احتمال افزایش مستمری مددجویان


احتمال افزایش مستمری مددجویان

عصر اعتبار- رئیس سازمان بهزیستی کشور از پرداخت ودیعه مسکن به مددجویان بهزیستی برای اولین بار خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، وحید قبادی دانا امروز در نشست خبری که به مناسبت هفته بهزیستی برگزار شد، افزود: امروز سازمان بهزیستی وظایف متفاوتی دارد که ساماندهی کودکان کار، رسیدگی به وضعیت معتادان متجاهر و نگهداری این افراد در مراکز سم‌زدایی و ساماندهی زباله‌گردها از جمله آن‌هاست.

وی با بیان اینکه پرداخت ودیعه مسکن برای اولین بار در سال ٩٨ به شکل محدود اجرا می‌شود، اظهار کرد: برای این بخش ١٢ میلیارد تومان در نظر گرفته شده که تا سقف 5 میلیون تومان برای ٢5۰۰ نفر پرداخت می‌شود.

قبادی دانا با بیان این که شش میلیون نفر از خدمات سازمان بهزیستی کشور استفاده می‌کنند اظهار کرد: در حال حاضر یک میلیون و 450 هزار معلول تحت پوشش سازمان بهزیستی کشور قرار دارند و یک میلیون و 80 هزار خانوار مستمری ماهانه دریافت می‌کنند.

وی با بیان اینکه در گذشته 180 هزار خانواری که سرپرست خانواده معلول بود به اندازه یک نفر مستمری می‌گرفتند، تصریح کرد: اما با پیگیری‌هایی که انجام شد، از این به بعد تبعیضی صورت نخواهد گرفت و این افراد به اندازه تعداد اعضای خانواده خود مستمری خواهد گرفت. بار مالی این اقدام برای سازمان بهزیستی نیز 400 میلیارد تومان است.

همه افراد تحت پوشش بهزیستی مستمری می‌گیرند / جای هیچ نگرانی نیست

وی با اشاره به جزئیات بودجه سازمان بهزیستی در سال 98 اظهار کرد: در سال گذشته افراد تحت پوشش سازمان بهزیستی 500 خانوار بود که امسال 550 خانوار دیگر اضافه و در نوبت قرار گرفتند. برخی از این افراد تا 15 سال پشت نوبتی سازمان بهزیستی بودند. کل مبلغی که سال گذشته به این سازمان اختصاص داشت حدود یک‌هزار و 700 میلیارد تومان بود و این مقدار در سال جاری به حدود دو میلیارد و 760 میلیارد تومان رسیده است.

رئیس سازمان بهزیستی با بیان اینکه با بودجه قبلی 200 هزار خانوار باید از لیست مستمری‌بگیران حذف می‌شدند، افزود: اما با تأمین اعتبارات لازم همه افراد تحت پوشش بهزیستی مستمری می‌گیرند و جای هیچ نگرانی وجود ندارد.

پیگیری برای اضافه شدن درصدی به سرانه دریافتی تحت‌پوششی ها

قبادی دانا با اشاره به اینکه شعار اول بهزیستی شفاف‌سازی است ادامه داد: دنبال این هستیم تا درصد مناسبی به سرانه دریافتی خانوارها اضافه شود که جزئیات آن به زودی اعلام خواهد شد.

واردات 500 خودروی مناسب‌سازی شده به کشور؛ به‌زودی

قبادی دانا با بیان اینکه معلولان مورد حمایت ویژه سازمان بهزیستی قرار دارند اظهار کرد: هر سه ماه یک بار مبلغ 300 تا 500 هزار تومان به کارت این افراد واریز می‌شود و 500 خودروی جدید مناسب سازی شده نیز به زودی به کشور وارد خواهد شد.

بررسی اختلالات ژنتیکی معلولان/ایجاد بانک ذخایر ژنتیک در ایران

رئیس سازمان بهزیستی کشور با بیان اینکه از امروز "طرح ژنتیک" در سازمان بهزیستی کلید می‌خورد توضیح داد: بر این اساس، برنامه فراگیر شناسایی اختلالات ژنتیکی و کلیه افرادی که معلولیت مادر زادیی دارند مورد بررسی قرار خواهند گرفت. این طرح تا سال 1400 به پایان می‌رسد. همچنین از سال 94 نیز طرح مذکور برای 70 هزار خانوار انجام شده است.

