آیا تا به حال درباره تاثیرات مثبت زغال فعال بر روی سلامتی شنیده اید؟ خیلی ها درباره موثر بودن و بی خطر بودن زغال فعال می پرسند. باید بدانید که زغال فعال از منبعی طبیعی به دست می آید و نه تنها بی خطر است بلکه خیلی هم مفید است و در رفع حالت مسمومیت استفاده می شود. زغال فعال ماده ای طبیعی است که برای به دام انداختن سموم و مواد شیمیایی در بدن استفاده می شود و به بدن این امکان را می دهد که سموم را دوباره جذب نکنند. در این مقاله از بخش پزشکی و عمومی دکتر سلام به بررسی این نوع زغال می پردازیم. زغال فعال را می توان از منابع مختلفی از جمله پوست نارگیل به دست آورد. باید یاد آور شویم که زغال فعال با زغالی که با آن کباب درست می کنید متفاوت است.

تفاوت بین زغال فعال و زغال کباب چیست؟

خب اول از همه این که زغال کباب حاوی سموم و مواد شیمیایی زیادی است و برای همین است که نمی توان آن را خورد. زغال فعال از منابع طبیعی ساخته شده است و به عنوان دارو و درمان برای عارضه های مهم استفاده می شود. از جمله موارد استفاده از آن درمان مسمومیت و اوردوز هستند. به علاوه روشی طبیعی برای پاک کردن بدن از مواد شیمیایی است که در طول زمان ساخته شده اند و سلامت شما را به خطر می اندازند.

زغال فعال چیست؟ + راهنمایی کامل

زغال فعال چیست؟

زغال فعال از مواد دارای کربن به دست می آید. این مواد شامل پوست نارگیل و چوب های مختلف هستند. برای به دست آوردن زغال فعال این مواد طبیعی را در دمای خیلی بالا می پزند و در این دمای بالا به اصطلاح آن ها را “فعال” می کنند. این فرآیندها سبب به وجود آمدن محصولی می شود که در سم زدایی و مبارزه با مسمومیت دارویی موثر است.

زغال فعال برای چه استفاده می شود؟

یکی از مشهورترین استفاده های زغال فعال نتیجه مفیدی است که در درمان مسمومیت و اوردوز دارویی به دست می دهد. در حقیقت مراکز اورژانس معتبر در سرتاسر دنیا از این ماده استفاده می کنند. به علاوه زغال فعال در رهایی از نفخ و گاز معده، پایین آوردن کلسترول و درمان کلستاز درون کبدی در دوران بارداری مفید است.

تحقیقات نشان داده اند که زغال فعال در برخی شرایط از شستشوی معده هم موثرتر است. زغال فعال چگونه عمل می کند؟ زغال فعال سموم و مواد شیمیایی را در میلیون ها منافذ خود گیر می اندازد. البته این ماده در مسمومیت های خیلی شدید (مثلا مسمومیت با نفت و مسمومیت در اثر اسید و قلیا) کاربرد چندانی ندارد.

زغال فعال سموم را جذب نمی کند بلکه از طریق فرآیند جذب سطحی عمل می کند. این فرآیند یک عکس العمل شیمیایی است که در آن عناصر مختلف در سطح زغال فعال جذب می شوند. این عناصر می توانند شامل سموم و مواد شیمیایی باشند. سطح زغال فعال پر از منفذ است و دارای بار الکتریکی منفی است. همین باعث می شود که سموم و گازهایی که بار مثبت دارند به آن متصل شوند. منافذ موجود در سطح زغال فعال که سبب حذف سموم می شوند بر اثر یک فرآیند گرمایی به وجود می آیند.

فواید زغال فعال

هر وقت که زغال فعال را مصرف کنید، لازم است که روزانه ۱۲ الی ۱۶ لیوان آب مصرف کنید. برای جلوگیری از این که آب بدن خود را از دست دهید باید همزمان با مصرف زغال فعال، به میزان کافی آب بنوشید. به طور کلی این کار سبب دفع سریع سموم و جلوگیری از یبوست می شود. علاوه بر این که زغال فعال درمانی موثر و بی خطر برای دفع سموم از بدن است؛ می تواند در برطرف کردن بوی بد، از بین بردن عفونت و در درمان بیماری لایم نیز موثر باشد.

