در مورد مکمل دی ایندولیل متان چه می دانید؟ چه فوایدی برای سلامتی بدن دارد؟ آیا می دانید مصرف آن چه خطرات و عوارضی به دنبال خواهد داشت؟ مکمل دی ایندولیل متان معروف به DIM برای بدن شما مفید است. در این مقاله از بخش تغذیه و ورزش و سلامتی دکتر سلام به بررسی مکمل دی ایندولیل متان می پردازیم.

موارد مورد بررسی در این مقاله:

مکمل دی ایندولیل متان چیست؟ موارد استفاده این مکمل چیست؟ آیا مکمل دی ایندولیل متان سطح استروژن را در بدن زنان کاهش می دهد؟ فواید دی ایندولیل متان سرطان آکنه بزرگ شدن پروستات سندروم پیش از قاعدگی یا PMS مقدار مصرف منابع طبیعی ایندولیل متان عوارض جانبی

مکمل دی ایندولیل متان چیست؟

مکمل دی ایندولیل متان یک مکمل مغذی حاوی مواد شیمیایی گیاهی است که بطورطبیعی این ماده در بدن ما با تجزیه ترکیب هایی که در رژیم غذایی ما هستند، تشکیل می شوند. بطور خیلی ویژه، دی ایندولیل متان یا همان مکمل دی ایندولیل متان زمانی که ما سبزیجات چلیپایی مصرف می کنیم، تشکیل می شوند که مصرف این دست از سبزیجات در رژیم های سالم توصیه شده اند.

دی ایندولیل متان؛ فواید و عوارض جانبی مکمل دی ایندولیل متان

در روند هضم سبزیجات چلیپایی که سرشار از دی ایندولیل متان هستند ترکیب ایندولیل-3-کاربینول تشکیل می شود، این ماده مغذی لازم برای سلامت بدن است.

اگرچه، بدن ما یک مکانیسم بی نظیر دارد، اما در مواقعی مصرف این مکمل ها ، بخاطر وجود برخی مواد مغذی و ترکیبات طبیعی، به سلامت بدن کمک می کنند بویژه اگر ما بیمار باشیم یا دوران نقاهت را سپری می کنیم. گنجاندن مکمل دی ایندولیل متان در رژیم غذایی به تقویت زمان واکنش و پاسخ سیستم ایمنی بدن کمک می کند؛ لازم به ذکر است که تحقیقاتی که در این باب انجام شده چندان قطعیت ندارند.

موارد استفاده این مکمل چیست؟

محققان نسبت به خواص این مکمل و تحقیق در مورد دی ایندولیل متان علاقمند و کنجکاو هستند زیرا در عین داشتن ویژگی های استروژن مانند، توانایی های متناقضی در کنترل مقدار بیش از حد استروژن تولید شده نیز دارد.

همچنین، برخی تحقیقات نشان می دهد که دی ایندولیل متان می تواند سطح تستوسترون را در بدن کنترل کند، زمانی که بیش از حد آنزیم های مهارکننده آروماتاز وجود دارند از تبدلیل تستوسترون به استروژن جلوگیری می کند و این مکمل در حیطه مهارکننده های آروماتاز قرار دارد.

همچنین، مکمل دی ایندولیل متان خاصیت ضد سرطان دارد و به همین دلیل اخیرا مصرف آن رایج شده است.

آیا مکمل دی ایندولیل متان سطح استروژن را در بدن زنان کاهش می دهد؟

در حالیکه که استروژن یک هورمون زنانه است، این هورمون در بدن مردان هم وجود دارد و اگر بدن دچار عدم تعادل بین استروژن و تستوسترون شود عامل بروز عوارضی می شود. همانطور که قبلا ذکر شد، افزایش میزان دی ایندولیل متان در بدن می تواند مانع تبدلیل تستوسترون به استروژن در مردان شود.

افزایش استروژن بالا در زنان که اصطلاحا به آن استروژن بالا می گویند می تواند مشکلاتی را در قاعدگی زنان ایجاد کند مانند درد های قاعدگی، بی نظمی در قاعدگی و عوارض بسیار ناخوشایند روحی و روانی.

مکمل های دی ایندولیل متان می تواند بوسیله ی تحریک کردن استروژن ها به تجزیه شدن در متابولیت های مفید، سطح استروژن را کاهش دهد.

