راهنمای قدم به قدم خرید تلفن هوشمند


راهنمای قدم به قدم خرید تلفن هوشمند

خرید تلفن هوشمند از میان صدها مدل موجود در بازار کار آسانی نخواهد بود، با اجرای چند روش ساده، می‌توان بهترین مدل را بر حسب نیازها و بودجه مالی، تهیه کرد.

به گزارش مشرق، هر روزه هزاران تلفن هوشمند در ایران و جهان به‌فروش می‌رسد، بازارهای خرید تلفن همراه در ایام مختلف سال هرگز از تب‌وتاب نمی‌افتد و هرروز شلوغ‌تر می‌شد. دیگر همه مردم از نوجوانان تا سالمندان نیز تلفن هوشمند در دست دارند و همین موضوع موجب شده تا این محصول به یکی از مورد استفاده‌ترین ابزارهای در زندگی امروز انسان‌ها تبدیل شود.

شرکت‌های مختلف تولید کننده گوشی همراه نیز همگام با نیاز بازار مدل‌های مختلفی را روانه بازار می‌کنند، برخی مدل‌ها اقتصادی بوده و از امکانات کمتری برخوردار است و برخی مدل‌ها در سطح یک پرچمدار به آخرین فناوری‌های روز تجهیز شده است. اما انتخاب تلفن هوشمند خود و کاربردی با مشتریان است، انتخابی که گاهی به یک کابوس تبدیل می‌شود، در حال حاضر آنقدر گزین‌ه‌های مختلف و متنوعی در بازار وجود دارد که انتخاب را بسیار سخت می‌کند، هرکدام از گوشی‌ها امکانات خاص خود را دارند و با تیزرهای تبلیغاتی رنگارنگ خود ذهن ما را مشغول می‌کنند، اما به راستی بهترین را بری خرید یک تلفن هوشمند چیست؟ چگونه می‌توان مدل مناسب با نیازهایمان را در میان ده‌ها مدل مختلف انتخاب کرد؟ چگونه می‌توان از انتخاب خود مطمئن بود؟

بیشتر بخوانید:

به طور قطع هیچ‌کس نمی‌خواهد چندین بار برای خرید تلفن هوشمند مورد نظر هزینه صرف کند، همه ما به دنبال آن هستیم تا مدلی قدرتمند، کاربردی و مطابق با شرایط مالیمان تهیه کنیم، اما چه طور می‌شود مناسب‌ترین مدل را انتخاب کرد؟ در این گزارش چندین اقدام عملی برای خرید یک تلفن هوشمند مناسب و مقرون‌به‌صرفه آورده شده که کمک می‌کند در میان ده‌ها مدل تلفن هوشمند بهترین گزینه را انتخاب کنیم. با ما همراه باشید:

اولین اقدام – گزینه‌های خرید را محدود کنید

به طور تقریبی در طول هر ماه، چند مدل تلفن هوشمند جدید از شرکت‌های اصلی و معتبر وارد بازار می‌شود، با این روند در طول سال چند ده مدل جدید معرفی شده و زمانی که هر شخصی می‌خواهد تلفن هوشمند جدیدی بخرد می‌تواند به مدل‌های یک یا دو سال گذشته نیز مراجعه کند، با این وجود مدل‌های بسیار زیادی برای انتخاب وجود خواهد داشت، بنابراین باید با تهیه یک فهرست از نیازهای خود، گزینه‌های موجود را محدود کنید.

برای این کار بهتر است یک کاغذ و قلم برداشته و اول از همه مقدار بودجه مالی را تعیین کرد، این یک حقیقت است که هر شخصی با توجه به وضع مالی خود می‌تواند مقدار مشخصی برای خرید تلفن هوشمند هزینه کند، با تعیین بودجه بسیاری از مدل‌های گران‌تر یا ارزان‌تر از گزینه‌های خرید خط می‌خورند و می‌توان سطح گوشی قابل خریداری را متوجه شد، به طور مثال اگر بودجه خرید ۳ میلیون تومان باشد، باید به سراغ میان‌رده‌های ارزان بازار رفت، اما اگر بشود تا ۵ یا ۶ میلیون تومان برای خرید گوشی خرج کرد، می‌توان به سراغ میان‌رده‌های باکیفیت با امکاناتی بهتر یا حتی پرچمداران سال‌های قبل برندهای مطرح رفت.

