مصباحی مقدم: برجام خط قرمز نیست که هر کس موافق بوده، آدم بدی باشد/ مبنای ما جذب کردن است برای همین کسی را دفع نکرده ایم/ در انتتخابات 94 موفق بودیم، منتهی یک موفقیت نسبی!/ توکلی: برای بستن لیست واحد در انتخابات، نگاهشان باید مانند آقای مصباحی مقدم باشد


مصباحی مقدم: برجام خط قرمز نیست که هر کس موافق بوده، آدم بدی باشد/ مبنای ما جذب کردن است برای همین کسی را دفع نکرده ایم/ در انتتخابات 94 موفق بودیم، منتهی یک موفقیت نسبی!/ توکلی: برای بستن لیست واحد در انتخابات، نگاهشان باید مانند آقای مصباحی مقدم باشد

بعضی از مسائل خط قرمز هستند و آنها را باید حتماً رعایت کرد. حضور در فتنه خط قرمز است، اما برجام خط قرمز نیست که هر کس موافق بوده بد بوده، هر کس مخالف بوده خوب بوده.

گروه سیاسی_رجانیوز: انتخابات، هزارتویی پر افسانه است. پدیده ای که هر چند سال یک بار سر کله اش پیدا می شود، هزاران سوال را با خود به دنبال می آورد و حل نشده باقی می ماند تا انتخابات بعد. اگرچه هنوز جناح ها و گروه های سیاسی پروژه‌های انتخاباتی خود را رسما کلید نزده اند، اما از گوشه و کنار، اخباری به گوش می رسد که خیلی ها خود را گرم می کنند تا پا در گود انتخابات بگذارند. رجانیوز هم در سلسله گفت‌وگوهایی سراغ افراد شاخص جریان اصولگرا رفته است تا شاید پاسخ برخی از سوالات را اندکی زودتر بگیرد. در آغازین روزهای هر هفته منتظر این گفت‌وگوها باشید.
به گزارش رجانیوز ادامه متن کامل گفت و گوی ما با حجت الاسلام مصباحی مقدم سخنگوی جامعه روحانیت مبارز و دکتر احمد توکلی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام را می خوانید:
رجانیوز: در دوره جدید مجمع تشخیص، ساختار هم دچار تغییر و تحولاتی شده، از جمله هیئت عالی نظارت. عده ای منتقد و عده ای موافق بوده اند. نظر شما چیست؟
مصباحی مقدم: رهبر معظم انقلاب براساس اصل ۱۱۲ قانون اساسی نظارت بر اجرائی شدن سیاست‌های ابلاغی به قوا را می‌باید به عهده بگیرند. البته ذیل این پند ۱ اشاره شده که ایشان می‌توانند این کار را به شخص دیگری واگذار کنند. این شخص می‌تواند فرد یا جمع باشد. براساس این بند از اصل ۱۱۲ قانون اساسی ایشان در دوره آقای هاشمی رفسنجانی نظارت را به عهده مجمع تشخیص گذاشتند و بعضی از جلسات ما در دوره ایشان در مورد نظارت برگزار می‌شد، منتهی در آنجا نظارت به عهده کل مجمع بود و چون جلسات صحن مجمع هر دو هفته یک بار تشکیل می‌شد، طبعاً فرصت کمتری به موضوع نظارت اختصاص پیدا می‌کرد.
در دور جدید، رهبر معظم انقلاب، همین مسئولیت را به جای اینکه به کل مجمع واگذار کنند، به یک هیئت منتخب از مجمع واگذار کردند. یکی از چیزهائی که رهبر معظم انقلاب در این ابلاغ جدید خواسته‌اند این است که خود اعضای مجمع مسئولیت کمیسیون‌ها را به عهده بگیرند و لذا در این دوره، اعضای مجمع هم فعال‌تر شده‌اند و طبعاً خروجی آن هم بیشتر شده است.
مصباحی مقدم: برجام خط قرمز نیست که هر کس موافق بوده، آدم بدی باشد/ مبنای ما جذب کردن است برای همین کسی را دفع نکرده ایم/ در انتتخابات 94 موفق بودیم، منتهی یک موفقیت نسبی!/ توکلی: برای بستن لیست واحد در انتخابات، نگاهشان باید مانند آقای مصباحی مقدم باشد
رجانیوز: این اتفاق جدیداً افتاده؟
مصباحی مقدم: نخیر. از قدیم بود.
رجانیوز: الان همه طرح ها و لوایحی که در مجلس مطرح می‌شوند، طبق ابلاغیه ماده ۷ که حضرت آقا داده بودند باید توسط رئیس مجلس به مجمع داده شود؟
مصباحی مقدم: بله.
رجانیوز: این کار انجام می‌شود؟
مصباحی مقدم: بله، دقیقاً این کار انجام می‌شود. نه تنها الان انجام می‌شود، بلکه سال‌هاست که انجام می‌شود. منحصر به این دوره اخیر هم نیست. در ادوار گذشته هم بوده. رئیس مجلس رعایت می‌کرده. شورای نگهبان یک بار از حضرت آقا استفسار کردند که آیا شورای نگهبان نظر خودش را بگوید یا نظر مجمع را بگوید؟ آقا فرمودند اگر خودش هم نظری دارد بگوید، ولی نظر مجمع را هم منتقل کند. بنابراین شورای نگهبان گاهی تشخیص خود را در مورد اینکه آیا با سیاست‌های ابلاغی رهبری انطباق دارد یا ندارد، در جائی که خودش به جمع‌بندی برسد اعلام می‌کند.
