سفره‌های زیر زمینی کماکان فقیرند/افزایش 3 درصدی مصرف آب نسبت به سال گذشته


سفره‌های زیر زمینی کماکان فقیرند/افزایش 3 درصدی مصرف آب نسبت به سال گذشته

احمد نسب گفت:با توجه به خشکسالی 10 تا 12 سال اخیر و افزایش مصرف از سفره‌های زیر زمینی تنها راه حل رفع بحران کنونی کاهش مصرف آب است.

سفره‌های زیر زمینی کماکان فقیرند/افزایش 3 درصدی مصرف آب نسبت به سال گذشته محمد رضا احمد نسب قائم مقام مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران در گفت و گو با خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، از رشد ۳ درصدی مصرف آب نسبت به مدت مشابه سال قبل خبر داد و گفت: بنابر آخرین آمار تا ۱۵ تیر، مصرف آب بر ثانیه ۴۰.۴ مترمکعب بوده، در حالیکه مدت مشابه سال قبل این رقم ۳۰.۲ متر مکعب در ثانیه بوده است.

وی افزود: علی رغم افزایش بارندگی‌ها در سال زراعی جدید، خشکسالی ۱۰ تا ۱۲ سال اخیر و افزایش استفاده از ذخایر سفره‌های زیر زمینی منجر به پیشخور کردن منابع آبی شده است.

احمد نسب با تاکید بر ضرورت کاهش استفاده از سفره‌های زیر زمینی گفت: با وجود شرایط مساعد بارندگی در سال آبی جاری، اما امکان جبران عقب ماندگی‌های قبلی به سبب افزایش مصرف آب وجود ندارد.

این مقام مسئول ادامه داد: امسال شرایط مساعد بارندگی موجب شد تا از آب پشت سد‌ها به عنوان آب‌های سطحی استفاده کنیم که با این وجود سفره‌های زیرزمینی کمتر مورد مصرف قرار گرفتند.

به گفته وی، با وجود آنکه صرفه جویی در مصرف آب اولویت یک تا ۱۰ ما به شمار می‌رود، از این رو تمامی آحاد جامعه با صرفه جویی باید اجازه دهند تا سفره‌های زیرزمینی تقویت شود.

بیشتر بخوانید: جریمه در انتظار مشترکان پرمصرف آب/استانداردسازی کولرهای آبی راهکار صرفه جویی در مصرف آب

احمد نسب با اشاره به راهکار‌های مدیریت فشار شبکه گفت: از طریق شیر‌های فشار شکن، تعویض کنتور‌های قدیمی، تعویض شیر آلات فرسوده و نصب کنتور‌های جدید به دنبال کاهش هدر رفت و فشار بهینه در شبکه هستیم.

قائم مقام مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب با بیان اینکه سفره‌های زیر زمینی کماکان فقیر هستند، افزود: تنها راه حل رفع مشکل سفره‌های زیر زمینی آن است که مصرف آب را به حدی کاهش دهیم تا سفره‌ها تقویت شوند.

وی در واکنش به جبران کسری ۷۰ تا ۸۰ درصدی منابع سفره‌های زیر زمینی بیان کرد: اگرچه آب پشت سد‌ها پر شده است و اکثر سد‌ها سرریز شدند، اما زمانی وضعیت سفره‌های زیر زمینی عادی است که دیگر فرونشست جنوب غرب و جنوب شرق متوقف شود.

احمد نسب با بیان اینکه سفره‌های زیر مینی کماکان در معرض خطر قرار دارند، گفت: با توجه به گرمای هوا و تغییرات محسوس در مصرف و همچنین استفاده بی رویه آب شاهد شرایط نامساعد سفره‌های زیر زمینی هستیم که امیدواریم با مدیریت مصرف بخشی از فشار بر سفره‌های زیر زمینی کاهش یابد.

این مقام مسئول در پایان با بیان اینکه برنامه‌ای برای قطعی آب در فصل تابستان در دستور کار نیست، تصریح کرد: اگر مشترکان الگوی مصرف را رعایت نکنند، همانند سال‌های گذشته مشمول جریمه‌های قانونی می‌شوند.

انتهای پیام/

تعویض شیر آلات فرسوده و کنتورهای قدیمی یک راه برای کنترل مصرف آب

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ابهامات بزرگ در مسیر واگذاری سرخابی‌ها/ آغاز دوران جدید در استقلال و پرسپولیس