قبادی دانا در ادامه از ایجاد بانک ذخایر ژنتیک در ایران خبر داد و گفت: امیدواریم با استفاده از دانش بومی در سطح کشور این طرح را ادامه دهیم.

قبادی دانا با بیان اینکه سامانه شفافیت از چند ماه گذشته به تدریج رونمای شده و کار خود را ادامه می‌دهد ادامه داد: سامانه شفافیت در چندین گام فعالیت خود را آغاز کرده که از پرداخت الکترونیک حق پرستاری، پرداخت الکترونیک یارانه مراکز توان بخشی، پرداخت الکترونیک کمک هزینه امداد، کمک هزینه فرزندان مراکز شبه خانواده و … آغاز شده و امروز نیز سامانه اطلاع رسانی املاک تحت نظارت بهزیستی رونمایی می‌شود. بر این اساس تمام مراکز تحت پوشش بهزیستی در نقشه سایت جانمایی می‌شود و در اختیار مخاطبان قرار خواهد گرفت.
افزایش اعتبار تهیه وسایل کمک توانبخشی

وی در ادامه از افزایش اعتبار برای تهیه وسایل کمک توان بخشی معلولان خبر داد و گفت: بودجه این حوزه نسبت به سال گذشته تا 98 درصد رشد داشته است. همچنین در بخش تأمین اعتبار خرید وسایل بهداشتی برای معلولان نیز شاهد رشد 126 درصدی نسبت به سال گذشته بوده‌ایم.

قبادی دانا با بیان اینکه سازمان بهزیستی از امسال به پرداخت شهریه تحصیل افراد تحت تکلف که در مراکز غیر دولتی تحصیل می‌کنند نیز اقدام کرده است توضیح داد: در ارتباط با شفاف سازی کمک هزینه‌ها، از بهمن ماه سال گذشته تمام افرادی که در مراکز شبانه روزی بودند اطلاعاتشان در سامانه ثبت شده است.
8000 معلول نگهداری شده در مراکز شبانه‌روزی یارانه دریافت نمی‌کنند

رئیس سازمان بهزیستی کشور در ادامه توضیح داد: به این ترتیب اطلاعات 47 هزار نفر که در این مراکز بودند ثبت شده و در این میان متوجه شدیم 8 هزار نفر از کسانی که در مراکز نگهداری شبانه روزی هستند یارانه دریافت نمی‌کنند. 3500 نفر از این افراد نیاز به یارانه و کمک هزینه فوری داشتند که امیدواریم با تخصیص بودجه قانون حمایت از قانون معلولان اعتبار مورد نیاز برای این افراد نیز تأمین شود.

قبادی دانا با اشاره به جزئیات اجرای قانون حمایت از قانون معلولان نیز تصریح کرد: این قانون در اسفند ماه سال گذشته تصویب شد و در اردیبهشت ماه نیز برای اجرا ابلاغ شد. برای اجرای کامل این قانون نیازمند 12,500 میلیارد تومان بودجه بودیم که با توجه به افزایش هزینه‌ها بودجه مورد نیاز برای اجرای این قانون تا سه برابر افزایش می‌یابد، با این وجود برای اجرای این قانون 1,100 میلیارد تومان پیش بینی شده بود. همچنین سال گذشته نیز برای اجرای این قانون تخصیصی صورت نگرفت.

وی با اشاره به اینکه برای اجرای ماده 27 قانون حمایت از معلولان به هشت هزار میلیارد بودجه در سال نیز داریم تصریح کرد: با وجود کمبود تخصیص‌ها اجرای این قانون را متوقف نکردیم و تلاش می‌کنیم با اجرای عدالت حداکثری، حمایت سازمان بهزیستی از معلولان را ادامه دهیم.

به گفته وی برای خرید وسایل ضروری منزل معلولان شدید نیز برای 5 هزار نفر در مناطق محروم تا سقف 2.5 میلیون تومان برای خرید وسایلی نظیر وسایل خنک کننده، وسایل شست و شو و …اقدام خواهد شد.

قبادی دانا در ادامه با انتشار مجموعه قوانین و مقررات سازمان بهزیستی در فابل یک کتاب برای اولین بار خبر داد و گفت: این اقدام سبب خواهد شد تا هم جامعه هدف و هم همکاران بهزیستی از حقوق خود مطلع شوند.