رجانیوز: نظریاتی به طور خاص راجع به لوایح پالرمو و CFT و اخیراً استانی شدن انتخابات داده می‌شود، همه در راستای این...
مصباحی مقدم: دقیقاً در راستای اجرای این تکلیف است که رهبر معظم انقلاب به مجمع واگذار کرده‌اند. بعضی از نمایندگان مجلس می‌گویند این جزو وظایف ذاتی مجمع نیست.
رجانیوز: می گویند تبدیل شده به مجلس سنای دوم، یا شورای نگهبان دوم
مصباحی مقدم: تعابیر دیگری می‌کنند. می‌گویند جزو وظائف ذاتی مجمع نیست و در قانون اساسی برای مجمع دیده نشده است. حرف بیراهی نمی‌زنند، ولی طبق اصل ۱۱۲ قانون اساسی، بند ۲، واگذار شده. به هر نهادی واگذار می‌کردند، آن نهاد وظیفه‌دار می‌شد که این کار را انجام بدهد.
رجانیوز:با اجازه‌تان وارد بخش دوم می‌شوم. شما سخنگوی جامعه روحانیت مبارز هستید. سئوالی که برای برخی از علاقمندان و فعالان اصولگرائی مطرح است این است که، جامعه روحانیت و جامعه مدرسین (جامعتین) در انتخابات‌ها به شکل جدی نقش‌آفرینی می‌کردند و حرفش خوانده می‌شده و خط مشی می‌داده، اما ظاهراً از یک سال‌هائی به بعد با این نقش رو به افول گذاشته و این تشکل حداقل به صورت علنی حضوری در انتخابات ندارد. آیا این تحلیل را قبول دارید؟
مصباحی مقدم: جامعه روحانیت مبارز یک وقتی پیشتاز فعالیت‌های سیاسی و از جمله انتخابات ریاست جمهوری و انتخابات مجلس بود. در مورد انتخابات خبرگان، هم جامعه مدرسین و هم جامعه روحانیت، همچنان حرف اول را می‌زنند، ولی در مورد مجلس خصوصاً، از سال ۱۳۸۴ یک مقدار تغییر رخ داد. آن هم دوره‌ای بود که گروه‌های اصولگرای نوپائی روی کار آمدند که این گروه‌های نوپا به تعبیر خودشان شیخوخیت را نپذیرفتند و قرار بر این گذاشتند که خودشان رأساً ورود و فعالیت کنند و کاندیدا معرفی کنند و احیاناً اگر هم بنا شد که با دیگران ائتلاف کنند، کاری به مشایخ نداشته باشند و خودشان دنبال کنند، جلسه تشکیل بدهند و همگرائی ایجاد کنند. جامعه روحانیت از سال ۸۴ به بعد که بحث انتخابات ریاست جمهوری پیش آمد و آقای ناطق هم فعال بود و توانست پنج نفر از کاندیداهای اصولگرا را با هم هماهنگ کند و یک نفر قبول نکرد و آن یک نفر که قبول نکرد، نتیجه این شد که از آن به بعد آقای ناطق هم از فعالیت کنار کشید و در نتیجه موقعیتی که جامعه روحانیت داشت، چه در ریاست جمهوری، چه در انتخابات مجلس، مثل سابق فراهم نشد. البته در همین جا لازم است از حزب مؤتلفه اسلامی، جامعه اسلامی مهندسین که همان جبهه پیروان خط امام و رهبری هستند تشکر کنم که دائماً و در هر انتخاباتی، اولین گامی که برداشتند به سراغ جامعه روحانیت آمدند. در همین دوره جدید هم باز اقبال کردند و به سراغ جامعه روحانیت آمدند، اما گروه‌های دیگری هستند که چنین حرکتی را انجام نمی‌دهند و قبول ندارند. همین‌ها هم یک طیف نیستند و طیف‌های مختلفی هستند.
رجانیوز: از تحول‌خواه تا جبهه پایداری
مصباحی مقدم: بله، اگر ببینند همگرائی در جائی اتفاق می‌افتد که روحانیت به میدان آمده است همراه مى شوند. اما اگر ببینند که خودشان می‌توانند همگرائی ایجاد کنند، این کار را می‌کنند. البته بدون حضور روحانیت کمتر وفاق حاصل شده است ، پس به نگاه گروه‌های تازه برمی‌گردد.
رجانیوز: سئوال من دقیقاً چرائی این اتفاق است. می‌دانیم که جبهه پایداری، اصولگرایان تحول‌خواه و... هیچ وقت گزینه اولشان مراجعه به جامعه روحانیت مبارز نیست، درحالی که پیش از این بوده. چرا این اتفاق افتاده؟ آقای مهدوی کنی وقتی بود خیلی مؤثرتر عمل می‌کرد.
مصباحی مقدم: خیر، حتی زمانی که آقای مهدوی کنی دبیرکل جامعه روحانیت مبارز بودند و فعال و میداندار هم بودند، بعضى از آن گروه‌ها ارتباطی با ایشان برقرار نمی‌کردند مرحوم ایة الله مهدوى درانتخابات مجلس نهم مى گفتند دوجا درشوراى ائتلاف براى پایدارى خالى نگه داشته ایم وتاآخرهم حفظ کردند ولى نیامدند
رجانیوز: از قبل بیشتر بود، ولی باز هم برقرار نمی‌شد.
