پیکا در بارداری چیست؟


پیکا در بارداری چیست؟

میل به خوردن غذای عجیب و غریب زمانی که شما باردار هستید یک مشکل بزرگ نیست.

میل به خوردن غذای عجیب و غریب زمانی که شما باردار هستید یک مشکل بزرگ نیست. اما آیا از خوردن مواد غیر خوراکی مانند یخ یا خاک رس رنج می­برید؟ این یک بیماری خوردن است که پیکا نامیده می­شود و اگرچه می­تواند موجب ایجاد مشکلاتی شود؛ اما قابل درمان است.
ترشی، بستنی و چیپس: این نوع از تمایلات غذایی علامتی از بارداری هستند و مانند انگشت­های متورم و گرفتگی عضلات پاها عادی می­باشند. زمانی که شما باردار هستید و کاملا مشخص شده است که باردارید، چنین تمایلاتی می­توانند از نظر فراوانی و شدت افزایش پیدا کنند که گاهی اوقات عجیب و غریب هستند
اما زمانی که شما اصرار برای خوردن موادی که غذا نیستند دارید، مانند تراشه­های رنگی فروشگاه نرم افزار، برداشتن گلوله­های نخ از کابینت وسایل پزشکی و خوردن آن یا حتی چیزهایی که بی ضرر به نظر می­رسند مانند گاز زدن یخ، در واقع شرایطی است که پیکا نامیده می­شود و می­تواند یک نشانه­ای از یک مشکل سلامتی باشد که به توجه پزشک شما نیاز دارد.

پیکا چیست؟
بر اساس بیانیه­ی موسسه­ی ملی بیماری­های خوردن، افرادی که تمایل به خوردن مواد غیر غذایی دارند ممکن است به بیماری خوردن مبتلا باشند. این بیماری توسط مصرف مداوم یا حتی تمایل به مواد غیر غذایی با ارزش غذایی کم یا فاقد ارزش غذایی مانند خاک، خاک رس، پودر لباسشویی و حتی یخ تشخیص داده می­شوند. پیکا از کلمه­ی لاتین “کلاغ زاغی” گرفته شده است؛ پرنده­ای که تمایل شدید برای خوردن تقریبا هر چیزی دارد.

چه چیزی موجب بروز بیماری پیکا می­شود؟
کارن فلمینگ، پزشک متخصص زنان و زایمان در مرکز علوم سلامت سانی بروک در تورنتو می­گوید: “ما نمی­دانیم که واقعا چه چیزی موجب بروز بیماری پیکا می­شود؛ اما باور بر این است که کمبود مواد مغذی مانند آهن یا سایر نگرانی­های جسمی یا روانی می­تواند دلیل بروز آن باشد”.
اگرچه پیکا یک مورد نادر است و می­تواند در بارداری رخ دهد؛ اما در کودکان شایع­تر است و بر اساس بیانیه­ی آزمایشگاه ملی پزشکی، یک سوم از کودکان بین سنین ۱ تا ۶ سالگی را تحت تاثیر قرار می­دهد.
فلمینگ می­گوید: “کمبود آهن و سایر کمبودها مانند (روی و ید) در بارداری خیلی عادی هستند، به ویژه اگر یک شرایط از پیش موجود یا ناخوشی صبحگاهی قابل توجهی وجود داشته باشد”.

پیکا ممکن است علامت چه چیزی باشد؟
نمایی از یک میز که با یک بشقاب شکسته شده، چیده شده است را در نظر بگیرید. در اینجا، تصویر یک زن باردار را می­بینید که در حال نگاه کردن به تکه­های خرد شده است. بارداری شروع بیماری خوردن را کلید زده است که هیچ کس در مورد آن صحبت نکرده است. شاونا ملبون، یک متخصص تغذیه بر اساس گفته­ی اوتاوا می­گوید: “یک پرچم قرمز می­تواند موجب اضطرار برای آغاز مصرف مواد غیر غذایی شود”.
“اگر این تحریک، منجر به خوردن مواد غیر خوردنی شود، آن یک شاخص واضح است و شما باید به دنبال کمک حرفه­ای باشید”. دلایل زیادی وجود دارند که چرا کمبود مواد مغذی می­تواند ایجاد شود. ملبورن می­گوید: “گاهی اوقات، یک مادر به دلیل عوامل اقتصادی – اجتماعی قادر به تغذیه­ی کافی خودش نیست یا ممکن است از یک بیماری روانی و مبارزه با احساسات ناخواسته رنج ببرد” اما، صرف نظر از دلیل، این انتخابی نیست که دست خود مادر باشد.