۱- سفید کردن دندان ها با زغال فعال

آیا تا به حال به خاطر مصرف قهوه، چای و سایر نوشیدنی ها لکه هایی روی دندان هایتان ظاهر شده اند؟ خوشبختانه این نوع زغال، در سفید کردن دندان بسیار موثر است. زغال فعال علاوه بر سفید کردن دندان ها در ارتقاء سلامت کل دندان نیز موثر است. زغال این کار را با تغییر میزان pH در دهان انجام می دهد. به علاوه در پیشگیری از کرم خوردگی دندان، بوی بد دهان و بیماری های لثوی موثر است.

زغال فعال چیست؟ + راهنمایی کامل

این نوع زغال، با جذب پلاک و مواد میکروسکوپی که سبب ایجاد لکه روی دندان ها می شوند دندان ها را سفید می کند. برای داشتن دندان های درخشان می توانید از این نوع زغال، استفاده کنید چون استفاده از آن مقرون به صرفه است و ماده ای طبیعی است. با توجه به تحقیقی که توسط یکی از دندانپزشکان برجسته انجام شد وی نتایج تحقیق خود را این گونه بیان کرد “خمیر دندان زغالی می تواند به برطرف کردن لکه های خارجی روی سطح دندان کمک کند و هیچ تاثیر منفی ای ندارد”.

وی همچنین افزود که خمیر دندان حاوی زغال فعال در به تاخیر انداختن ظهور لکه بر روی دندان ها تاثیر زیادی دارد. هنگام انتخاب خمیر دندان زغالی، خمیر دندانی را انتخاب کنید که حاوی افزودنی نباشد. به علاوه باید یادآور شویم که این نوع زغال، تنها لکه های سطحی را از بین می برد.

۲- رهایی از گاز معده و نفخ با زغال فعال

قرص یا پودر زغال فعال می تواند در رهایی از گاز معده و نفخ به فرد کمک کند. زغال فعال این کار را با گیر انداختن مواد فرعی حاصل از مواد غذایی که سبب تولید گاز می شوند انجام می دهد. مطالعات انجام شده به این نتیجه رسیدند که زغال فعال از نفخ پیشگیری می کند. در یکی از تحقیقات دیگر مشخص شد که وقتی زغال فعال با سایمتیکون ترکیب می شود برای کاهش گاز معده و نفخ موثرتر می شود.

سایمتیکون دارویی است که برای از بین بردن گاز استفاده می شود. بسیاری از افراد اعتقاد دارند که این نوع زغال، برای درمان اسهال هم موثر است. به خصوص زمانی که اسهال به علت مسمومیت با مواد سمی اتفاق افتاده باشد.

۳- درمان مسمومیت با الکل با زغال فعال

با این که زغال فعال، الکل را به صورت سطحی جذب نمی کند اما به خروج برخی از سموم از بدن که سبب مسمومیت می شوند کمک می کند. برخی از شیرین کننده های مصنوعی و مواد شیمیایی که در الکل وجود دارند سبب مسمومیت می شوند، زغال فعال نیز در خروج آن ها از بدن موثر است. در برخی موارد وقتی فرد نشانه هایی از مسمومیت الکلی و ناهوشیاری نشان می دهد برای رفع این حالات از این نوع زغال، استفاده می کنند.

زغال فعال چیست؟ + راهنمایی کامل

۴- پاکسازی قارچ با زغال فعال

خیلی از افراد حتی فکرش را هم نمی کنند که قارچ بتواند در اطراف و گاهی بدن آن ها زندگی کند. وجود این قارچ ها در بدن می تواند سبب افسردگی، مشکلات کلیه و کبد، کاهش عملکرد مغز، بیماری قلب، سوزش پوست، سر درد، استفراغ، کاهش عملکرد سیستم ایمنی و اشکال در سیستم تنفسی گردد. حتی خانه ای که دیوارهایش شکاف های کوچک داشته باشند محیطی برای رشد قارچ فراهم می کند.