مصباحی مقدم: به همین دلیل هم محوریت جامعه روحانیت و حضرت آیت‌الله مهدوی کنی «رحمه الله علیه» در اینجا افول کرده.
رجانیوز: یعنی شما دیگران را مقصر می‌دانید.
مصباحی مقدم: ممکن است این سئوال پیش بیاید که آیا فقدان آیت‌الله کنی اثرگذار است؟ پاسخ من این است که چندان اثرى نداشته است.
رجانیوز: خیر، در زمان ایشان هم این اتفاق‌ها می‌افتاد.
مصباحی مقدم: کما اینکه در سال ۹۲ سه بزرگوار برای ریاست‌جمهوری کاندیدا شدند. آقای مهدوی کنی خواستند اینها را جمع کنند، نشد و همراهی نشان ندادند. این خیلی روشن است. پس در واقع آن محوریتی که جریان، احزاب، تشکل‌های اصولگرا و ارزشی جامعه قبلاً به آن اعتقاد و اعتماد داشتند، در ادوار اخیر و از ۸۴ به این طرف کاهش پیدا کرده و ضعیف شده. چرائی آن مربوط به آنها می‌شود و شما دوستانتان ممکن است به سراغ آنها بروید و بپرسید که با توجه به این تاریخ و گذشته و قدرت و توانائی، چرا به سراغ جامعه روحانیت مبارز نمی‌روید؟ چرا به سراغ جامعه مدرسین نمی‌روید؟ می‌توانید این سئوال را از آنها بکنید و آنها باید پاسخ بدهند.
رجانیوز: همین سئوال را از شما هم می‌شود پرسید و گفت که اینها پاسخ داده‌اند.
مصباحی مقدم: اگر پاسخشان را بفرمائید مطلب برای ما هم روشن می‌شود.
رجانیوز: پاسخ بخشی از این عزیزان این است که جامعه روحانیت هویت مشخصی ندارد. یعنی من در جامعه روحانیت آدمی را می‌بینم که به نظر من خیلی انقلابی است و آدمی را هم می‌بینم که با لیبرال‌ها محشور است و طیف‌های مختلفی را می‌بینم؛ یعنی آن حالت تک‌هویتی دهه ۷۰ را ندارد.
مصباحی مقدم: جامعه روحانیت از اول این‌طور بوده. از اول این‌طور نبوده که خودش را در هویت احزاب و جریانات سیاسی تعریف کند. جامعه روحانیت، جامعه روحانیت است. آغاز شکل‌گیری جامعه روحانیت در سال ۱۳۵۶ را ببینید که چه طیفی در آن بوده‌اند. همین طیف وسیع در آن حضور داشتند.
رجانیوز: ولی آن فاصله‌های کوچک در طول زمان بزرگ شده.
مصباحی مقدم: اولین فاصله‌ای که پدید آمد، انشعاب مجمع روحانیون بود، ولی بعد از آن انشعابی پدید نیامده و جامعه روحانیت هم عوض نشده. در مجالس اول تا ششم جامعه روحانیت همچنان همان‌گونه بود. در مجلس هفتم ۱۳۸۳ که خیلی نقش‌آفرینی داشت و ازان به بعدهم تغییری نکرده و آدم‌هایش همان آدم‌ها هستند. این که طیف‌های مختلفی را در آن می‌بینید، نقطه قوت است، نه نقطه ضعف. خدا رحمت کند مرحوم آیت‌الله مهدوی کنی را. فرمودن جامعه روحانیت، در تعریف، فراجناحی است. الان هم این را در اساسنامه جدیدمان حفظ کرده‌ایم. چرا؟ چون جامعه روحانیت که نمی‌تواند در عرض مجموعه‌ احزاب باشد.
مصباحی مقدم: برجام خط قرمز نیست که هر کس موافق بوده، آدم بدی باشد/ مبنای ما جذب کردن است برای همین کسی را دفع نکرده ایم/ در انتتخابات 94 موفق بودیم، منتهی یک موفقیت نسبی!/ توکلی: برای بستن لیست واحد در انتخابات، نگاهشان باید مانند آقای مصباحی مقدم باشد
رجانیوز: قطعاً فراجناحی است، اما در دایره انقلابی بودن.
مصباحی مقدم: در دایره انقلابی بودن، در دایره رهنمودهای حضرت امام(ره) و در دایره رهنمودهای رهبر معظم انقلاب اسلامی عمل کرده است و آنچه که مهم است نظر تک‌تک اشخاص مبنا نیست . آنچه که مهم است برآیند و نتیجه و خروجی است. شما بگوئید خروجی جامعه روحانیت کی از این مبناها و از این مسیر انقلابى فاصله گرفته ؟است.
رجانیوز: در همان سال ۹۲ آقای مهدوی با آن قوت و شخصیتی که داشتند بالاخره موفق نشدند بین آن سه نفر به نتیجه واحدی برسند.
مصباحی مقدم: چرا؟ اشکال کجابود؟ اشکال درگردن ننهادن به محوربودن وریش سفیدى جامعه روحانیت بود .
رجانیوز: و در نهایت آقای یزدی هم از آقای ولایتی حمایت کرد. می‌خواهم بگویم بین دو جامعه‌ای هم که همیشه وحدت نظر وجود داشت، اختلاف ایجاد شده و تفاوت دیدگاه وجود دارد. چرا؟/
مصباحی مقدم: علتش سه جانبه بودن است، یعنی آخر سر سه نفر به میدان آمدند.وبه ائتلاف نرسیدند.
