وقتی گزارشگر و مجری والیبال 2سال از دنیا عقبند!


وقتی گزارشگر و مجری والیبال 2سال از دنیا عقبند!

کیومرث کرده یکی از دو گزارشگر قدیمی والیبال در تلویزیون، در ابتدای ست چهارم بازی ایران با لهستان، درحالی‌که حریف دو به یک پیش بود، گفت: «دست بسیار بسیار سختی است، به‌ویژه برای تیم ما که بتوانیم از بازی امتیاز بگیریم، اگر امتیاز نگیریم، بازی بعدمان که با برزیل هست، خیلی سخت می‌شود. چون الان لهستان ۲امتیاز دارد، برزیل یک امتیاز...» و بعد مدعی شد که برزیل اگر لهستان را می‌برد برای تیم ایران بهتر بود.

بازی هم که تمام شد، بهزاد کاویانی، تهیه‌کننده و مجری برنامه تور و توپ توضیح داد که با توجه به شکست مقابل لهستان، ایران باید در بازی آخر با برزیل یا ۳به صفر پیروز شود یا ۳به یک که بتواند ۳امتیاز کامل را بگیرد، وگرنه از گروهش صعود نمی‌کند. کیومرث کرده هم که روبه‌روی او نشسته بود، این توضیحات را تأیید کرد.بسیاری از سایت‌‌های خبری و کانال‌های تلگرامی هم به تبعیت از گزارشگر و مجری تلویزیون، همین اشتباه را تکرار کردند و نوشتند که ایران تنها درصورتی صعود می‌کند که در بازی آخر به برزیل امتیاز ندهد.

این حجم از اشتباه و بی‌اطلاعی باور کردنی نیست. کرده و کاویانی در محاسباتشان نه یک اشتباه که دو اشتباه بزرگ داشته‌اند.

از سال ۲۰۱۷در مسابقاتی که زیرنظر فدراسیون بین‌المللی والیبال(FIVB) برگزار می‌شود، امتیاز تقریبا اهمیتی ندارد و جدول رده‌بندی براساس تعداد پیروزی‌های تیم‌ها بسته می‌شود. یعنی اگر ایران در بازی دوم برزیل را با هر کیفیتی شکست می‌داد، قطعا صعود می‌کرد چون در آن صورت لهستان، ۲و ایران یک پیروزی داشت و برزیل بدون پیروزی می‌ماند. پس دیگر هیچ اهمیتی نداشت که برزیل چند امتیاز گرفته یا نگرفته است.

کیومرث کرده و بهزاد کاویانی به اشتباه تصور کرده‌اند که امتیاز ملاک است نه پیروزی. فرض کنیم که قوانین تغییر نکرده و مانند قبل از ۲۰۱۷، امتیاز ملاک ارزیابی تیم‌هاست. در آن صورت اگر ایران در بازی آخر برزیل را ۳به ۲شکست می‌داد، چه اتفاقی می‌افتاد؟ آیا واقعا آنگونه که اساتید تلویزیون! مدعی بودند، صعود نمی‌کردیم؟ جواب منفی است! یعنی حتی در آن صورت هم با هر نتیجه‌ای اگر برزیل را می‌بردیم، صعود می‌کردیم. مثلا اگر نتیجه ۳به ۲به سود ایران می‌شد، دو تیم ۲امتیازی می‌شدند و باید ست‌های برده و باخته آنها محاسبه می‌شد. ایران ۲ست به برزیل باخته بود، ۳ست به لهستان، در عین حال یک ست از لهستان برده بود و ۳ست از برزیل. پس معدل ست‌های برده و باخته‌اش منفی یک می‌شد. اما این عدد برای برزیل منفی ۲می‌شد چون ۴ست برده و ۶ست باخته داشت.

نتیجه: برخلاف اطلاعات اشتباهی که مجری و گزارشگر بازی ایران- لهستان به بیننده‌های تلویزیونی دادند، هیچ تفاوتی نمی‌کرد که ما در بازی با لهستان یک ست را ببریم یا دو ست. برای صعود به نیمه‌نهایی، نیاز داشتیم برزیل را ببریم، با هر کیفیتی.خبرنگار همشهری دیروز با بهزاد کاویانی و کیومرث کرده تماس گرفت تا اشتباهشان را یادآوری کند. کاویانی تلفنش را جواب نداد، کرده هم ادعا کرد که اشتباهی نکرده! همشهری خواست به او توضیح بدهد، اما به بهانه اینکه «جایی هستم که نمی‌توانم حرف بزنم»تماس را قطع کرد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه ورزشی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تست هوش تشخیص دو خواهر : کدام پسر 2 خواهر دارد؟