39 هزار دانشجوی خارجی در ایران تحصیل می کنند


39 هزار دانشجوی خارجی در ایران تحصیل می کنند

کرمانشاه- ایرنا- مدیرکل امور دانشجویان غیرایرانی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه اکنون 39 هزار دانشجوی غیرایرانی در دانشگاه های کشور تحصیل می‌کنند، گفت: 28 هزار از این تعداد در دانشگاه‌های زیرمجموعه وزارت علوم، سه هزار در دانشگاه‌های زیر مجموعه وزارت بهداشت و هشت هزار دانشجو نیز در دانشگاه های زیرمجموعه دانشگاه آزاد اسلامی مشغول به...

عبدالحمید علیزاده عصر پنجشنبه در آیین افتتاح دفتر امور کنسولی استان کرمانشاه مستقر در دانشگاه رازی، بیشترین متقاضیان تحصیل در ایران را اکنون در مقاطع کارشناسی ارشد، کارشناسی و دکترا ذکر کرد و افزود: سالانه بیش از ۲ هزار دانشجوی خارجی از دانشگاه‌های ایران دانش آموخته می شوند که از این تعداد ۵۰۰ نفر بورسیه هستند.

او ثبت موسسات جذب دانشجویان خارجی برای تحصیل در ایران را در دستور کار وزارت علوم دانست و گفت: به زودی فراخوان فعالیت این موسسات صادر می شود و موسسات دارای مجوز می توانند در جذب دانشجو برای دانشگاه های کشور براساس قوانین و قررات موجود کشورمان اقدام نمایند.

وی با بیان اینکه در کشورمان دانشگاه های فراوانی به نام مشاهیر برجسته از جمله ابن سینا، خوارزمی، بوعلی سینا، خواجه نصیرالدین طوسی، امیر کبیر، رازی، حضرت امام (ره)، شهید بهشتی، دکتر چمران و سایر افراد نامگذاری شده است، گفت: از این دانشگاه ها خواسته ایم که بورسیه ای به اسم این مشاهیر برای معرفی هرچه بیشتر آنها به دنیا و برند کردن این دانشگاه سالانه در نظر بگیرند که برخی دانشگاه ها اقدام کرده اند و از سایر دانشگاه ها نیز می خواهیم در این ارتباط فعالیت خود را شروع کنند.

وی در ادامه با بیان اینکه دانشگاه های مطرح دنیا اکنون از محل جذب دانشجو و صدور علم به درآمد و ثروت رسیده اند، گفت: دانشگاه های ایران هم توان و ظرفیت صدور علم را از طریق جذب و تعلیم دانشجو دارند و باید در این راستا دانشگاه ها فعالیت بیشتری کنند.

علیزاده یادآوری کرد که امروز از علم باید به ثروت رسید و یکی از راهکارهای آن جذب دانشجویان خارجی است.

مدیرکل امور دانشجویان غیرایرانی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در ادامه با اشاره به تحریم های ظالمانه آمریکا علیه ملت ایران، گفت: تنها بخشی که قابل تحریم نیست، علم است و ما باید تمام روزنه های ممکن برای تعاملات با دنیا را نگه داریم که یکی از آنها ارتباطات با دانشگاه های خارجی و جذب دانشجوی خارجی است.

علیزاده آموزش های فراملی و فعال کردن دیپلماسی علمی را یکی از راهکارهای حفظ و افزایش ارتباطات با دنیا دانست و افزود: دانشجویان خارجی سفیران خوبی برای انعکاس واقعیت های مردم و دولت ایران اسلامی هستند.

وی تدوین سند، ایجاد زیرساخت ها و فرایندها را برای جذب دانشجویان خارجی در کشور مهم دانست و گفت: ما سند مورد نیاز را تدوین و زیرساخت هم به اندازه کافی داریم اما باید فرایندها را اصلاح کنیم.

او با بیان اینکه اکنون امورات مربوط به جذب دانشجویان خارجی اکنون به دفاتر کنسولی دانشگاه ها تفویض شده است، گفت: قبلاً فرآیند جذب دانشجوی خارجی یک ماه طول می کشید اما اکنون با اصلاح فرآیندها و همکاری های خوب وزارتخانه ها و نهادهای مرتبط به ۱۵ روز کاهش یافته است.

وی با اشاره به اینکه جذب دانشجو و تحصیل آن در هر دانشگاه و موسسه آموزش عالی در کشور باید به اطلاع دفاتر کنسولی مستقر در دانشگاه ها و اداره کل دانشجویان غیرایرانی وزارت علوم برسد، از دانشگاه ها خواست این موارد را حتماً با اطلاع این دفاتر انجام دهند.

وی اظهار داشت: اخذ ویزای تحصیلی اکنون به آسانی و در مدت پنج روز انجام می شود و مشکلی در این ارتباط وجود ندارد اما تحصیل دانشجوی غیر ایرانی بدون ویزا و اقامت تحصیلی ممنوع است.

او دانشگاه رازی و دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه را نیز در جذب دانشجوی خارجی موفق دانست و افزود: با راه اندازی دفتر امور کنسولی در دانشگاه رازی امیدواریم این فرآیند آسانتر انجام شود.

استان کرمانشاه بیش از ۲۰ دانشگاه و موسسه آموزش عالی دارد و ۱۰۰ هزار دانشجوی داخلی در این دانشگاه ها مشغول به تحصیل هستند.

اکنون در دانشگاه رازی و علوم پزشکی کرمانشاه در مجموع حدود ۴۰۰ دانشجوی خارجی که بیشتر متعلق به کشور عراق هستند، در حال تحصیل می باشند.

در این مراسم "صبا یزدانفر" به عنوان کارشناس مسئول دفتر امور کنسولی استان کرمانشاه مستقر در دانشگاه رازی منصوب شد.

۳۰۳۳/‌۸۰۶۶

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه کرمانشاه

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


بیوگرافی نسرین جواد زاده زیباترین بازیگر ایرانی / در جذابیت تک است + عکس شوهرش