* در انتخابات 92 با وقت کشى هاى سه نامزد اصولگرا فرصت از دست رفت؛ ناچار آنها برای خودشان تصمیم گرفتند و جامعه روحانیت هم برای خودش تصمیم گرفت
رجانیوز: سه نفر می‌خواستند خودشان را به جامعه روحانیت تحمیل کنند. یعنی فرآیند برعکس بوده./
مصباحی مقدم: مسئله این است که ما باید به فرد واحدی می‌رسیدیم و دو تا جامعه با رایزنی می‌توانستند به فرد واحد برسند، منتهی با وقت کشى هاى ان سه نفر زمان چنان فرصت از دست رفت و تنگ شد که ناچار آنها برای خودشان تصمیم گرفتند و جامعه روحانیت هم برای خودش تصمیم گرفت. اما آنچه که مهم است سئوال شماست. سئوال شما این است چه شد که مرحوم آیت‌الله مهدوی کنی نتوانستند این سه کاندیدا را که خیلی هم ارزشی و متدین بودند و مدعی اینکه تابع جامعتین هستند، کنار هم بیاورند.
رجانیوز: این را باید از آنها پرسید.
مصباحی مقدم: آفرین. باید این را از آنها پرسید. درود بر شما.
رجانیوز: ما می‌خواستیم تحلیل شما را بدانیم./
مصباحی مقدم: بنای جامعه روحانیت بر این است که هرگاه مجموعه‌های احزاب و شخصیت‌ها و جمعیت‌های معتقد، متدین و ارزشی به جامعه روحانیت اقبال کنند، ورود و همکاری کند و هرگاه بنای آنها بر اقبال نیست، جامعه روحانیت هم به انها کاری ندارد.
* آیت الله مهدوی کنی می‌فرمود وحدت کامل قابل تحقق نیست، باید ائتلاف کنیم
رجانیوز: این یک دیدگاه است و امکان دارد من این را قبول نداشته باشم که جامعتین بنشینند تا به آنها اقبال بشود. شاید بگویم که باید فعال باشند.
مصباحی مقدم: ما بنا را بر انفعال نگذاشته‌ایم. فعال هستیم و مبنا بر فعالیت است، ولی مبنا بر تحمیل نیست. دائماً مبنا این بوده که بین مجموعه‌های متدین و اصولگرا همگرائی ایجاد کنیم. خدا رحمت کند آیت الله مهدوی کنی را. می‌فرمود وحدت کامل قابل تحقق نیست. ما باید ائتلاف کنیم. ائتلاف هم معنایش قبول همکاری و انعطاف است. اگر انعطاف باشد، ائتلاف پدید می‌آید. ما یک سری اصول مشترک داریم و از آنها هم عبور نمی‌کنیم، اما در همین اصول مشترک اختلاف سلیقه داریم. این اختلاف سلیقه‌ها را چگونه می‌توان برطرف کرد؟ با ائتلاف. ائتلاف چه وقت می‌تواند تحقق پیدا کند؟ وقتی که همه محور ایجادکننده ائتلاف را بپذیرند. این وقتی اتفاق می‌افتد که همه اقبال کنند. اگر نکنند ائتلاف پدید نمی‌آید و دائماً هم شکست وناکامی به دنبال آن است.
* ائتلاف زمانی می‌تواند تحقق پیدا کند که همه محور ایجادکننده ائتلاف را بپذیرند
رجانیوز: شما می‌فرمائید افراد جامعه روحانیت ثابت بودند، اما این افراد، شخص‌شان ثابت بود، ولی شخصیت‌شان تغییر کرده. مثلاً آقای روحانی دهه۷۰ با آقای روحانی ۹۶ یکی نیست. وقتی که از جامعه روحانیت صداهائی درمی‌آیند که ما ممکن است در انتخابات ۹۶ از آقای روحانی حمایت کنیم طبیعی است که آقای قالیباف، آقای رئیسی و این دوستان به سراغ جامعه روحانیت نمی‌آیند و خواهد پرسید این چه جامعه روحانیتی است که هم مرا معرفی می‌کند، هم آقای روحانی را.
مصباحی مقدم: یک وقت سخن از جامعه روحانیت به عنوان یک تشکل است و یک وقت سخن از یک عضو جامعه روحانیت است. این دو کاملاً با هم متفاوت هستند.
رجانیوز:بالاخره همین اعضا هستند که دور هم می‌نشینند.
مصباحی مقدم: همین اعضا که دور هم می‌نشینند، خروجی‌اش چیست؟ خروجی آن حمایت از آقای روحانی بوده است؟
رجانیوز: تا حالا خروجی نداشته.
مصباحی مقدم: نفرمائید. خروجی داشته.
رجانیوز: در انتخابات ۹۶ خروجی نداشت. در انتخابات ۹۲ هم نداشت./
مصباحی مقدم: در انتخابات ٩٦ خروجى جامعه اقاى رئیسى بود قبل ازاین که جمنا به نتیجه برسد ولی در انتخابات ۹۰ که مال مجلس بود جامعه محوریت داشت. انتخابات‌های ۸۴ و ۸۸ خروجى داشت یا نداشت؟
رجانیوز: بله داشت.