یکی از عوامل رشد قارچ در خانه، تهویه ضعیف است. حمام و دستشویی، زیر زمین و رختشوی خانه مستعد رشد قارچ هستند. استفاده از این نوع زغال، سبب ممانعت از رشد قارچ می شود. مطالعات نشان داده اند که کربن فعال یا زغال فعال می تواند جذب قارچ را پایین بیاورد. طبق یک آزمایش زغال فعال برای زدودن ۹۰ درصد از قارچ ها راه حل مناسبی بوده است.

پس از قرار گرفتن در معرض قارچ ممکن است این علائم را از خود نشان دهید: جوش، خس خس کردن، ترشح بیش از حد اشک چشم، سرفه و سر درد. اگر این علائم را مشاهده کردید احتمال وجود قارچ در خانه تان وجود دارد حتی اگر هیچ اثر مشهودی از وجود قارچ ها مشاهده نکنید. این قارچ ها می توانند روی دیوارهای خیس، زیر زمین و در کانال های تهویه وجود داشته باشند. تا زمانی که به دقت خانه را بررسی نکنید وجود آن ها را تشخیص نخواهید داد.

۵- تصفیه آب با زغال فعال

این نوع زغال، ناخالصی های آب از جمله پس ماندهای صنعتی، مواد شیمیایی و سایر موارد را برطرف می کند. این نوع زغال، به عنوان فیلتری برای به دام انداختن این مواد در سرتاسر جهان استفاده می شود. البته این فیلتر نمی تواند باکتری ها و ویروس ها را به دام بیندازد. با توجه به گزارشات سازمان دندانپزشکی کانادا، فیلتر زغال فعال فلوراید را هم از آب پاک می کند.

اما فلوراید نقشی مهم در سلامت دهان، عملکرد درست سیستم ایمنی بدن و کبد و کلیه های سالم دارد و نباید از آب پاک شود. نوشیدن آب به میزان کافی در سلامت بدن نقشی اساسی ایفا می کند. اما معمولا اب های جاری سرشار از سموم و مملو از مواد شیمیایی هستند. استفاده از فیلتری مثل زغال فعال برای به دام انداختن این ناخالصی ها ایده خوبی است.

زغال فعال چیست؟ + راهنمایی کامل

۶- پاکسازی فوری سموم با زغال فعال

یکی از رایج ترین استفاده های این نوع زغال، در پاکسازی سموم و مواد شیمیایی از سیستم گوارشی است. بسیاری از مواد مضری که وارد سیستم گوارشی می شوند به سطح زغال فعال می چسبند و زغال فعال آن ها را از بدن پاک می کند. علاوه بر این از جذب آن ها توسط بدن پیشگیری می کند. این نوع زغال، می تواند به عنوان پادزهری برای اوردوز دارویی (آگاهانه، ناخواسته) یا اوردوز در مصرف مواد مخدر هم استفاده شود.

این نوع زغال، برای برطرف کردن اوردوز در اثر مصرف زیاد آسپرین، تریاک، کوکائین، مورفین و استامینوفن خیلی موثر است. تحقیقات نشان داده اند که مصرف این نوع زغال، در بیماران مسموم شده توسط دارو و مواد مخدر می تواند در کاهش جذب مواد شیمیایی در بدن موثر باشد. پس از مسمومیت باید هر چه سریعتر به میزان کافی از زغال فعال برای رفع مسمومیت استفاده شود.

این نوع زغال، را می توان برای رفع مسمومیت غذایی و هنگامی که فرد دچار حالت تهوع و اسهال است نیز استفاده کرد. در مواقع ضروری وقتی فرد با دارو، سم یا ماده شیمیایی و مواد مخدر مسموم شده باشد اولین کاری که باید انجام دهید این است که فورا با اورژانس تماس بگیرید. اگر این نوع زغال، در دسترس دارید حتما به پزشک اطلاع دهید چون ممکن است بگوید که قبل از رساندن بیمار به بیمارستان از آن استفاده کنید.