پس از تعیین بودجه باید قابلیت‌ها و ویژگی‌های مهم تلفن هوشمند مورد نظر را به‌ترتیب برروی کاغذ ثبت کرد. به طور مثال کسانی که اهل سفر و مسافرت هستند، کیفیت دوربین برایشان اهمیت فراوانی دارد، یا اگر از تلفن برای تماشا فیلم و ویدئوهای مختلف استفاده می‌شود، کیفیت صفحه نمایش از اولویت‌ها خواهد بود. اگر اطلاعات تخصصی‌تری در مورد تلفن هوشمند دارید، مواردی مانند نوع پردازنده، حافظه رم، ظرفیت باتری و دیگر موارد را نیز مشخص کنید.

به‌طور کلی مهم‌ترین نکته آن است که هر شخصی باید مطابق استفاده‌های خود از تلفن هوشمند، مدل مورد نیاز را تهیه کند، مثلا اشخاصی که تنها به دنبال چک کردن پیام‌های خود در شبکه‌های مجازی و استفاده از چند نرم‌افزار معمولی هستند نباید به دنبال خرید مدل‌های بالارده و پرچمدار بروند، زیرا به بخش اعظمی از قابلیت‌های این مدل‌ها نیازی ندارند و تنها هزینه اضافی پرداخت کرده‌اند. پس از انتخاب اولویت‌ها، مدل‌های مناسب برای خرید محدود می‌شوند.

دومین اقدام – از متخصصان کمک بخواهید

خریداران در این مرحله به چند مدل تلفن هوشمند که با بودجه و اولویت‌هایشان مطابقت دارند خواهند رسید، حال نوبت آن است که به طور تخصصی مدل‌های انتخابی مورد بررسی قرار بگیرند. برای این کار اگر شخص متخصصی در دوستان یا آشنایان وجود داشته باشد، می‌تواند راهنمایی خوبی بدهد، اما راه حل اساسی خواندن نقد و بررسی‌های تخصصی برروی سایت‌های مطرح و معتبر است. بسیاری از سایت‌ها با داشتند چندین سال تجربه، به طور دقیق مدل‌های مختلف را از هر نظر مورد بررسی قرار می‌دهند، خواندن این مطالب کمک می‌کند تا به گزینه مناسب نزدیک‌تر شد.

با این‌کار می‌ـون به قدرت حفیفی مدل مورد نظر پی‌برد، اعداد هرگز نشان‌گر کیفیت نیستند، یک مدل شاید برروی کاغذ از سنسورهای دوربین عالی بهره ببرد، اما در بررسی‌ها عملکرد خوبی از خود به‌جای نگذاشته باشد، این مورد در مورد سرعت پردازش، کارکرد روان، عمرباتری و دیگر موارد نیز صدق می‌کند. از طرفی خواندن نظرات کسانی که مدل‌های مورد نظر را خریداری کردن می‌تواند مفید باشد، در سایت‌های فروشگاهی یا حتی دوستان و آشنایان شاید کسی قبلا این مدل مورد نظر خریدار را تهیه کرده باشد، نظرات آن‌ها در مورد عملکرد مدل مورد نظر بسیار کمک کننده خواهد بود. بهتر است برای راهنمایی به سراغ صاحبان مغازه و فروشگاه‌ها نروید.

سومین اقدام – گوشی را به طور شخصی امتحان کنید

بسیاری از فروشگاه‌ها بزرگ مدل‌های خود را برای انجام آزمایش‌های عملی در اختیار مشتریان قرار می‌دهند، به این ترتیب می‌توان گوشی را در دست گرفت و قابلیت‌ها، سرعت کار و کیفیت دوربین آن را به طور شخصی بررسی کرد. همچنین کیفیت بدنه، نمایشگر و زیبایی تلفن هوشمند نیز در این حالت قابل تشخیص است. بزرگی صفحه نمایش گاهی کار با گوشی را سخت می‌کند و سنگینی گوشی نیز در طولانی مدت آزاد دهنده است، تمامی این موارد با در دست گرفتن گوشی مشخص می‌شود، پس به طور شخصی مدل‌های مورد نظر را بررسی کنید.

چهارمین اقدام – گران نخرید

برخی‌ها زمانی که مدل مورد نظر خود را انتخاب کردند به اولین فروشگاه رفته و آن مدل را خریداری می‌کنند. این کار اشتباه است، گاهی با کمی جست‌وجو می‌توان تا چند صد تومان در خرید صرفه‌جویی کرد. خریداران حتما باید از چندین فروشگاه قیمت مدل مورد نظر را پرس‌وجو کرده و جاهایی که با قیمتی ارزان‌تر اجناس خود را به فروش می‌گذارند پیدا کنند. البته ارزانی همیشه هم خوب نیست، گاهی ارزانی نشان‌دهنده تقلبی بودن یا دست‌دوم بودن تلفن هوشمند است.