دی ایندولیل متان؛ فواید و عوارض جانبی مکمل دی ایندولیل متان

فواید دی ایندولیل متان

فواید بسیاری برای مکمل دی ایندولیل متان آورده اند، اما مسئله این است که برای این فواید سند چندان قوی وجود ندارد و یا تاثیر بلند مدت و مثبت این ماده در بدن تایید نشده است. در این مقاله فوایدی از این ماده ذکر شده است که پشتوانه علمی دارنند مانند تاثیر مثبت بر رشد سلول های سرطانی، کاهش آکنه، جلوگیری از بزرگ شدن پروستات، درمان سندروم پیش از قاعدگی.

سرطان

بالا بودن سطح استروژن در بدن خطر ابتلا به سرطان سینه، سرطان دهانه رحم و سرطان تخمدان را افزایش می دهد. در حقیقت مکمل های دی ایندولیل متان می توانند با تحریک استروژن به تجزیه شدن و تبدیل به فرآورده سالم یک درمان امیدبخش و قطعی برای درمان سرطان باشد اما اثبات این موضوع به تحقیقات بیش تری نیاز دارد.

آکنه

طبق تحقیقات انجام شده تنظیم سطح استروژن و تستوسترون می تواند عامل کاهش آکنه شود بویژه جوش هایی که در زمان قاعدگی عارض می شوند و جوش های کیستی هستند.

بزرگ شدن پروستات

باید متذکر شویم برای اینکه مکمل دی ایندولیل متان تاثیر مثبت بر استروژن داشته باشد، باید استروژن ها تحریک به تجزیه و تبدیل شدن به فرآورده سالم در متابولیت های مفید شوند. برخی از مردان از این خاصیت مکمل دی ایندولیل متان برای کنترل اندازه پروستات استفاده می کنند. فرآورده های حاصل از تجزیه استروژن میزان التهابات را کاهش می دهد و می تواند علایم مربوط به مشکلات پروستاتیت مانند بی اختیاری یا مشکل در دفع ادرار را کنترل کند.

سندروم پیش از قاعدگی یا PMS

استروژن بالا تاثیرات منفی می تواند بر روی روان و جسم زنان داشته باشد بنابراین استفاده از مکمل دی ایندولیل متان سطح استروژن را کاهش می دهد و سندروم پیش از قاعدگی را کنترل می کند البته این یافته ها سندیت چندانی ندارند.

دی ایندولیل متان؛ فواید و عوارض جانبی مکمل دی ایندولیل متان

مقدار مصرف دی ایندولیل متان

در یک رژیم معمولی روزانه 25 میلی گرم مکمل دی ایندولیل متان مصرف می شود اما ممکن است در بعضی رژیم ها بیش از 500 میلی گرم روزانه توصیه شود.

میزان مصرف مناسب در افراد بستگی به عوامل بسیاری دارد مانند سن، وزن، سابقه مصرف دارو و داروهایی که هم اکنون توسط فرد مصرف می شوند.

محصولات مکمل دی ایندولیل متان متفاوت می باشند و همین امر باعث تفاوت ترکیبات و غلظت آن ها است، بنابراین قبل از مصرف به برچسب آن توجه کنید و دستورالعمل مصرف را به دقت بخوانید. قبل مصرف مکمل حتما با پزشک خود در مورد خطرات احتمالی و تداخل دارویی این مکمل مشورت کنید.

منابع طبیعی دی ایندولیل متان

همانطور که در مقاله آمده است اولین و اساسی ترین منبع ایندولیل متان، سبزیجات چلیپاپی هستند مانند:

کلم بروکلی گل کلم کلم خردل سبز آب تره کلم پیچ کولارد سبز که نوعی کلم است کلم فندقی

دی ایندولیل متان؛ فواید و عوارض جانبی مکمل دی ایندولیل متان

عوارض جانبی دی ایندولیل متان

مدرکی دال بر مضرر بودن مکمل دی ایندولیل متان وجود ندارد اما گزارشاتی مبنی بر این است که در صورت زیاده روی در مصرف یا تداخل با دیگر داروها می تواند عوارضی داشته باشد. کودکان، زنان باردار و زنان شیرده می توانند به مقدار کم از این مکمل استقاده کنند، اما نه بیش تر از مقداری که از طریق مصرف غذای روزانه باید حاصل شود و میزان آن بین 25 تا 50 میلی گرم است.

اگر شما مشکلات هورمونی دارید یا دچار استروژن بالا هستید این مشکلات عامل تشدید بیماری هایی چون آندومتریوز، سرطان تخمدان یا فیبر رحم هستند.

همچنین، مصرف این مکمل با داروهای ادرارآور و داروهای کبد تداخل دارد ، زیرا دی ایندولیل متان سرعت تجزیه دارو را در کبد افزایش می دهد.

بعضی از عوارض جانبی این مکمل عبارتند از استفراغ، سردرد، حالت تهوع، خارش و بیماری هیپوناترمی است.