با توجه به میزان سم، دارو، ماده شیمیایی و مواد مخدر استفاده شده دوز مختلفی از این نوع زغال، را باید استفاده کنید. در بیمارستان اگر به میزان بیشتری زغال فعال نیاز باشد، پزشکان آن را استفاده خواهند کرد.

۷- سلامت پوست و بدن با زغال فعال

زغال فعال علاوه بر استفاده های ذکر شده استفاده دیگری نیز دارد. برای مثال برای مبارزه با بوی بد بدن، درمان آکنه، رهایی از جای آزار دهنده نیش حشرات و نیش مار هم استفاده می شود. همان طور که این نوع زغال، در درون بدن استفاده ای کاربردی دارد می تواند بر روی پوست هم موثر واقع شود. می توانید از ماسک زغال یا ترکیب آن با آلوئه ورا استفاده کنید. این نوع زغال، می تواند تمام آلودگی های سطح پوست را از بین ببرد. علاوه بر تاثیرات مثبتی که این نوع زغال، بر روی پوست دارد اثبات شده که در برطرف کردن بوی بد بدن نیز موثر است.

زغال فعال چیست؟ + راهنمایی کامل

۸- پاکسازی سیستم گوارشی

این نوع زغال، باعث پاکسازی سمومی می شود که سبب آلرژی، آسیب اکسایشی و عملکرد ضعیف سیستم ایمنی هستند. همین امر سبب ارتقاء عملکرد درست مجاری گوارشی می شود. با پاکسازی سموم از بدن درد مفاصل کم می شود و میزان انرژی و عملکرد درست حافظه بالا می رود. عوامل محیطی از جمله مواد مضر موجود در مواد غذایی، مواد شیمیایی موجود در آب آشامیدنی و قرار گرفتن در معرض قارچ سبب ورود سموم به بدن می شوند.

برای محافظت از سلامت کل، باید مجاری گوارشی را دائما پاکسازی کرد. این نکته را نیز باید یادآور شویم که زغال فعال باکتری های مفید را همزمان با باکتری مضر از بین نمی برد. به یاد دارید که در قسمت های قبل گفتیم که زغال فعال بیش از جذب کردن، جذب سطحی انجام می دهد؟ در یکی از مطالعاتی که صورت گرفت به این نتیجه رسیدند که این نوع زغال، تا حدی می تواند بین این که چه چیزی را باید جذب سطحی کند و چه چیزی را نباید، تمایز قائل شود.

طبق این تحقیق زغال فعال تمایل کمتری برای جذب سطحی باکتری های نرمال دارد. طبق گزارشات: “به نظر می رسد که باکتری های سمی بیشتر در معرض جذب سطحی توسط زغال فعال قرار دارند. این در حالی است که معمولا باکتری های نرمال به حال خودشان رها می شوند و جذب نمی شوند!”

۹- خاصیت ضد پیری زغال فعال

زغال فعال برای پیشگیری از آسیب سلولی به کبد و کلیه ها و کمک به سلامت غدد فوق کلیوی استفاده می شود. به علاوه سموم و مواد شیمیایی را از بدن پاکسازی می کند. زغال فعال با بیرون کردن سموم و مواد شیمیایی از بدن که سبب آسیب درونی می شوند به سلامت اندام ها کمک می کند. پیر شدن جزئی طبیعی از زندگی است. اما به خاطر وجود سموم زیادی که در مواد غذایی وجود دارند و در خانه، محل کار و محیط بیرون در معرض آن ها قرار داریم این پروسه سریع تر پیش می رود. برای پیشگیری از پیری زودرس باید از این موارد خلاص شویم.

۱۰- کاهش کلسترول بالا

مطالعاتی که در سرتاسر دنیا انجام شده اند نشان داده اند که زغال فعال کلسترول بد را پایین می آورد و میزان کلسترول خوب را بالا می برد. در یکی از آزمایش های انجام شده درباره تاثیر زغال فعال روی کلسترول، میزان کلسترول کل ۲۵ درصد کاهش یافت. میزان LDL (کلسترول بد) ۴۱ درصد کاهش یافت و میزان HDL (کلسترول خوب) ۸ درصد افزایش داشت. این تغییرات تنها در چهار هفته حاصل شدند.