وی با اشاره به اینکه 18 درصد افراد تحت پوشش سازمان بهزیستی مشکلات بینایی، 39 درصد مشکلات جسمی و حرکتی و 24 درصد معلولیت ذهنی دارند گفت: 13 درصد از این افراد دچار مشکلات شنوایی، 8 درصد دچار اختلالات روانی مزمن و 5 درصد نیز دچار مشکلات صوت و گفتار هستند. همچنین 14 درصد از معلولان تحت پوشش دارای معلولیت خیلی شدید، 36 درصد دچار معلولیت شدید، 29 درصد دچار معلولیت متوسط و 17 درصد دچار معلولیت ضعیف هستند.

به گفته قبادی دانا در مجموع 21 هزار و 365 نفر پرسنل بهزیستی در سراسر کشور فعال هستند که 60 درصد این افراد را زنان تشکیل می‌دهند. همچنین 70 درصد از این پرسنل تحصیلات دانشگاهی دارند و 40 درصد از مدیران نیز زیر 45 سال سن دارند.
کنایه قبادی دانا در خصوص حقوق پرسنل بهزیستی

رئیس سازمان بهزیستی کشور در خصوص اشتغال سه درصدی معلولان نیز توضیح داد: در سال 97 آزمون استخدامی فراگیر برگزار شد و گفته می‌شود که برای اولین بار تمام سهمیه سه درصدی معلولان رعایت شد و به این ترتیب 115 نفر استخدام شدند. همچنین برای رفع کمبود نیروی انسانی در شیرخوارگاه‌ها نیز 80 نفر جذب شدند و این استخدام با اخذ تعهد در شیرخوارگاه‌ها باقی می‌ماند. همچنین نباید فراموش کرد دستمزد پرسنل سازمان بهزیستی در رتبه دوم کشور از انتهای جدول دستمزدها قرار دارد که امیدواریم در این مورد گشایشی ایجاد شود.

قبادی دانا با اشاره به اینکه 92 درصد از فعالیت‌های اجرای و تصدی‌گری بهزیستی به سازمان‌های غیردولتی، مؤسسات همکار و خیریه‌ها واگذار شده است افزود: امیدواریم تا طی سه ماه آینده سامانه دیده بان نیز راه اندازی شود. سامانه دیده بان سامانه‌ای است که براساس آن تمام کسانی که در سازمان همکار یا شرکای اقتصادی ما هستند یا از جمله خیرین محسوب می‌شوند و تمام گروه‌های دریافت کننده خدمات، تحت نظارت مردم قرار می‌گیرند. همچنین در خصوص مصادیق تعارض منابع نیز 20 گلوگاه آسیب را شناسایی کردیم که با تصویب قوانین، آنها را برطرف می‌کنیم. معتقد هستیم که فعالیت‌های بهزیستی باید در اتاق شیشه‌ای انجام شود.

قبادی دانا در ادامه با بیان اینکه در هفته بهزیستی 2100 واحد مسکونی به مددجویان واگذار می‌شود اظهار کرد: همچنین در هفته بهزیستی واگذاری واحدهای زلزله زدگان مددجوی بهزیستی نیز صورت می‌گیرد. در جریان سیل ابتدای امسال هیچکدام از مددجویان ذهنی و جسمی و حتی افراد تحت درمان با سیل و آب گرفتگی مواجه نشدند. همچنین دو هفته بعد از سیل نیز مبلغ 500 هزار تومان تا یک میلیون و 500 هزار تومان بر روی کارت بانکی 28 هزار خانوار تحت پوشش بهزیستی شارژ شد.

قبادی دانا با بیان اینکه گردهمایی تقدیر از خیرین در مشهد مقدس نیز در حال انجام است گفت: براساس این طرح از خیرین برای تکمیل واحدهای مسکونی مددجویان با دو معلول بیشتر کمک می‌گیریم. 6400 مسکن در حال احداث است و همچنین خدمات پزشکی و جراحی رایگان در زمینه ارتوپدی برای هزار نفر از مددجویان به طور رایگان انجام خواهد شد.

وی در ادامه با بیان اینکه سال گذشته سه میلیون و 400 هزار نفر مورد غربالگری عمل بینایی قرار گرفتند افزود: یک میلیون و 200 هزار نفر در سال گذشته غربالگری شنوایی شدند. همچنین سازمان بهزیستی با وزارت بهداشت برای رسیدگی به وضعیت افرادی که دچار ضایعه نخاعی شده‌اند، برای پیشگیری از ناتوانی مفرط آنها همکاری خواهد کرد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نقاشی سیزده بدر | 70 نقاشی کودکانه و رنگ آمیزی درباره سیزده به در