برخورد قاطع قوه قضاییه با متخلفان در عرصه منابع طبیعی و محیط زیست


معاون قضایی دادستان کل کشور گفت: قوه قضاییه با قاطعیت با متخلفان در عرصه منابع طبیعی و محیط زیست برخورد می کند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما، محمدجواد حشمتی در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما افزود: پس از وقوع سیل در اواخر اسفند پارسال و فروردین امسال، پرونده هایی برای برخی از مسئولان به اتهام سهل انگاری و کوتاهی، در تعدادی از استان های کشور تشکیل شد و این پرونده ها در حال رسیدگی است.
وی گفت: در 40 سال گذشته سلیقه های مختلفی بر محیط زیست، منابع ملی و طبیعی حاکم بود که این شیوه در تخریب آنها موثر بوده است.
حشمتی افزود: در منطقه دماوند، به زمینهای باغی به طور گسترده تعدی شده است و اگر با آن مقابله نشود در آینده آبی در این منطقه وجود نخواهد داشت.
وی گفت: باغهای مناطق دماوند و شهریار در چند سال گذشته نصف شده اند که این، نشان دهنده دست اندازی به زمینهای ملی و طبیعی است.
حشمتی افزود: برای مقابله با زمین خواری و تخریب اراضی ملی و باغی، قوه قضاییه فعال است و به طور مثال تنها در یک روز در منطقه ای در اطراف تهران 900 تخریب دیوار انجام شد.
وی گفت: هر سال 12 هزار هکتار از اراضی کشاورزی و باغی کشور تغییر کاربردی داده می شود.
حشمتی افزود: برای حفاظت از اراضی ملی، منابع طبیعی و محیط زیست قوانین خوبی وجود دارد اما مهم تر از آن، ضمانت اجرای این قوانین است.


مدیرکل دفتر حقوقی و امور مجلس سازمان حفاظت محیط زیست هم در این برنامه گفت: بسیاری از طرح ها آثار زیست محیطی اش دیده نشده است اما اجرا می شوند.
معصومه حسین پور افزود: برخی از مسائل و مشکلات در محیط زیست کشور به علت نقص قوانین است.
یک عضو هیأت علمی مؤسسه پژوهش ها و برنامه ریزی اقتصادی هم در این برنامه گفت: شاهد تغییر کاربری یک میلیون هکتار از اراضی کشور هستیم.
مهران برادران نصیری افزود: صرف صدور احکام قضایی و اجرای آنها برای نجات منابع طبیعی و محیط زیست کافی نیست و این مسئله نیازمند عزم ملی و فرهنگ سازی است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه قوه قضائیه

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


پست عجیب یکتا ناصر پس از جشن تولد شوهرش منوچهر هادی + ع کس