عکس ؛ عملکرد جهانبخش برای برایتون آلبیون


لیگ برتر انگلیس، لیگی که آمیخته از جذابیت، جنگندگی، هواداران پرشور و مدعیان بزرگ بوده تا بازیکنان مطرح و مستعد در سرتاسر دنیا را مجاب کند، در سرزمینِ معروف به آنسوی آبها پا بگذارند. نوشته عکس ؛ عملکرد جهانبخش برای برایتون آلبیون اولین بار در پارس فوتبال | خبرگزاری فوتبال ایران | ParsFootball پدیدار شد.

عکس ؛ عملکرد جهانبخش برای برایتون آلبیون

جهانبخش به دنبال موفقیت در برایتون
نویسنده : خبرگزاری پارس فوتبال.کام
تعداد نظرات کاربران : ۰ نظر
تاریخ انتشار : شنبه ۲۲ تیر ۱۳۹۸ | ۱۳:۳۲
عکس ؛ عملکرد جهانبخش برای برایتون آلبیون

لیگ برتر انگلیس، لیگی که آمیخته از جذابیت، جنگندگی، هواداران پرشور و مدعیان بزرگ بوده تا بازیکنان مطرح و مستعد در سرتاسر دنیا را مجاب کند، در سرزمینِ معروف به آنسوی آبها پا بگذارند.

خبرگزاری فوتبال ایران پارس فوتبال دات کام :

از اوایل دهه ۹۰ میلادی که لیگ انگلیس با نام و ساختار جدید شکل گرفت، آمار نشان داده، لیگ جزیره بیشترین تعداد حضور بازیکنان در ادوار اخیر جام جهانی را دارا بوده است. به طور مثال، در دوره گذشته جام جهانی ، نزدیک به ۱۸ درصد از کل بازیکنان حاضر در این تورنمنت، شاغل لیگ برتر انگلیس بوده اند که بیشتر از هر لیگی دیگری بوده. تجمع انبوهی از ستارگان و استعداد از سرتاسر دنیا برای دستیابی به رویاها، جایی که البته موفقیت در این لیگ را دشوار تر می کند. سال گذشته خبر انتقال ۱۷ میلیون پوندی علیرضا جهانبخش آقای گل لیگ هلند به تیم برایتون آلبیون، فوتبال ما را بار دیگر صاحب نماینده در لیگ برتر انگلستان کرد.

تاریخچه حضور بازیکنان ایرانی در لیگ برتر

فوتبال ایران در گذشته با لیگ برتر انگلیس نامانوس نبوده، حضور کوتاه مدت کریم باقری در لیگ برتر و انتقالش از النصر امارات به چارلتون اتلتیک زیرنظر آلن کربیشلی و بازی چند دقیقه ای او مقابل ایپسویچ تاون تنها دستاورد فوتبال ما در ابتدای این مسیر بود. در ادامه حضور آندرانیک تیموریان در بولتون، این امیدواری را به ما تلقین کرد که انتقال از فوتبال ایران به لیگ جزیره شدنی است، گرچه عمده کلید این انتقال درخشش در جام جهانی ۲۰۰۶ آلمان بود. آندو خیلی زود تبدیل به بازیکن مورد علاقه سم آلاردایس شد، گرچه این درخشش تنها در همان فصل نخست بود، تا آندو در نهایت بعد از سه فصل حضور در تیم های بولتون و فولهام به لیگ ایران باز گردد. اما اشکان دژاگه را می توان در زمره بازیکنان موفق لیگ برتر دانست. او با انتقال ۲٫۵ میلیون پوندی به تیم فولام پیوست. بازیکنی با تجربه بازی و البته قهرمانی در بوندسلیگا، در دو فصل جضورش در لیگ برتر، تقریبا بازیکن ثابتِ مارتین یول و در ادامه فیلیکس ماگات در فولام محسوب می شد، اما بعد از سقوط این تیم به چمپیونشیپ، شماره ۲۴ محبوب فولام ترجیح داد به لیگ قطر کوچ کند.

