگرچه این سامانه آب و هوایی عمده تأثیر خود را بر کشورهای هند و پاکستان می‌گذارد، اما بخشی از جنوب و جنوب شرق ایران نیز متأثر از این پدیده هستند به طوریکه حدود ۱۴ درصد بارش‌های سالانه حوزه آبریز بلوچستان در جنوب شرق کشور در زمان فعالیت این سامانه دریافت می‌شود.
وی خاطرنشان کرد: بررسی‌ها نشان می‌دهد که دوره فعالیت مونسون ۱۰۰ روزه در هندوستان از اول ژوئن تا اواسط سپتامبر است که با تأخیر زمانی چند هفته آثار فعالیت آن در سیستان و بلوچستان نیز مشاهده می‌شود.
سالاری فنودی با بیان اینکه در زمان فعالیت مونسون یک اتمسفر خشک تبدیل به اتمسفر مرطوب می‌شود، گفت: این تغییر عمده سبب وقوع بارش‌های رگباری در سراسر شبه قاره هند می‌شود که در صورت قوی بودن موج‌های ناشی از آن، بارش‌های قابل توجهی نیز در جنوب شرق ایران رخ می‌دهد.

وی بیان کرد: مونسون در زمان فعالیت خود به ۲ دوره «بارندگی سنگین» و «کم باران و یا خشک» دسته بندی می‌شود که دوره کم باران به توقف مونسون شهرت دارد و حدود یک هفته و گاهی بیشتر از یک هفته به طول می‌انجامد.
رئیس اداره هواشناسی چابهار تصریح کرد: این شرایط همان وقفه‌ای است که بین موج‌های وارده از مونسون در جنوب شرق روی می‌دهد.
وی خاطرنشان کرد: بادهای مونسونی که به طور معمول و تقریباً بی وقفه، چابهار و نواحی جنوب سیستان و بلوچستان را در بر می‌گیرد نقش مهمی در تعدیل دمای هوای نوار ساحلی استان در فصل تابستان دارد.
سالاری فنودی ادامه داد: در سه روز گذشته بارش‌های مونسونی شهرستان‌های خاش، سراوان، سیب و سوران، سرباز و مهرستان را فرا گرفت و از حدود ۲۳ ایستگاه هواشناسی و بارانسجی این نواحی بارندگی گزارش شد.
۹۹۰۸**۳۲۱۳

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه علمی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ببینید | ماجرای پخش شدن عکس‌های نعیمه نظام دوست در ویلای کردان؛ غافلگیر شدن خانم بازیگر...