چگونه بهترین قیمت را برای تلفن هوشمند مورد نظر پیدا کنیم؟

متاسفانه در بازار ایران برای یک مدل تلفن هوشمند چندین قیمت وجود دارد، تفاوت قیمتی گاهی به ۲۰۰ یا ۳۰۰ هزار تومان رسیده و گاهی بیشتر نیز می‌شود. این اتفاق به دلیل نواسانات بازار ارز و گاها سودجویی فروشندگان است، اما با صف کمی زمان می‌توان بهترین قیمت برای خرید را پیدا کرد. اولین نکته برای خرید گوشی، ضمانت نامه آن است، یک مدل دارای گارانتی به طبع از همان مدل بدون گارانتی گران‌تر است، بهتر است مدل‌های دارای گارانتی را خریداری کنید، اما نکته مهم آن است که هر شرکت گارانتی نیز معتبر نبوده و بهتر است گوشی را با گارانتی شرکت‌های خوش‌نام تهیه کرد. دلیل بعدی برای تفاوت قیمت یک مدل آن است که در حال حاضر تلفن‌های هوشمند با چند ظرفیت حافظه رم و حافظه داخلی عرضه می‌شوند، به طور مثال شاید یک مدل دارای حافظه رم در دو نسخه ۴ و ۶ گیگابایت و حافظه داخلی در دو نسخه ۶۴ و ۱۲۸ گیگابایت باشد، به این ترتیب ۴ نسخه متفاوت از این مدل در بازار فروخته می‌شود که قیمت‌های متفاوتی نیز دارند.

اما برای خریدی ارزان باید فروشگاه‌های منصف را پیدا کرد، این‌کار با پرس‌وجو و بررسی شخصی انجام می‌شود، البته خرید از فروشگاه‌های اینترنتی نیز گزینه بعدی است، مهم‌ترین اصل برای اطمینان به یک فروشگاه اینترنتی، داشتن نماد اعتماد الکترونیک و فعالیت چندساله آن سایت است، این دو مورد می‌تواند خیال خریداران را از عدم کلاهبرداری سایت تا حدودی راحت کند، اما برخی از فروشگاه‌های اینترنتی مطرح قیمت‌های بالایی برای محصولاتشان در نظر می‌گیرند که در برخی موارد این قیمت‌ها از قیمت‌های بازار نیز بیشتر است، به این ترتیب با جست‌وجو فروشگاه‌های اینترنتی کم نام‌ونشان‌تر را می‌توان پیدا کرد که علاوه بر داشتن نشان اعتماد الکترونیک، قیمت‌های بسیار مناسبی برروی کالاهای خود گذاشته و تخفیف‌های مناسبی نیز می‌دهند. با پیدا کردن این سایت‌ها گاهی می‌شود تا ۵۰۰ هزار تومان در خرید صرفه‌جویی کرد.

نکاتی مهم برای خرید تلفن همراه

نباید برروی هیچ برندی تعصب داشت، گاهی مدل‌های بالارده برندهای مطرح بازار دارای مشکلاتی هستند که خریداران را چند ماه درگیر و کلافه می‌کنند، از طرفی امتحان برندهای جدید می‌تواند تجربه‌های تازه‌ای را برای خریداران به همراه داشته باشد.

مدل‌های قدیمی‌تر را نیز بررسی کنید، در بسیاری از موارد مدل‌های دو یا حتی سه سال پیش یک برند با قیمتی ارزان‌تر، تمامی ویژگی‌های مورد نیاز مشتری را فراهم می‌کند.

سیستم‌عامل تلفن هوشمند و قابلیتی که ارائه می‌هد نیز بسیار مهم است، انتخاب میان اندروید و iOS (و به زودی سیستم‌عامل هوشمند هوآوی) تاثیر فراوانی برروی عملکرد تلفن هوشمند می‌گذارد.

در خرید گوشی باید به برخی نکات مانند نوع فناوری اینترنت، قابلیت شارژ سریع و یا وجود جک ۳.۵ میلی‌متری هدفون توجه داشت.

منبع: باشگاه خبرنگاران

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اجتماعی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود کتاب کار دیکته شب اول ابتدایی - کتاب گاج