مصباحی مقدم: وقتی یک یا دو عضو جامعه روحانیت حرفی متفاوت با ۲۵ نفر دیگر می‌زنند، نمی‌شود آن را به دوش جامعه روحانیت بار کرد. بالاخره اشخاص برای خودشان رأی و نظری دارند. گرچه ما اینها را در جلساتمان مورد انتقاد قرار می‌دهیم و می‌گوئیم شما نباید در گفتگوها و مصاحبه‌هایتان چیزی را بازتاب بدهید که با مصوبه تشکل متفاوت باشد. واقعاً هم این صحبت‌ها مطرح می‌شوند و در جلسات نسبت به رفتارکار تشکیلاتی ایراد گرفته می‌شود، ولی شما نباید روی رفتار یک نفر تکیه کنید و بگوئید که مثلاً آقای قالیباف با ما همکاری نمی‌کند. اتفاقاً در آن روز آقای قالیباف با ما همکاری کرد و به سراغ جامعه روحانیت آمد و حتی در انتخابات ۹۲ که سه نفر به میدان آمدند، از همه همرا‌ه‌تر آقای قالیباف بود. این که آن دو نفر سر موضع خود ایستادند، منظورشان این نبود که با جامعه روحانیت همکاری نکنند.
رجانیوز: منظورم این بزرگواران نیست. منظورم بزرگوارانی هستند که اصلاً به سمت جامعه روحانیت مبارز نمی‌آیند.
مصباحی مقدم: آنهائی که نمی‌آیند، به نظر من کوس استقلال می‌زنند و می‌گویند ما خودمان رشید هستیم. بسیار خوب. مگر ما می‌گوئیم غیررشید هستید؟ شما که رشید هستی، وزنی داری که بتوانی انتخابات کشور را مدیریت کنی و پیش ببری و نتیجه و خروجی‌اش ...
رجانیوز: می‌گویند ما در سال ۹۰ این کار را کردیم
مصباحی مقدم: چون ما در اینجا که درصدد انجام کار صرفا" قربه الی‌الله به معنای عبادی آن که نیستیم. کار سیاسی است. البته کار عبادی هم هست، ولی نیازمند به این هستیم که به خروجی نگاه کنیم و پیش‌بینی کنیم که چه اتفاقی می‌افتد. اگر هر گروهی کوس استقلال بزند و بخواهد بگوید من لیست جداگانه می‌دهم. به عنوان مثال مؤتلفه بگوید من لیست جداگانه می‌دهم. پایداری بگوید من لیست جداگانه می‌دهم. آقای باهنر و مجموعه‌اش بگوید من لیست جداگانه می‌دهم. هیچ‌کدام نتیجه نخواهند گرفت. آنچه که مهم است جمع شدن در مجموعه‌ای حول یک محور و ائتلاف است. اگر بخواهند چنین ائتلافی را به وجود بیاورند، هر نهادی که می‌تواند این ائتلاف را ایجاد کند، اشکالی نیست.
رجانیوز:بحث بعدی که با این مسئله مرتبط هم هست، انتخابات پیش روست. در انتخابات پیش رو تنها چیزی که ظاهراً نسبت به قبل تغییر کرده این است که سامانه‌های وحدت که در سابق تشکیل می‌شد، این دوره به اسم جبهه مردمی، جمنا یا چنین چیزی پیگیری خواهد شد و برخی از اصولگرای عزیز که مصاحبه کرده‌اند فرموده‌اند که ما برای انتخابات جدید نیازمند ایده‌پردازی هستیم، ولی در عمل چیزی که دیده می‌شود همان چیزهای قبلی است. یعنی قرار است دوباره جمع بشویم. به قول شما جبهه پیروان بیاید، مؤتلفه بیاید، پایداری دعوت بشود، ایثارگران و ره‌پویان دعوت بشوند و از مجموع این گفتگوها لیستی دربیاید. از طرفی گفته می‌شود که این فرآیند در انتخابات ۹۴ به تمامی تجربه شده است. یعنی در انتخابات ۹۴ لیست متحد داریم و پایداری لیست جدا نداد و هیچ جریان دیگری هم لیست جدا نداد و نهایتاً در تهران شکست ۳۰ بر صفر خوردیم. این را تحلیل بفرمائید که اگر قرار باشد همچنان تاکتیک و کارهای قبلی تکرار بشوند، آیا نتیجه متفاوتی رقم خواهد خورد؟
مصباحی مقدم: من سال ۹۴ را تحلیل مختصری می‌کنم. در سال ۹۴، انتخابات مجلس پس از سه دوره هفتم و هشتم و نهم بود که جریان اصلی مجلس جریان اصولگرا بود و مجموعه جریان اصلاح‌طلب دراقلیت بود. به طور طبیعی این احتمال می‌رود که مردم از یک جریان در اثر سه دوره حضور در مجلس حالت واگرائی پیدا کنند و به سراغ جریان دیگری بروند که در این سه دوره کنار بوده است. این یک احتمال قوی است که بیجا هم نیست.
نکته دوم این است که جریان اصلاح‌طلب در انتخابات ۹۴ محوریت پیدا کرد که آقای خاتمی باشد و همه هم پای آقای خاتمی ایستادند، با اینکه خروجی به هر دلیلی آن چیزی نبود که آنها می‌خواستند که الان فرصت نیست درباره‌اش بحث کنم.
نکته سوم این است که فضای انتخابات در اثر تبلیغات آنها فضائی بود که اوضاع سیاسی را سیاه و سفید کرد. این سیاه و سفید کردن عده‌ای را که برای اولین‌بار می‌توانستند رأی بدهند بسیج کرد. عده‌ای بودند که از اول انقلاب تا حالا شناسنامه‌شان مهر نخورده بود، ولی حدود ۲۰، ۳۰ درصد بودند و بسیج شدند و بر رأی جریان رقیب ما افزوده شد. درست نقطه مقابلش در مورد جریان اصولگرا که ۲۰، ۳۰ درصد رأی آن کاهش پیدا کرد. معلول چه بود؟ معلول عملکرد دولت، یعنی همین دولت آقای روحانی بود. دو سال از دوره آقای روحانی گذشته بود که انتخابات ۹۴ پیش آمد. مردم در این دو سال اوضاع را به صورت واپسگرائی می‌دیدند و در زندگی خودشان حس و لمس می‌کردند. توده مردم در حاکمیت تفاوت نمی‌گذارند که مجلس مؤثر بود یا دولت مؤثر بود یا بگوئیم مجلس مقصر بود یا دولت مقصر بود. او دارد با انتخابات خودش به نحوی به حاکمیت رأی می‌دهد و موجب شد که در رأی‌گیری، ضعیف مشارکت کردند. اگر آرای جنوب شهر تهران و شهر ری و اسلامشهر را بررسی کنید، می‌بینید که افت ۲۰، ۳۰ درصدی رأی را داریم. پس آرای ما در این مناطق ۲۰، ۳۰ درصد کاهش پیدا کرد. ان طرف هم ۲۰، ۳۰ درصد آرای آنها افزایش پیدا کرد.
رجانیوز: البته اختلاف نفر اول اصولگراها با آقای عارف خیلی بیشتر از ۲۰ درصد است.
مصباحی مقدم: بحث نفر اول اصولگرا با نفر اول اصلاح‌طلب‌ها نیست.
*در انتخابات 94 اگر رأی ما ریزش نداشت، حداقل چند نفر از لیست ما وارد مجلس می‌شدند
رجانیوز: بله، عرضم این است که اگر رأی ما ریزش نداشت، احتمالاً باز هم رأی نمی‌آوردیم.
مصباحی مقدم: من معتقدم که اگر رأی ما ریزش نداشت، حداقل چند نفر از لیست ما وارد مجلس می‌شدند.
*در انتتخابات 94 موفق بودیم، منتهی یک موفقیت نسبی!
رجانیوز:تحلیلتان را از ۹۴ بفرمائید.یعنی معتقدید موفق بوده
مصباحی مقدم: بله، موفق بوده، منتهی یک موفقیت نسبی. شاهدش هم این است که جناب آقای حداد عادل نزدیک به یک میلیون رأی می‌آورد و عده دیگری هم نزدیک به او رأی آوردند، ولی کل آرا زیر رأی ۳۰ نفر آنهاست. مجموعه عوامل را درنظر بگیرید. مجموعه عوامل طبیعتش این بود که این مجلس شکل بگیرد.حالا اتفاقاً عملکرد این مجلس، بستر را برای یک اقبال مجدد فراهم کرده است،
مصباحی مقدم: برجام خط قرمز نیست که هر کس موافق بوده، آدم بدی باشد/ مبنای ما جذب کردن است برای همین کسی را دفع نکرده ایم/ در انتتخابات 94 موفق بودیم، منتهی یک موفقیت نسبی!/ توکلی: برای بستن لیست واحد در انتخابات، نگاهشان باید مانند آقای مصباحی مقدم باشد
* وقتی لیست انتخابات 94 درآمد، من به رفقا گفتم این لیست برای شکست خوردن خیلی خوب است، چون ۱۵ نفر از این لیست یا معاون احمدی نژاد بودند یا مشاورش یا وابسته به او
توکلی: وقتی لیست درآمد، من به رفقا گفتم این لیست برای شکست خوردن خیلی خوب است. پرسیدند چرا؟ گفتم احمدی نژاد که برنده انتخابات 88 بود، در تهران از همه جا به طور نسبی از همه جا کمتر رأی آورد. یک آمارگیری هم وزارت اطلاعات کرده بود که نشان می‌داد هر چه از فقرا به ثروتمندان نزدیک‌تر می‌شویم، طرفداران احمدی‌نژاد کمتر می‌شود. لیستی که در تهران بستند، ۱۵ نفر از این لیست یا معاونش بودند یا مشاورش بودند یا وابسته به او بودند.
*وقتی احمدی‌نژاد کار را به صورت غلط دنبال کرد روی کسانی که به نحوی به او مربوط بودند اثرگذار شد
رجانیوز: پس تقصیر احمدی‌نژاد است.
مصباحی مقدم: مقصود این است که وقتی احمدی‌نژاد کار را به صورت غلط دنبال کرد اثرگذار شد روی کسانی که به نحوی به او مربوط بودند و عده ای از آنها در این لیست بودند.
رجانیوز: داغش به دل ما ماند که نقدی هم به خودتون کنید.
مصباحی مقدم: نقد ما تفرق است.
رجانیوز: سئوال ما این است که در انتخابات پیش رو، آیا واقعاً قرار است اتفاقی غیر از ۹۴ بیفتد؟
مصباحی مقدم: بستگی دارد به اینکه آیا مجموعه گرد هم بیایند و ائتلاف تشکیل بدهند یا ندهند. اگر بنا باشد راه‌های جداگانه‌ای را در پیش بگیرند، نباید منتظر اتفاق ویژه ای بود.
رجانیوز: به نظر می‌رسد وحدت به‌تنهائی کافی نیست.
