نزدیک به نیمی از مشترکان آب روستایی الگوی مصرف را رعایت نمی کنند


نزدیک به نیمی از مشترکان آب روستایی الگوی مصرف را رعایت نمی کنند

سمنان- ایرنا- مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی استان سمنان با اشاره به این که 51 درصد از مشترکان روستایی استان سمنان در محدوده الگوی مصرف بوده اند گفت: طبق آخرین برررسی ها که پایان سال 96 بدست آمد نزدیک به 32 درصد مشترکان بین الگوی مصرف تا 2 برابر آن و 17 درصد بیش از 2 برابر الگو، مصرف داشته اند.

منصور کشاورزیان روز شنبه در گفت و گو با ایرنا به ضرورت اطلاع رسانی و اشاعه فرهنگ مصرف بهینه آب تاکید کرد و افزود: ۱۷ درصد مشترکان روستایی با مصرف بیش از ۲ برابری الگوی مصرف آب، هشت هزار و ۳۵۸ اشتراک را شامل شده است.

وی گفت: اقدام‌های انجام شده به منظور کاهش مشترکان روستایی با مصرف بیش از ۲ برابر الگوی مصرفی آب در سال ۹۷، با کاهش سه درصدی به ۱۴ درصد یعنی به هفت هزار و ۳۸۲ مشترک رسید.

کشاورزیان یادآور شد: تعویض ۲ هزار و ۸۸۹ فقره کنتور آب، اخطار به مشترکان پرمصرف، برگزاری یک هزار و ۷۰۰ جلسه با این مشترکان، کاهش فشار انشعاب آب آنها و اصلاح شبکه به طول ۲۵ کیلومتر باهدف جلوگیری از مصرف خارج از الگوی مصرفی آب در سال ۹۷ در روستاهای استان سمنان انجام شد.

صرفه جویی در کنار مدیریت فشار توزیع شبکه آب

وی تاکید کرد: صرفه جویی در مصرف از سوی مردم و مدیریت و استاندارد سازی شبکه توزیع آب دو مقوله مهم در جلوگیری از هدر رفت منابع آبی است.

کشاورزیان افزود: تحقق صرفه جویی و مصرف درست آب علاوه بر فرهنگ سازی، بستر سخت افزاری را نیز می طلبد.

وی بیان کرد: مدیریت و استاندارد سازی فشار شبکه توزیع آب یکی از اولویت های این شرکت برای صرفه جویی در مصرف آب در مناطق روستایی این استان است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی استان سمنان یادآور شد: مدیریت مصرف از طریق استاندارد سازی فشار شبکه توزیع آب در ۱۶ روستای این استان در سال گذشته انجام شد.

منابع زیرزمینی آب همچنان تشنه

وی با اشاره منابع تامین کننده آب روستائیان شرکت آب و فاضلاب روستایی سمنان، خاطرنشان کرد: ۸۰ درصد از حجم آب شرب روستاهای این استان از منابع زیرزمینی و از طریق چاه ها و ۲۰ درصد باقی مانده از قنات ها و چشمه ها تامین می شود.

کشاورزیان با بیان اینکه بارش های امسال تاثیر مطلوبی بر روی منابع سطحی داشت، اضافه کرد: آبدهی چشمه ها و قنات ها در اثر بارش ها افزایش داشته و در روستاهایی که از این منابع به منظور تامین آب بهره‌مند هستند، مشکلات کاهش یافته است.

وی ادامه داد: منابع آبی زیرزمینی بخش عمده تامین آب روستاهای این استان را تشکیل داده که به علت صدمات ناشی از مصرف بی رویه از آنها در سال های گذشته، بارش های امسال تاثیر چندانی در روند آبدهی این منابع نداشته است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی استان سمنان با بیان اینکه ترمیم منابع آب های زیرزمینی سال‌های طولانی به طول می انجامد، تاکید کرد: صرفه جویی و نهادینه کردن فرهنگ آن مساله ای ضروری است.

۲۹۲ روستا با ۱۰۷ هزار و ۴۰۷ نفر جمعیت تحت پوشش آب و فاضلاب روستایی استان سمنان است.

‏۷۴۰۸/‏۹۸۹۱

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سمنان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انشا در مورد روستا | 4 انشا زیبا درباره روستا برای پایه های مختلف تحصیلی