نحوه استفاده از زغال فعال

اگر نمی دانید با توجه به هر موقعیت و شرایطی چگونه از زغال فعال استفاده کنید، توصیه های زیر را دنبال کنید:

زغال فعال چیست؟ + راهنمایی کامل

۱- سلامت دندان ها:

برای سفید کردن دندان ها با زغال فعال، مسواک خود را خیس کنید سپس آن را در پودر زغال فعال بزنید. سپس همان طوری که همیشه دندان هایتان را مسواک می زدید مسواک بزنید. به قسمت هایی از دندان ها که لکه های بیشتری دارند توجه بیشتری کنید و بیشتر آن ها را مسواک بزنید.

کمی آب را درون دهان خود بچرخانید. تا زمانی که دهان کاملا تمیز شود این کار را انجام دهید. برای این که نتیجه خوبی بگیرید، حداقل ۲ تا ۳ بار در هفته دندان هایتان را با پودر زغال مسواک بزنید. اگر دندان هایتان به زغال فعال حساسیت نشان دادند استفاده از آن را متوقف کنید.

۲- کاهش گاز معده و نفخ:

دوز مناسب زغال فعال برای کاهش گاز معده حدود ۵۰۰ میلی گرم یک ساعت قبل از مصرف یک وعده غذایی نفخ آور است. باید به میزان توصیه شده از زغال فعال استفاده کنید و فورا پس از آن یک لیوان آب بنوشید تا زغال فعال را وارد سیستم گوارشی کنید، جایی که زغال فعال می تواند به عناصر گازدار بچسبد.

۳- پاکسازی قارچ ها:

اگر در خانه خود قارچ مشاهده کردید باید به درستی آن ها را پاک کنید. در طول پاکسازی حتما از دستکش و ماسک مخصوص استفاده کنید تا از استشمام و نفوذ قارچ ها به بدن پیشگیری کنید. می توانید ترکیبی از زغال فعال، جوش شیرین، سرکه سیب، روغن درخت چای و بوراکس را تهیه کنید. سپس از این ترکیب برای پاکسازی و پیشگیری از رشد و پیشرفت قارچ ها استفاده کنید.

۴- فیلتر تمیز کننده آب:

فیلترهای آب با زغال فعال در بسیاری از جاها موجود هستند. روزانه ۸ تا ۱۰ لیوان آب بنوشید تا به عملکرد درست سیستم گوارش کمک کنید، با خستگی بجنگید و عملکرد درست اندام های بدن را تقویت کنید.

زغال فعال چیست؟ + راهنمایی کامل

۵- اوردوز با مصرف سموم:

در صورتی که فرد بزرگسال مشکوک به مسمومیت غذایی باشد و علائم اسهال و حالت تهوع در آن ها مشاهده شود باید از ۲۵ گرم زغال فعال استفاده کنند. در صورت دیدن همین علائم در کودکان باید از ۱۰ گرم زغال فعال برای آن ها استفاده کنید.

این را به خاطر بسپارید که هنگام مصرف زغال فعال باید حتما به میزان کافی آب بنوشید. در صورت مشاهده مسمومیت قبل از هر کاری با اورژانس تماس بگیرید. حتما دوز پیشنهادی برای بزرگسالان و کودکان را رعایت کنید. گاهی دامپزشکان برای جذب سم و عوامل مسمومیت در سگ ها هم از زغال فعال استفاده می کنند.

۶- برطرف کردن جای نیش پشه و زنبور:

اگر پشه یا زنبور شما را نیش زده اند. یک کپسول زغال فعال را با ½ قاشق سوپخوری روغن نارگیل مخلوط کنید و از این مخلوط روی ناحیه ای که پشه آن را نیش زده استفاده کنید. هر سی دقیقه یک بار این کار را تکرار کنید تا حس خارش و ناراحتی از بین بروند. از آن جایی که زغال فعال ممکن است به هر چیزی بچسبد، ناحیه آسیب دیده را با بانداژ ببندید.

