کدخدایی: شورای نگهبان پاسدار حق الناس و امین مردم است


سخنگوی شورای نگهبان، امنیت آراء را موضوع مهمی برشمرد و گفت: این شورا در حوزه انتخابات باید پاسدار حق الناس باشد و امین مردم است تا آرای مردم به درستی شمارش شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما، عباسعلی کدخدایی با حضور در برنامه "نگاه یک" با اشاره به اینکه جابجایی اعضای شورای نگهبان، طبیعی است، افزود: دوره اعضای شورای نگهبان، 6 سال و قابل تمدید است.
وی ادامه داد: در مدت کوتاهی سه تن از اعضای شورای نگهبان از جمله آیت الله مومن، آیت الله شاهرودی و آقای علیزاده، مرحوم شدند و همچنین پایان دوره سه نفر از فقها و سه نفر از اعضای شورای نگهبان است که طبیعتا ممکن است تغییراتی اتفاق بیفتد.
کدخدایی با اشاره به اینکه اعضای حقوقدان شورای نگهبان را رئیس قوه قضائیه به مجلس شورای اسلامی معرفی می کند، افزود: مجلس از میان اعضای پیشنهادی، افرادی را انتخاب می کند.
وی با تاکید بر لزوم اجرای وظایف قانونی شورای نگهبان بر اساس قانون اساسی، اضافه کرد: این تغییرات در شورای نگهبان را نباید تحول، تلقی کنیم بلکه روال طبیعی است.
سخنگوی شورای نگهبان با اشاره به اینکه بر اساس قانون اساسی، فقهای شورای نگهبان توسط مقام معظم رهبری انتخاب می شوند، گفت: وظیفه اصلی اعضای شورای نگهبان، اعلام نظر درباره مصوبات و انطباق آن با شرع و قانون اساسی است و نباید سلایق شخصی و سیاسی خود را دخالت دهند اما به عنوان انسان، سلایقی را هم دارند.
کدخدایی درباره تمهیدات شورای نگهبان برای انتخابات پیش رو از جمله انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی گفت: مهمترین اقدام، اصلاح قانون انتخابات بود که متاسفانه ناتمام ماند بنابراین قانون موجود اجرا می شود که جدول زمان بندی از جمله زمان استعفا، رسیدگی به صلاحیت ها، تبلیغات و برگزاری انتخابات، رسیدگی به شکایات و اعلام صحت و سقم نتایج قطعی انتخابات در این قانون بیان شده است.
وی ادامه داد: در حوزه الکترونیک، احتمالا احراز هویت را به طور الکترونیکی انجام خواهیم داد.
کدخدایی با اشاره به اینکه انسان جایزالخطاست، گفت: انتخابات را هم انسان ها برگزار می کنند در نتیجه مسئولان اجرایی، نظارتی و مردم امکان تخلف دارند به همین علت قانون گذار نحوه برخورد با انواع تخلفات و رسیدگی به آن را پیش بینی کرده است.
قائم مقام دبیر شورای نگهبان اضافه کرد: اگر برخورد سریع و قاطع با تخلفات داشته باشیم انتخابات، سالم خواهد بود.
کدخدایی با اشاره به انتخابات ریاست جمهوری دوره گذشته گفت: همکاری خوبی با قوه قضائیه داشتیم و این قوه فارغ از سمت ها و مقام، به خوبی و جدی با تخلفات، برخورد و احکامی را صادر کرد.
وی درباره الکترونیکی شدن انتخابات هم گفت: الکترونیکی شدن در برخی مواقع، سرعت و اطمینان را افزایش می دهد اما در همه مراحل، این گونه نیست لذا اعلام کردیم در حد اختیارات با امکانات خوب وزارت کشور تا جایی که مطمئن شویم رای مردم مخدوش نمی شود با الکترونیکی برگزار شدن انتخابات، همراهی خواهیم کرد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سیاسی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


گرگی ناگهان وارد بیمارستان شد/ اما زمانی که پرستاران علت را فهمیدن، نتوانستند جلوی گریه...