بازی جدید طالبان در سپهر سیاسی افغانستان


بازی جدید طالبان در سپهر سیاسی افغانستان

کابل- ایرنا- تقدم و تاخر صلح یا انتخابات، از مهمترین مسایل روز افغانستان است اما اظهارت اخیر مذاکره کننده ارشد طالبان در دوحه قطر، بر پیچیدگی این فرایند افزوده است.

«شیر محمد عباس استانکزی» گفت: برگزاری انتخابات ریاست جمهوری افغانستان در حضور نیروهای خارجی در این کشور برای طالبان غیرقانونی و غیرقابل پذیرش است.

هفتمین دور مذاکرات صلح میان نمایندگان آمریکا و طالبان هفته گذشته در دوحه قطر به پایان رسید اما به مانند شش دور گذشته، هنوز جزئیات آن به بیرون درز نکرده است.

همزمان با هفتمین دور مذاکرات صلح دوحه، سومین دور مذاکرات میان افغانان در قطر برگزار شد که پس از دو روز با صدور بیانیه ای به کار خود پایان داد.

انتشار این بیانیه بسیاری را در افغانستان خوشحال کرد اما استانکزی نگذاشت این خوشحالی به درازا بکشد.

او بلافاصله پس از صدور بیانیه در جمع خبرنگاران گفت که این بیانیه برای طالبان الزام آور نیست.

اگر چه سیاسیون در افغانستان معتقدند که انتخابات ریاست جمهوری باید در تاریخ مقرر خود برگزار شود، اما هستند کسانی که به برگزاری بموقع انتخابات در ششم مهرماه سال جاری تردید دارند.

عدم توفیق ثبت نام تقویتی، عدم آمادگی کمیسیون انتخابات، به درازا کشیده شدن مذاکرات صلح و سردرگمی مقامات آمریکایی در انتخاب استراتژی مشخص در قبال طالبان، از عواملی هستند که چشم انداز برگزاری بموقع انتخابات ریاست جمهوری افغانستان را زیر سوال می برد.

اما اظهارات اخیر استانکزی نه تنها برگزاری انتخابات ریاست جمهوری را زیر سوال برده است، بلکه کل فرایند مذاکرات صلح را در هاله ای از ابهام قرار داده است.

دیپلمات ارشد طالبان از موضوعی صحبت کرده است که در چارچوب مذاکرات صلح قرار ندارد. صحبت سر این است که آنان بعد از معاهده صلح وارد ساختار قدرت سیاسی افغانستان شوند نه اینکه برگزاری انتخابات را موکول به نتیجه مذاکرات صلح بدانند.

این بازی جدیدی که دیپلمات های طالبان به راه انداخته اند، بی ارتباط با چانه زنی های آنان در دوحه و شدت عمل در مناطقی جنگی افغانستان نیست.

حالا آنان در سه جبهه می جنگند: «صلح، جنگ و انتخابات». گشودن جبهه جدید از سوی طالبان بی ارتباط با نتیجه هفتمین دور مذاکرات صلح نمی تواند باشد.

آینده نزدیک می تواند حامل خبرهای غیرمنتظره ای برای افغانستان باشد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه افغانستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا