دخانیات؛ عامل اصلی ابتلا به سرطان‌های دهان و دندان


رئیس واحد بهداشت دهان و دندان معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی زنجان گفت:...

دخانیات؛ عامل اصلی ابتلا به سرطان‌های دهان و دندان

رئیس واحد بهداشت دهان و دندان معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی زنجان گفت: دخانیات، عامل اصلی سرطان‌های دهانی است.

مریم حسن‌زاده در گفتگو با ایسنا، در رابطه با دخانیات و سرطان‌های دهانی، اظهار کرد: غالب مردم نسبت به این مسئله که سیگار عامل سرطان ریه و مجاری تنفسی است آگاهند، اما از اینکه عامل اصلی سرطان‌های دهانی نیز دخانیات است، بی‌اطلاعند.
مخاط دهان انسان تحمل تماس طولانی مدت با دود سیگار را ندارد و مصرف سیگار احتمال مبتلا شدن به انواع سرطان دهان را به شدت افزایش می‌دهد که اغلب این سرطان‌ها از نوع بدخیم هستند.

رئیس واحد بهداشت دهان و دندان معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی زنجان، افزود: در طول سال هزاران نفر به علت سرطان‌های دهان ناشی از مصرف دخانیات جان خود را از دست می‌دهند و احتمال بروز سرطان دهان در سیگاری‌ها شش برابر افرادی است که سیگار نمی‌کشند.
سیگاری‌ها هم‌چنین با کشیدن سیگار سبب افزایش احتمال بروز سرطان در اعضای مختلف بدن خود و اطرافیان نیز می‌شوند.

حسن‌زاده در ادامه تصریح کرد: اثر تخریبی تنباکو تنها محدود به کشیدن سیگار نمی‌شود، بلکه اشکال دیگر مصرف این ماده نظیر پیپ، قلیان و تنباکو‌های جویدنی نیز بیماری‌های لثه را در پی دارد که برخی معتقدند ضرر قلیان از سیگار و سایر مواد دخانی کم‌تر است، ولی با توجه به میزان و مدت مصرف قلیان باید اذعان کرد که ضرر و عوارض جسمی و روانی استعمال قلیان از سیگار و سایر مواد دخانی نه تنها کم‌تر نبوده، بلکه میزان و نوع عوارض آن بیشتر و متنوع‌تر است.

این مسئول خاطرنشان کرد: برخلاف تصور عمومی که عده‌ای معتقدند وجود آب قلیان جلوی مواد مضر و سمی آن را می‌گیرد، بیشتر این مواد سمی از جمله نیکوتین و خاکستر وارد ریه می‌شود و به خاطر دم‌های عمیقی که فرد برای جذب دود می‌زند، تخریب‌های جدی به ریه وارد می‌شود.
هم‌چنین به دلیل مرطوب بودن راه‌های هوایی و مجرای خروج دود قلیان می‌تواند عامل مهمی جهت رشد میکروب‌ها و قارچ‌ها باشد و این میکروب‌ها و قارچ‌ها به راحتی توسط دود وارد دستگاه تنفسی شده و ایجاد عفونت‌های مزمن می‌کند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اجتماعی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود کتاب کار دیکته شب اول ابتدایی - کتاب گاج