۷- برطرف کردن جای نیش مار و عنکبوت:

برای درمان جای نیش مار و عنکبوت، از جمله بیوه سیاه و عنکبوت منزوی قهوه ای، باید ناحیه بیشتری را زغال فعال بزنید چون باکتری ها و ویروس هایی که امکان دارد به بافت ها آسیب بزنند را سریعا باید از بین ببرید. پارچه ای تهیه کنید که بتواند دو بار دور ناحیه آسیب دیده بپیچد. مخلوط روغن نارگیل و زغال فعال را روی پارچه بریزید و آن را دور ناحیه آسیب دیده بپیچید. از بانداژ نیز استفاده کنید. هر دو یا سه ساعت یک بار این کار را تکرار کنید.

۸- آکنه:

برای درمان آکنه یک کپسول زغال فعال را با دو قاشق سوپخوری ژل آلوئه مخلوط کنید و مخلوط را به صورت خود بزنید. بگذارید کاملا خشک شود و سپس آن را بشویید. زغال فعال به سموم و آلودگی هایی که سبب آکنه می شوند می چسبد.

زغال فعال چیست؟ + راهنمایی کامل

۹- تقویت عملکرد سیستم گوارشی:

برای تقویت عملکرد سیستم گوارشی، برای دو روز متوالی، ۹۰ دقیقه قبل از هر وعده غذایی ۱۰ گرم زغال فعال مصرف کنید. می توانید از قرص یا پودر زغال فعال استفاده کنید و با آن نوشیدنی درست کنید. در طول این دوره که قصد پاکسازی سیستم گوارشی خود را دارید تنها از میوه ها و سبزیجات ارگانیک، گوشت یا ماهی با کیفیت استفاده کنید. اگر در طول این دوره دچار یبوست شدید به دلیل این است که به میزان کافی آب مصرف نمی کنید. هر نیم ساعت یک بار یک لیوان آب گرم با یک برش لیمو و مقداری عسل استفاده کنید تا زمانی که یبوست کاملا برطرف شود.

۱۰- روال پاکسازی سموم:

وقتی در معرض غذاهای غیر ارگانیک، وعده های غذایی سنگین و سایر سموم قرار گرفتید دو کپسول زغال فعال استفاده کنید. این کار سبب عملکرد بهتر کبد و کلیه و داشتن مجاری معده و روده سالم تر می گردد.

۱۱- کاهش کلسترول:

تا چهار هفته، روزانه ۴ الی ۳۲ گرم زغال فعال استفاده کنید. نود دقیقه تا دو ساعت پس از مصرف زغال فعال از هیچ دارو یا مکمل دیگری استفاده نکنید چون همان طور که گفتیم زغال فعال می تواند از جذب این داروها پیشگیری کند.

احتیاط: وقتی از زغال فعال، چه به صورت پودری و چه غیره، استفاده می کنید مواظب باشید که سبب لکه زدن پارچه و زمین یا لباس هایتان نشود. اگر از ونیر پورسلین استفاده می کنید ممکن است که زغال فعال سبب لکه زدن آن ها گردد.

آیا استفاده از زغال فعال کاملا بی خطر است؟

آیا خوردن زغال فعال و استفاده از آن بی خطر است؟ استفاده از زغال فعال برای مصارفی که در این جا ذکر کردیم بی خطر است. با توجه به تحقیقی که روی آزمایش بی خطر بودن زغال فعال صورت گرفت به این نتیجه رسیدند که زغال فعال در صورت استفاده کوتاه مدت، برای بسیاری از بزرگسالان بی خطر است.

دوز مصرف زغال فعال

دوز مناسب زغال فعال با توجه به هدفی که دارید متفاوت است. معمولا برای مسمومیت یا اوردوز در بزرگسالان در ابتدا از ۵۰ الی ۱۰۰ گرم زغال فعال استفاده می کنند. دوز پیشنهادی برای کودکان معمولا ۱۰ الی ۲۵ گرم است. چون مسمومیت یا اوردوز هر کسی با بقیه فرق دارد قبل از مصرف زغال فعال حتما با پزشک مشورت کنید. برای متوقف کردن یا کاهش گاز معده، دوز مصرفی از ۵۰۰ تا ۱۰۰۰ میلی گرم در روز متفاوت است. برای کاهش میزان کلسترول بهترین دوز مصرفی، روزانه ۴ تا ۳۲ گرم زغال فعال است.

