برنامه‌های بهزیستی بر توانمندسازی جامعه هدف است


برنامه‌های بهزیستی بر توانمندسازی جامعه هدف است

کانون خبرنگاران نبأ ــ هادی کریمی‌ اصل با بیان اینکه شعار امسال سازمان بهزیستی شفافیت، توانمندسازی و سلامت اجتماعی است، گفت: تمامی برنامه‌های بهزیستی بر روی توانمندسازی جامعه هدف است و این کار نیازمند تغییر رویکرد مردم و توجه ویژه رسانه‌ها است.

برنامه‌های بهزیستی بر توانمندسازی جامعه هدف است
به گزارش کانون خبرنگاران ایکنا، نبأ؛ هادی کریمی‌ اصل، مدیرکل بهزیستی استان قم، پیش از ظهر امروز، 22 تیرماه در نشست خبری که به مناسبت هفته بهزیستی و تأمین اجتماعی با حضور اصحاب رسانه در سالن جلسات اداره‌کل بهزیستی استان قم برگزار شد، گفت: تمامی برنامه‌های بهزیستی بر روی توانمندسازی جامعه هدف است و این کار نیازمند تغییر رویکرد مردم و توجه ویژه رسانه‌ها است.
وی با بیان اینکه شعار امسال این سازمان شفافیت، توانمندسازی و سلامت اجتماعی است، ادامه داد: سازمان بهزیستی تنوع خدمات را دارد و سامانه‌هایی توسط این سازمان برای کاهش رفت و آمد ارباب رجوع فعال شده است.
مدیرکل بهزیستی استان قم با تأکید بر ارتقای سلامت اجتماعی در جامعه، اظهار کرد: برنامه‌های ما در قالب برنامه‌های سه دوره زمانی کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت بوده و بر این اساس سعی در ارتقای ابعاد مختلف سلامت داریم.
کریمی‌ اصل با بیان اینکه تقویت و ارتقای مشارکت اجتماعی یکی از اصلی‌ترین برنامه‌های بهزیستی است، گفت: باید نام بهزیستی را تقویت کنیم؛ با توجه به این مهم که در خصوص بودجه رویکرد انقباضی است، فعال شدن مشارکت‌های مردمی بیش‌ از پیش احساس می‌شود.
وی تصریح کرد: با وجود تمام مشکلات، دولت در سال 98 مستمری مددجویان را افزایش داده است که نشان از توجه دولت به اقشار آسیب‌پذیر جامعه است.
مدیرکل بهزیستی استان قم تقویت مؤسسات مردم‌نهاد تخصصی را هدف اداره‌کل بهزیستی استان قم دانست و افزود: در این راستا نیازمند تعامل و مشارکت همه سازمان‌هایی هستیم که به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم با سازمان بهزیستی در ارتباط هستند.
کریمی اصل افزود: در زمینه مشارکت‌های مردمی با توجه به افزایش قیمت‌ها در سال‌های اخیر نیازمند یاری مردم هستیم و انتظار می‌رود خیرین در این زمینه قدم‌های خوبی بردارند.
وی ادامه داد: 13 هزار نفر در سال گذشته در استان قم در حوزه درمان اعتیاد، خدمات گرفتند، همچنین دفتر غربال‌گری و مشاوره ژنتیک را داریم که برنامه غربال‌گری مربوط به گوش کودکان و تنبلی چشم کودکان هر سال در استان قم اجرا می‌شود. گوش 21 هزار و 700 کودک و چشم 22 هزار کودک در سال گذشته در استا ن غربال شد که این اقدام در کاهش معلولیت مؤثر است.
مدیرکل بهزیستی استان قم با بیان اینکه قریب به هشت مرکز مشاوره ژنتیک در استان فعال است، ادامه داد: در کنار این فعالیت، مشاوره ژنتیک غربال‌گری مشاوره ژنتیک را هم داریم که نزدیک به دو هزار نفر را مورد مشاوره غربال قرار دادیم.
کریمی‌ اصل با اشاره به انتشار آمارهای آسیب‌های اجتماعی در استان قم، اظهار کرد: این آمارها از سوی مراکز رسمی منتشر می‌شود و به‌دلیل فعالیت‌های پیشگیری، آمار اعتیاد در قم کاهش داشته است. رویکرد اجتماع‌محور را در این خصوص داریم و 200 هزار نفر در قم در معرض آموزش‌های پیشگیری از اعتیاد قرار گرفتند.
وی ادامه داد: مسئله مهاجرت‌پذیری برای استان قم چالش‌هایی به‌وجود آورده و این مسئله در زمینه آسیب‌های اجتماعی در استان قم تأثیراتی داشته است.
مدیرکل بهزیستی استان قم یادآور شد: رویکرد انقباضی بودجه دولت در سال جاری، بحث افزایش مشارکت مردمی در کمک به مددجویان بهزیستی را ضروری کرده است چراکه بودجه‌های سازمان بهزیستی متناسب با افزایش هزینه‌ها برای مددجویان افزایش پیدا نکرده است.
کریمی‌ اصل درباره فعالیت‌های دفتر پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی نیز گفت: طرح مانا که مشارکت اجتماعی نوجوانان ایران بوده در حال انجام است و در سال گذشته تحت عنوان ماد اجرا شد و امسال تحت عنوان مشارکت اجتماعی نوجوانان اجرا می‌شود که مانا نام‌گذاری شده است.
وی با بیان اینکه یکی از چالش‌های اصلی که بهزیستی با آن درگیر است خانه بازی‌ها و مهدهای کودک غیرمجاز است که باید اقدامات لازم در این زمینه صورت بگیرد، تصریح کرد: شهروندان باید به هنگام ثبت‌ نام در مهدهای کودک از دارا بودن مجوز مهد کودک موردنظر اطمینان حاصل کنند.
مدیرکل بهزیستی استان قم گفت: هم‌اکنون 28 خانه بازی در استان در حال فعالیت است و در جلسه آخری که در فرمانداری برگزار شد به این نتیجه رسیدند که شهرداری نمی‌تواند متولی این کار باشد و این مهم بر عهده بهزیستی قرار گرفت.
جلال بیطرفان
انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ دوباره نخوابیدم افکار پریشون ریمیکس اینستا