مصباحی مقدم: اگر قرارباشد لیست‌های متعدد بدهند، باید شکست را از قبل پذیرا باشیم، ولی اگر بشود ایجاد ائتلاف کرد و به لیست واحد برسند، پیش‌بینی من موفقیت است.
*برای لیست واحد در انتخابات، نگاهشان باید مانند آقای مصباحی مقدم باشد
توکلی: نگاهشان هم باید مانند آقای مصباحی مقدم باشد. یعنی نوگرائی باید معلوم شود. در جلسه ای که قرار بود لیست مجلس هفتم بسته شود، با آقای ناطق، سعی می کردیم آقای عسکراولادی را قانع کنیم که تو لیست نیاید. آقای ناطق می گفت من و آقای بادامچیان و عسکراولادی نیروی سوخته ایم، دیگر نباید که در لیست باشیم.آنجا بود که اسم آقای حدادعادل، مصباحی مقدم، خوش چهره و نادران به میان آمد.
رجانیوز: به نظرتان در انتخابات پیش رو، همین افرادی که نام بردید و احتمالاً باید حذف کنید مجدداً کاندیدا خواهند شد؟ و نحوه برخورد جریان اصولگرائی چیست؟ این که آقا می‌فرمایند جوانان پای کار و وسط میدان بیایند با لیست بستن ما چه تناسبی خواهد داشت؟ آیا لیست مامتشکل از عده‌ای ریش‌سفید و موسفید خواهند بود؟
مصباحی مقدم: لااقل خود من که کاندیدا نیستم.
رجانیوز: آقای توکلی هم که اینجا هستند و می‌توانند بگویند./
توکلی: برای لیست بستن، شما نیاز به چهره هایی با شناسنامه دارید. باید لیست با افرادش شناخته بشود که چه خط و ربطی دارند.
رجانیوز: بله، مثلاً پنج تا چهره باید باشند.
مصباحی مقدم: باید طوری باشد که وزن لیست هم پائین نباشد، ولی من کاملاً با جوانگرائی موافق هستم.
توکلی: ۲۰ تا جوان باشند.
مصباحی: بله و باید کاری کنیم که آنهائی که به عنوان وزنه لیست به حساب می‌آیند، شناخته شده باشند.
رجانیوز: پس امیدوار باشیم که ان‌شاءالله یک لیست جوان خواهیم داشت.
توکلی: امید ماهم هست.
*برجام خط قرمز نیست که هر کس موافق برجام بوده بد بوده
رجانیوز: بعضی‌ها در یک لیست بودند و سر از لیستهای دیگر هم در آوردند. ملاک‌هائی که می‌گذارید که افراد انقلابی و اصولگرا وارد لیست بشوند به نظرتان چه چیزهائی باید باشند؟ ما تجربه برجام را داشتیم. تجربه FATF را داشتیم. آیا اینها را جزو ملاک‌ها می‌دانید که در فتنه، برجام و... اینها باید صددرصد همراه انقلاب بوده باشند یا قابل انعطاف است؟/
مصباحی مقدم: بعضی از مسائل خط قرمز هستند و آنها را باید حتماً رعایت کرد. حضور در فتنه خط قرمز است، اما برجام خط قرمز نیست که هر کس موافق بوده بد بوده، هر کس مخالف بوده خوب بوده.
مصباحی مقدم: برجام خط قرمز نیست که هر کس موافق بوده، آدم بدی باشد/ مبنای ما جذب کردن است برای همین کسی را دفع نکرده ایم/ در انتتخابات 94 موفق بودیم، منتهی یک موفقیت نسبی!/ توکلی: برای بستن لیست واحد در انتخابات، نگاهشان باید مانند آقای مصباحی مقدم باشد
*اتفاقاً این ‌جور اشکالات که به اشخاص گرفته می‌شود عیب دارد
رجانیوز:یعنی اگر کسی موافق برجام بوده باید در لیست بیاید؟
مصباحی مقدم: امروز که فاتحه برجام خوانده شده. اما اتفاقاً این ‌جور اشکالات که به اشخاص گرفته می‌شود عیب دارد.
برجام حد فاصل بین حق و باطل نیست که هر کسی که به برجام رأی داده باطل است و هر کسی که رأی نداده محق است
رجانیوز:بالاخره من باید برای رأی دادن به این آدم حجت داشته باشم.
مصباحی مقدم: برجام حد فاصل بین حق و باطل نیست که هر کسی که به برجام رأی داده باطل است و هر کسی که رأی نداده محق است. این چه حرفی است؟ البته من خوشبختانه در کشور حضور نداشتم. کسانی که به برجام رأی دادند به این جمع‌بندی رسیدند که مصلحت نظام در همین است.
*خوشبختانه در زمان رای‌گیری برای برجام من در کشور حضور نداشتم
رجانیوز:با نیت خیر رأی دادند.
مصباحی مقدم: پس قابل انتقاد نیستند.
رجانیوز: حتماً قابل انتقاد هستند. چون زمان آنها را محکوم می کند./
مصباحی مقدم: برجام دو گونه می‌توانست مطرح بشود. برجام یک مصوبه قانونی دارد و یک کیفیت تدوین و پیگیری. آنچه که مهم است کیفیت برخورد دولت با قضیه برجام است. رهبری در مقام اجرا فرموده بودند که این را پلکانی کنید. یک گام او بردارد و یک گام شما بردارید. اینکه به مجلس ربطی نداشت. نمایندگان مجلس که رأی دادند در اجرا که نقشی نداشتند. بنابراین نمی‌شود به آنها گفت اشتباه کردید به برجام رای دادید چون در مرحله اجرا این گونه از کار در آمد.