برخی از تمایلات معمول کدام­ها هستند؟
طیف گسترده­ای از تمایلات غیر غذایی وجود دارند؛ اما ۳ مورد از معمول­ترین موارد شامل خوردن یخ، نشاسته­ی ذرت و خاک رس است. فلمینگ می­گوید که در بین زنان باردار، خوردن یخ عادی است و معمولا از کمبود آهن ناشی می­شود که عجیب است چون یخ تقریبا حاوی هیچ آهنی نیست. بر اساس مطالعه­ی اخیر، اضطرار برای مصرف یخ در طی بارداری اغلب توسط پزشکان مورد چشم پوشی قرار می­گیرد. اغلب، یک راه حل موثر برای این بیماری دریافت مکمل­های آهن است.
گچ نیز تقریبا یک خوراکی محبوب از نظر زنان باردار است. مادری در یک گروه حمایتی آنلاین گفته است: “من در طی هر دو بارداری خود دوست داشتم گچ بخورم”. برخی از زنان اشیاء خاکی مانند خاک، تخته سنگ، خاک رس، خاکستر، زغال چوب و زغال را پیدا می­کنند؛
در حالی که سایر زنان نوشت افزارها مانند مداد و خودکار را انتخاب می­کنند. دانیله در چند ماه پایانی هر یک از ۴ بارداری خودش، به خوردن قالب صابون تمایل داشت و مجبور بود که تکه­هایی از آن­ها را بخورد. سایر تمایلات معمول شامل پارچه، مو، نخ، پشم، پودر تالک و فلز هستند.

پیکا چطور می­تواند بارداری را تحت تاثیر قرار دهد؟
زنان باردار در معرض افزایش خطر کمبود مواد مغذی به ویژه، آهن قرار دارند چون برای حمایت از رشد رویان نیاز به این مواد افزایش پیدا می­کند. فلمینگ می­گوید: ” کمبود آهن می­تواند موجب خستگی شود که همین موضوع میزان خواب مادر را تحت تاثیر قرار می­­دهد و بر روی سلول­های قرمز خون که برای حمایت از مادر و کودک در حال رشد او مورد نیاز هستند، تاثیر دارد”.
“اگر زنان مواد غیر غذایی بخورند، پتانسیلی برای سمیت و ایجاد عوارض برای مادر و کودک وجود دارد”. مصرف مواد غیرغذایی نیز می­تواند با خوردن غذاهای سالم و دریافت ویتامین­ها و مواد مغذی کافی برای مواجهه با تقاضای رو به رشد دوران بارداری، تداخل کند که می­تواند منجر به سوءتغذیه و ممانعت از سلامت مادر و کودک شود. موادی که خودشان می­توانند سمی باشند (تراشه­های رنگی) حاوی انگل­ها یا باکتری­ها (خاک) باشند یا غیر قابل هضم باشند (تکه­های فلزی)، منجر به ایجاد مشکلاتی مانند یبوست، انسداد روده، عفونت و سوء تغذیه می­شوند.

چه درمان­هایی توصیه می­شوند؟
اگر شما تمایل به جویدن یخ، اضطرار ناگهانی برای گاز گرفتن تکه­ای از گچ یا تمایلی برای مزه کردن یک مشت از خاک تازه­ی باغچه دارید، باید در مورد این موضوع با ارائه کننده­ی خدمات بهداشت و درمان خودتان صحبت کنید.
هیچ آزمایش واحدی برای تشخیص این بیماری وجود ندارد؛ اما پزشک شما ممکن است سطوح آهن و روی خون شما را تست و کنترل کند و وجود آنمی (یعنی شرایطی که شما سلول­های قرمز خون سالم کافی در بدن خود ندارید) را نیز بررسی کند.
آن­ها همچنین ممکن است توصیه کنند که شما نزد یک متخصص تغذیه بروید که می­تواند علائم را مدیریت کند و با ارائه­ی یک رژیم غذایی غنی از آهن یا افزودن یک مکمل، به تغذیه­ی بدن کمک کند. همچنین ملبورن پیشنهاد می­کند که ملاقات با یک متخصص سلامت روانی یا متخصص تغذیه که با بیماری خوردن یا بارداری سر و کار دارد؛ مفید است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت مادر و نوزاد

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تقویم حجامت 1403