به گزارش سایک نیوز و به نقل از طبنا(خبرگزاری سلامت)، دکتر ایرج حریرچی درباره ریشه‌های اجتماعی بیماری‌های روانی در جوامع امروزی و نقش نهادها در پیشگیری و کاهش این بیماری‌ها، گفت: افرادی که به مراکز بهداشتی و درمانی و پایگاه‌های بهداشتی دولتی مراجعه می‌کنند، مورد غربالگری بیماری‌های روانی قرار می‌گیرند و در صورت لزوم به روانپزشک معرفی می‌شوند.

وی درخصوص تشریح اقدامات وزارت بهداشت برای مقابله با بیماری‌های روانی افزود: وزارت بهداشت در درجه نخست برای پیشگیری از بیماری‌های روانی با آگاه سازی جامعه و رسانه‌ها در جهت کاهش استرس‌های محیطی، گام برمی‌دارد و در درجه دوم در راستای درمان بیماری‌های سبک، متوسط و سنگین تلاش می‌کند.

معاون کل وزارت بهداشت تصریح کرد: وزارت بهداشت در همین راستا روانشناسان بالینی را درشبکه بهداشت و درمان به کار گرفته است تا موارد بیماری را غربالگری کنند.

دکتر حریرچی در ادامه اظهار کرد: افرادی که به بخش دولتی، مراکز بهداشتی و درمانی و خانه‌ها و پایگاه‌های بهداشتی دولتی مراجعه می‌کنند، مورد ارزیابی قرار می‌گیرند و غربالگری به صورت تکمیل پرسش نامه‌های چند گزینه ای انجام می‌شود.

دکتر حریرچی درباره روند درمان افراد بیمار گفت: علائم اولیه بیماری‌های روانپزشکی به صورت استاندارد از آن استخراج می‌شود و بیماری مشخص می‌شود. اگر علائم فرد قابل توجه و نیازمند مداخله باشد به روانشناس و در ادامه در صورت نیاز و ادامه روند درمان به روانپزشک معرفی می‌شود. در واقع وضعیت این بیماران تا بهبودی پیگیری می‌شود.