دو چهره جدید مسی


دو چهره جدید مسی

مهاجم تیم ملی فوتبال آرژانتین در کوپا آمه ریکا 2019 رفتار متفاوتی از خود نشان داد که هرگز پیش از آن دیده نشده بود.

آفتاب‌‌نیوز :

به گزارش ال پائیس، کوپا آمه ریکا ۲۰۱۹ برزیل هفته پیش با قهرمانی میزبان پایان یافت و بیش از همه نکات روانشناسی قابل توجه بود تا نکات فوتبالی. زمانی طبقات مختلف اجتماعی، فوتبال را یک ورزش کم اهمیت می‌دانستند و حتی در مکالمه‌هایشان درباره‌اش صحبت نمی‌کردند. تا اینکه فوتبال بخش جدایی ناپذیری از اوقات فراغت شد و بازیکنان به مدل‌های اجتماعی تبدیل شدند که تصاویرشان در مجله Vanity Fair منتشر شد. فوتبال دیگر یک ورزش باکلاس محسوب می‌شد و این اتفاق پیامدهایی داشت. از قهرمانی تا قهرمانی، چهره هواداران تغییر پیدا کرد. در کوپا آمه ریکا تنها شاهد مردم سفید پوست بودیم. این در حالی است که برزیل گنجینه‌ای از نژادهای مختلف است؛ جایی که قبلاً هواداران را ایستاده می‌دیدیم اکنون طرفداری را می‌بینیم که در جای خود نشسته و نوشیدنی در دست دارد و فقط هنگام گلزنی یا برای تشویق بولسونارو (رییس جمهور برزیل) در هنگام اهدای جوایز برمی‌خیزد. در جریان بازی‌ها هواداران جدید اعتراض نمی‌کردند چون انگیزه‌ای نداشتند. دلیلش یک چیز بود چون دیگر کسی به ورزشگاه نمی‌رفت.

* "Vanity Fair" مجله فرهنگ، مد و سیاست از سال ۱۹۱۳ در آمریکا منتشر و تا سال ۱۹۳۶ چاپ شد. این مجله در سال ۱۹۸۳ دوباره احیا و به یک مجله بین‌المللی تبدیل شد.

بیشتر آرژانتینی، کمتر مسی

شاهد تغییر بازیکن بزرگی به نام لیونل مسی بودیم. رفتار و عملکردش در زمین و بیرون از آن هرگز دیده نشده بود. درون زمین مانند یک بازیکن زمینی ظاهر شد برخلاف اینکه همیشه او را فرا زمینی می‌نامیدند. بیرون از زمین نیز یک انسان متفاوت دیدیم.

او بیش از گذشته متعهدتر بود که این خوب است اما این ویژگی دورتر از شخصیتی بود که همیشه تحسین می‌شد. کاپیتان تیم ملی آرژانتین خود را وارد درگیری‌ها کرد و این اتفاق با اخراجش همراه شد. اظهارات تندی ارائه کرد و کنفدراسیون فوتبال آمریکای جنوبی را به دزدی و فساد متهم کرد. همچنین یک تصمیم نامناسب به عنوان کاپیتان گرفت و در مراسم اهدای جوایز برای کسب عنوان سومی شرکت نکرد. همیشه فوتبال مسی هواداران را به وجد می‌آورد. توانایی‌اش در کنترل شهرت جهانی‌اش مانند شجاعتش برابر فشارها قابل تحسین است. در چنین شرایطی به نظر می‌رسد آرژانتین از چهره جدید مسی خرسند است.

دعوت به سکوت یا رد کردن؟

آرمانی (دروازه‌بان آرژانتین) برابر پاراگوئه یک پنالتی مهار کرد و به آرژانتین زندگی دوباره داد. سپس برخاست و هواداران معترض نسبت به خودش را به سکوت فراخواند. بازیکنان خیلی نسبت به شبکه‌های اجتماعی حساس هستند، جایی که به راحتی قضاوت یا مسخره می‌شوند. در چنین شرایطی برخی از بازیکنان مجبور می‌شوند به روانپزشک مراجعه کنند تا از بحرانی که روی زندگی حرفه‌ای و شخصی‌شان تاثیر گذاشته خارج شوند. درخواست مسئولیت شبکه‌های اجتماعی مضحک است و بهترین راه حل این است که از آن فاصله بگیرند چون کنترل شبکه‌های اجتماعی غیر ممکن است. آنها به جای صحبت کردن در رابطه با هر بازی با آنها، باید به اظهارات یک کارشناس گوش فرا دهند که موضوعات مهم را بررسی می‌کند.

آخرین درس

همه می‌دانیم پس از پیروزی چگونه رفتار کنیم اما تنها تعداد اندکی هستند که شکست را می‌پذیرند. برای یک سرمربی خیلی سخت است که پس از شکست، شرایط را کنترل کند. لقب اسکار تابارس، "استاد" است چون او واقعاً یک استاد است. برای رسیدن به این موقعیت باید نکات اصلی فوتبال را دانست. اروگوئه در حالی از پرو در یک چهارم نهایی شکست خورد که شایسته‌اش نبود. تابارس خیلی عادی این شکست را پذیرفت و به زیبایی آن را تحلیل کرد. سرمربی اروگوئه گفت: حریف حرکت غیرقانونی انجام نداد و به همین خاطر باید این باخت را پذیرفت.

زمانی که یک نفر پرو را به وقت کشی متهم کرد "استاد" با صداقت بحث را پایان داد. او گفت: ما بارها این کار را انجام دادیم…

او بدون هیچ عصبانیتی این اظهارات را بیان کرد. او با رفتارش نشان داد که فراموش نکنیم در فوتبال ارزش‌های والا یا کوچکی وجود دارد که در رأس آنها چنین افرادی وجود دارند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه ورزشی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اظهارات جدید رئیس موساد درباره توافق با حماس برای مبادله اسرا