عملکرد جهانبخش در فصل ۱۹-۲۰۱۸ برای برایتون آلبیون

انتقال در آخرین روزهای شروع لیگ برتر به برایتون باعث شد تا علیرضا جهانبخش، بخش عمده ای از تمرینات و بدنسازی ابتدای فصل در تابستان گذشته را از دست بدهد. با شروع فصل او ۱۹ دقیقه در ویکاریچ رود ورزشگاه خانگی واتفورد به میدان رفت اما نتوانست مانع از شکست تیمش شود. از طرفی پیروزی غیر منتطره و خانگی برایتون برابر منچستر یونایتد، در هفته دوم باعث تردید کریس هاتن برای تغییر تاکتیتک تیمش شد، علیرضا از روی نیمکت این بازی را نظاره گر بود. بعد از حضور چند دقیقه ای در زمین در هفته های ابتدایی، بالاخره هفته نهم در پیروزی تیم خود مقابل نیوکاسل ۹۰ دقیقه به میدان رفت. علیرضا دو بازی بعدی هم بازیکن ثابت تیم بدل گشته بود، تا به برایتون کمک کند تا برای نخستین بار در تاریخ باشگاه ۳ برد پیاپی در لیگ برتر کسب کند.در ادامه اما مصدومیت از ناحیه همسترینگ پای راست، در آخرین دقایق بازی برابر اورتون باعث شد تا بازی های مهم برایتون در ماه های دسامبر و ابتدای ژانویه را از دست دهد. جهانبخش پس از بهبود نسبی و بازگشت از جام ملتها، برابر برنلی در هفته ۲۶ پس از تقریبا ۲ ماه دوری برای برایتون به میدان رفت. علیرضا در پیروزی ارزشمند تیمش مقابل کریستال پالاس ۹۰ دقیقه در زمین حاضر بود، در نهایت او به همراه تیم پس از چند شکست، موفق شدن یک هفته مانده به پایان فصل با تساوی مقابل آرسنال در لیگ ماندگار شوند. تا در نهایت جهانبخش اولین فصل حضور در لیگ برتر را بدون گل زده به پایان ببرد.

رویکرد تاکتیکی کریس هاتن چقدر تاثیر گذار بوده ؟

برخی ورزشی نویسان انگلیسی معتقداند،کریس هاتن نتوانسته از استعداد و توانایی جهانبخش در برایتون به درستی استفاده کند، آنها به این باورند که رویکرد صرفا دفاعی هاتن مقابل حریفان این فرصت را از جهانبخش گرفته تا بتواند توانایی های خود را در لیگ به نمایش بگذارد. با اضافه به این موضوع که تیم برایتون از نظر مالکیت میدان جزو سه تیم ضعیف در لیگ برتر محسوب می شد. میانگین مالکیت توپ تیم برایتون در فصل گذشته روی هم رفته ۴۴درصد بوده که نشان از بازی کاملا تدافعی تیم کریس هاتن و عدم تسلط بر حریفان داشت. برای درک بهتر این موضوع، قیاس این تیم با تیم رده بیستمی و سقوط کرده لیگ جالب توجه است. جایی که هادرسفیلد با ۴۷ درصد مالکیت توپ به مراتب آمار و عملکرد بهتری نسبت به تیم برایتون بر جای گذاشته است.طبیعتا با این رویکرد تدافعی، تغذیه وینگر بسیار دشوار خواهد بود. همچنین هاتن غالبا در سمت چپ از جهانبخش بازی می گرفت، جایی که علیرضا در آلکمار کاملا با آن نامانوس بود،همینطور او در آلکمار همواره در زمین حریفان دیده می شد، اما در برایتون می بایست تا محوطه جریمه خودی هم عقب می آمد. از طرفی اونا معتقدن هاتن همان وظایفی را به عهده جهانبخش سپرده بود که به سولی مارچ و آنتونی ناکارات داده بود. در پایان فصل ناکارت توانسته بود ۴ گل و ۶ پاس گل بدهد و سالی مارچ ۱ گل و ۷ پاس گل برای تیمش فراهم کرده بود.از جهت دیگر نباید از این موضوع غافل بود که جهانبخش زمان محدودی برای هماهنگی در ابتدای فصل برای تطبیق بهتر با رویکرد تاکتیکی کریس هاتن و همچنین آگاهی از ساختار فوتبال فیزیکی انگلیس در اختیار داشت.

