علی بناوند امروز در گفت وگو با خبرنگار برنا در اهواز با اعلام این خبر، اظهار کرد: بر اثر سیلاب ۴۸۸ هزار هکتار از اراضی کشاورزی و منابع طبیعی در استان دچار آبگرفتگی شد که ۲۱۳ هزار هکتار آن مربوط به اراضی کشاورزی است.

او گفت: پس از کاهش جریان رودخانه ها، یکصد هزار هکتار از این اراضی به طور ثقلی تخلیه شد و امکان تخلیه ۱۱۳ هزار هکتار باقیمانده به طور طبیعی امکان پذیر نبود.

سرپرست آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی خوزستان افزود: با استفاده از شکافتن جاده ها و موانع، لایروبی زهکش ها، رفع انسداد زهکش ها و با استفاده از موتور پمپ، عملیات تخلیه این اراضی آغاز شد که تا کنون قسمت اعظمی از کار انجام شده است.

بناوند اضافه کرد: ۳۰۰ هکتار در بخش بروایه اهواز هنوز از آب تخلیه نشده که با استفاده از تعمیق زهکش ها و موتور پمپ در حال تخلیه آب از این اراضی کشاورزی هستیم، همچنین ۲۰۰ هکتار اراضی کشاورزی در شهرستان شادگان به همین روش در حال تخلیه است.

او با بیان اینکه دو هزار و ۵۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی منطقه ام الدبس در دشت آزادگان هنوز زیر آب است، افزود: تخلیه این اراضی به عهده سازمان آب و برق است.

سرپرست آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی خوزستان همچنین از وجود چهار هزار هکتار از اراضی زیر آب رفته هویزه خبر داد و بیان کرد: یک هزار هکتار از این اراضی تخلیه شده و پس از تخلیه ثقلی آب در این منطقه با استفاده از موتور پمپ و دیگر روش ها باقیمانده آب را تخلیه خواهیم کرد.

بناوند اعتبار هزینه شده برای تخلیه آب، تسطیح اراضی و لوله گذاری از ابتدا تا کنون را ۳۱ میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: هیچ اعتباری از ردیف ماده ۱۰ و ۱۲ حوادث، از سوی وزارت کشور برای عملیات های مذکور تعلق نگرفته است.

سرپرست آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی خوزستان در پایان افزود: با وجود اینکه ۴۶۰ میلیارد تومان برای خسارت محصولات به کشاورزان تخصیص یافته، برای کارهای زیر بنایی پس از سیلاب استان اعتباری در نظر گرفته نشده است.