زغال فعال چیست؟ + راهنمایی کامل

عوارض جانبی زغال فعال

عوارض جانبی مصرف زغال فعال می تواند شامل یبوست، سیاه شدن مدفوع، کند کار کردن مجرای روده، انسداد روده و از دست دادن آب بدن باشند. زغال فعال با شکم چه کاری انجام می دهد؟ اگر به میزان کافی از زغال فعال استفاده کنید، می تواند سموم مجاری گوارشی را از بین ببرد اما مصرف زیاد آن سبب یبوست می گردد.

قبل از بهره بردن از مزایای بی شمار زغال فعال، باید ببینید که بدنتان چگونه نسبت به آن واکنش نشان خواهد داد. به خصوص اگر دچار عارضه خاصی از جمله خونریزی روده یا انسداد روده، سوراخ شدن معده، کم آبی بدن، سیستم گوارش کم کار بوده اید یا اخیرا جراحی در ناحیه شکم داشته اید. چون ممکن است بدنتان به طرز متفاوتی نسبت به دیگران واکنش نشان دهد.

تداخل دارویی زغال فعال

زغال فعال می تواند در جذب مواد غذایی، ویتامین ها و سایر مکمل ها دخالت کند. به علاوه زغال فعال می تواند در عملکرد داروهای تجویز شده توسط پزشک خلل وارد کند و تاثیر دارو را کم کند. حدود ۹۰ دقیقه یا دو ساعت قبل از مصرف غذا، مکمل و دارو از زغال فعال استفاده کنید. زغال فعال ممکن است سبب تداخل دارویی با داروهای زیر شود:

نالترکسون (در بیماران وابسته به مواد افیونی) آکریواستین بوپروپیون ضد افسردگی های سه حلقه ای فنتالین هیدروکودون مکلیزین متادون مورفین سولفات مورفین مایکوفنولات موفتیل مایکوفنولیک اسید اکسی کدون اکسی مورفون Suvorexant تاپنتادول کلیدینیوم سی استامینوفن تئوفیلین

زغال فعال چیست؟ + راهنمایی کامل

زغال فعال از کجا بخریم

می توانید محصولات زغال فعال را در بیشتر داروخانه ها و به صورت آنلاین خریداری کنید. وقتی برای هر یک از اهداف بالا محصولات زغال را خریداری می کنید، باید بدانید که منبع زغال فعال خریداری شده از چیست. قرص ها و مکمل های زغال فعال با هم متفاوتند. دنبال زغال فعالی بگردید که از پوست نارگیل یا انواع چوب ساخته شده باشد. به برخی از پودرهای زغال فعال، شیرین کننده های مصنوعی اضافه شده است تا آن را خوش طعم کند اما باید از مصرف آن ها بپرهیزید. شیرین کننده های مصنوعی سرشار از مواد شیمیایی هستند و این مواد شیمیایی به زغال فعال اجازه از بین بردن سموم را نمی دهند. اگر دوست دارید می توانید آن را با آبمیوه طبیعی یا شیرین کننده های طبیعی شیرین کنید.

کلام آخر

زغال فعال از گرما دادن به منابعی همچون پوست نارگیل و چوب به دست می آید. زغال فعال می تواند سموم و مواد شیمیایی را بزداید. از زغال فعال استفاده های فراوانی می شود از جمله از بین بردن سموم و مسمومیت، کاهش نفخ، پاکسازی قارچ، افزایش سلامت پوست و کاهش سطح کلسترول. زغال فعال را در فرم های مختلفی می توان یافت. از جمله به صورت قرص، کپسول، پودر، خمیر دندان و ماسک صورت. خوردن زغال فعال و استفاده از آن روی پوست هیچ خطری برای بدن ندارد. اما حتما از محصولی استفاده کنید که در آن از افزودنی استفاده نشده باشد. اگر از دارویی استفاده می کنید و ممکن است با زغال فعال تداخل ایجاد کنند قبل از مصرف با پزشک خود صحبت کنید.