مطالعات بر روی فسیل جمجمه انسان هوشمند آغاز شد


مطالعات بر روی فسیل جمجمه انسان هوشمند آغاز شد

تهران - ایرنا- سرپرست هیأت باستان شناسی «غار کَلَدر» لرستان با اعلام این که فصل سوم کاوش پایان یافت، گفت: کشف بخشی از فسیل جمجمه انسان هوشمند، گونه‌های مختلف جانوری و دانه‌ها ی گیاهی نشان از غنای این محوطه باستانی برای کاوش های هدفمند و دراز مدت دارد.

بر اساس اعلام روز شنبه روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، بهروز بازگیر با اعلام این خبر گفت: فصل سوم کاوش باستان شناختی غار کَلدر لرستان که با اهداف اولیه تاریخ نگاری لایه‌های پارینه سنگی میانه (منتسب به دوره استقراری جوامع نئاندرتال) و دستیابی به تعداد بیشتر مصنوعات و دست افزارهای سنگی آغاز شده بود با انجام عملیات مرمتی و حفاظتی نهشته‌های باستانی ترانشه به اتمام رسید.
وی تصریح کرد: این فصل از کاوش دست آورده‌ای چشمگیری از جمله کشف بخشی از فسیل جمجمه انسان هوشمند، مصنوعات سنگی شاخص دو گونه هموساپین و نئاندرتال، گونه‌های مختلف جانوری و دانه‌های گیاهی را در برداشت که نشان از غنای این محوطه باستانی برای کاوش‌های هدفمند و دراز مدت دارد.
وی افزود: مطالعات مقدماتی فسیل مکشوفه، دست افزارهای سنگی، گونه شناسی جانوری و دانه‌های گیاهی آغاز شده است که پس از اتمام مطالعات، نتایج آنها در قالب مقالات علمی، سخنرانی‌ها و … به اطلاع مجامع علمی و عموم کشور خواهد رسید.
این باستان شناس با بیان اینکه سومین فصل کاوش باستان شناسی غار کَلدر لرستان با مجوز پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری صورت گرفت اظهار داشت: این محوطه که هم اکنون به عنوان قدیمی‌ترین سایت پارینه سنگی جدید در ایران شناخته شده دارای شواهد پارینه سنگی میانه در لایه‌های زیرین نیز است.
وی افزود: تاریخ نگاری نهشته‌های باستانی پارینه سنگی جدید در فصل قبل کاوش در این محوطه نشان از استقرار جوامع شکارگر و گرد آورنده غذا در محدوده زمانی ۲۳ تا ۵۴ هزار سال پیش دارد که این محوطه را به یکی ازسایت‌های کلیدی ایران تبدیل کرده است.

در فصل سوم مطالعات باستان شناسی غار کَلدر جمجمه انسان هوشمند کشف شد و این جمجمه یکی از نادرترین کشفیات در غرب قاره آسیا محسوب می‌شود که می‌تواند بخشی از حلقه مفقوده زنجیره تکامل بشر و مسیرهای مهاجرتی انسان‌های هوشمند را تکمیل کند.
کشف این جمجمه می‌تواند مسیرهای مهاجرتی انسان‌های هوشمند از قاره آفریقا به آسیا، جنوب غرب آسیا، منطقه اوراسیا و نهایتاً رسیدن اولین گونه‌ها به قاره اروپا را پوشش داده و به عنوان یک کشف مهم در مطالعات پارینه سنگی دنیا قلمداد شود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه علمی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تصادف مرگبار در جاده جندق به معلمان