رجانیوز: یعنی شما همچنان متن برجام را متن خوبی می‌دانید.
مصباحی مقدم: خیر. همان وقت هم متن را قابل مناقشه می‌دانستم و برای همین هم بندهائی را به آن افزودیم.
رجانیوز: ولی در مقابل...
مصباحی مقدم: در مقابل نحوه اجرا مشکل داشت.
رجانیوز: قطعاً نحوه اجرا مشکل داشت. اما عرض بنده این است که قانونی که شما تصویب کردید قانون خوبی بود، اما در مقام اجرا دولت به آن پایبند نبود. ولی تا وقتی که امریکا از برجام خارج نشد هیچ کس نمی‌گفت برجام بد است.
مصباحی مقدم: هیچ کس که حرف درستی نیست.
رجانیوز: منظورم از هیچ کس کسانی هستند که به آن رأی داده بودند و امروز مخالفش هستند./
مصباحی مقدم: بد نیست مصاحبه‌های بنده را در این زمینه در آن دوران بخوانید. ما مرتباً می‌گفتیم شیوه برخورد دولت با برجام شیوه برخوردی است که حالت اشتیاق و ذوق زدگی را نشان می‌دهد. این تعبیر من در مصاحبه‌هایم بود که دولت دارد در باغ سبز و سرخ نشان می‌دهد که اشتباه است. همین شیوه برخورد، دشمن را به این موضع کشاند که اینها خیلی دارد خوش به حالشان می‌شود. پس نگذارم خیلی خوش به حالشان بشود.
*دولتی‌ها و هوادارانش در برجام آسیب دیدند
رجانیوز: ولی خوش به حالشان شد.
مصباحی مقدم: خوش به حال آنها شد.
رجانیوز: خوش به حال دولتی‌ها شد.
مصباحی مقدم: نه دولتی‌ها آسیب دیدند و هوادارانش آسیب دیدند.
رجانیوز:یعنی ما به برجام رأی مثبت دادیم که دولت آسیب ببیند؟
مصباحی مقدم: نه قطعاً که چنین چیزی مدنظر نبوده، ولی عملکرد دولت این نتیجه را به بار آورد.
رجانیوز:پس ما وقتی از اول می‌دانستیم که خسارت به بار می‌آورد باید از اول در برابرش می‌ایستادیم.
مصباحی مقدم: یک نگاهی مثل نگاه آقای شریعتمداری است که از همان اول معتقد بود که خسارت‌بار است. یک نگاه هم نگاه آقای روحانی است که نه! چنین می‌کند، چنان می‌کند، نتایجی دارد. منتظر گلابی‌هایش هم باشید. هر دو غلط است. اگر این مذاکرات صورت نمی‌گرفتند ما همچنان تحت فصل 7 شورای امنیت سازمان ملل بودیم.
رجانیوز: طبق قطعنامه 2231 همچنان هستیم.
مصباحی مقدم:نیستیم. در پایان این مذاکرات از قطعنامه خارج شدیم.
رجانیوز:ما ذیل ماده 41 بودیم، هنوز هم هستیم./
مصباحی مقدم: بحث به حاشیه کشیده شد.
رجانیوز: روی ملاک‌ها صحبت می کردیم.
مصباحی مقدم: روی ملاک‌ها صحبت و توافق شده. یکی از اشکالات مهم جریان اصولگرا این است که به مجرد اینکه کسی یک خطا می‌کند او را دفع می‌کند و درست گروه مقابل ما جذبش می‌کند. یعنی دفع حداکثری و جذب حداقلی. خدا رحمت کند شهید بهشتی را. می‌گفت جذب حداکثری و دفع حداقلی.
رجانیوز: یعنی اصولگراها الان دفع حداکثری کرده‌اند و وضع این است؟/
مصباحی مقدم: بخشی از جریان ما این طور است و دفع حداکثری دارد.
*مبنای جامعه روحانیت این است که تا می‌توان باید جذب کرد، برای همین هم در طیف‌های خودش کسی را دفع نکرده است.
رجانیوز: آنها که به قول شما وزنی ندارند.
مصباحی مقدم: آنچه که مهم است این است که جامعه روحانیت به این شکل نگاه نمی‌کند، بلکه مبنایش این است که تا می‌توان باید جذب کرد، برای همین هم در طیف‌های خودش کسی را دفع نکرده است.
رجانیوز: پس ممکن است امثال علی مطهری همان طور که یک بار رفته داخل آن لیست، حالا برگردد بیاید در این لیست.
مصباحی مقدم: من نمی‌توانم پیش‌بینی کنم.
رجانیوز: مثال زدم. احتمال هم نمی‌دهید که این اتفاق نیفتد.
مصباحی مقدم: نمی‌توانم پیشگوئی کنم، ولی آقای مطهری واقعاً تغییر ممشی داده و مشی و خط او عوض شده. ولی چرا مرا به مصادیق می‌کشانید؟ مگر بحث من مصداقی است یا اصولاً حق دارم وارد مصادیق بشوم؟ یک مجموعه با هم توافق می‌کنند که چه کسانی باشند چه کسانی نباشند و طبعاً اینجا جای برخورد آراست. بحث ما مصداقی نیست.
رجانیوز: ممنون از وقتی که در اختیار ما قرار دادید
مطالب مرتبط:

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سیاسی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


قیمت لیر ترکیه امروز 30 فروردین 1403