عکس ؛ عملکرد جهانبخش برای برایتون آلبیون

آیا بازیکنان اردیویسه هلند خریدهای ناموفقی برای لیگ جزیره هستند؟

عدم درخشش بازیکنانی از جمله ممفیس دپای، وینسنت یانسن، دیوی کلاسن و فن خینکل که به عنوان ستاره از سرزمین لاله پا در لیگ جزیره نهادن، این تصور غلط و رایج را مطرح کرده که بازیکنان لیگ اردیویسه در سال های اخیر، خرید های ناموفقی برای تیم های لیگ برتر بوده اند. با بررسی دقیق تر وضعیت خرید های چند دوره اخیر باشگاه های انگلیسی از تیم های هلندی می توان دریافت که این تصور اشتباه بوده. به طور مثال در ترکیب تیم تاتنهام نایب قهرمان لیگ قهرمانان بازیکنان موفقی نظیر کریستین اریکسن، یان فرتونگن و داوینسون سانچز دیده می شد که هر سه در سالهای اخیر از آژاکس به تاتنهام ترانسفر شده بودن.جورجینو واینالدوم ستاره کنونی لیورپول، سال ۲۰۱۵ توسط تیم نیوکاسل از آیندهوون خریداری شد.داریل یانمات، دیوی پروپر و همینطور میشل ورم سطح بازی خود را در لیگ برتر حفظ کردند. کمی عقب تر بازیکنانی همچون لوئیز سوارز، گرازیانو پله، ران فلار، موسی دمبله، ناصر چادلی بازیکنان با کیفیتی بودن که از لیگ هلند راهی لیگ برتر شده بودند. همچنین از نسخه موفق آسیایی می توان از یوشیدا نام برد که از فنلو هلند به ساوتهمپتون پیوست.

تاثیر گراهام پاتر در تیم برایتون و بازی گیری از جهانبخش

گراهام پاتر سرمربی جدید برایتون؛ مربی که با قواعد و نظم خاصی در منطقه اسکندیناوی مشهور است. متد و فلسفه فوتبال او را داشتن فوتبال مالکانه و هجومی می دانند.همان طور که خود در بدو ورود به برایتون به آن اذعان داشت. جایی که توانسته در سوئد و در عرض ۶ سال به شکل حیرت آوری تیم اوسترشوند را از لیگ منطقه چهارم به بالاترین سطح فوتبال سوئد و در ادامه به لیگ اروپا برساند.به نظر می رسد باید امیدوار بود، پاتر با رویکرد فوتبال شناور و تهاجمی از جهانبخش همان استفاده را ببرد که فن در بروم در آلکمار از او بهره می برد، یعنی مسئولیت پذیری کمتر در بعُد تدافعی و آزادی عمل و تغذیه مناسب به عنوان بال هجومی. از طرفی گراهام پاتر با خرید “لئوناردو تروسار” وینگر چپ بلژیکی ، به جهانبخش این اطمینان را داده که قرار است در پست تخصصی اش به عنوان بال راست در طول فصل از او استفاده ببرد. مربی سال ۲۰۱۶ و ۲۰۱۷ سوئد قبلا بخوبی نشان داده چگونه می تواند از بازیکن با استعداد بازی بگیرد، سامان قدوس می تواند بهترین مثال باشد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فوتبال ملی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


40 عکس نقاشی دخترانه جدید، ساده، زیبا، فانتزی و آسان برای پروفایل