مهندسی ژنتیک بینایی را به موش ها بازگرداند


مهندسی ژنتیک بینایی را به موش ها بازگرداند
محققان به وسیله مهندسی ژنتیک توانستند نوعی سلول های میله ای ردیابی نور در شبکیه چشم موش های نابینا را احیا کنند. به این ترتیب موش ها قابلیت بینایی خود را بازیافتند.

به گزارش مهر به نقل از اینترستینگ انجینیرینگ، محققان به وسیله مهندسی ژنتیک نوعی سلول‌های خاص در چشم موش‌های نابینا را هدف گرفتند تا آنها بتوانند بینایی خود را بازیابند.

گروهی از محققان عصب شناسی نوعی درمان برای دوباره فعال سازی ژن Cngb1 توسعه داده‌اند. خاموشی این ژن سبب می‌شود سلول‌های میله‌ای ردیابی نور در شبکیه چشم از بین بروند.

به هرحال سلول‌های میله‌ای احیا شده با این روش نه تنها توانایی خود نسبت به واکنش به نور را دوباره به دست آوردند، بلکه با عصب‌هایی که چشم را به مغز متصل می‌کند نیز ارتباطی عادی برقرار کردند.

طبق یافته دانشمندان شبکیه چشم شبیه مغز انسان توانایی خارق العاده ای دارد و قادر به تغییر در سطح سلولی است.

براساس پژوهش جدید شبکیه عصبی پستانداران بزرگسال پس از احیای سلول‌های میله قابلیت انعطاف پذیری خارقالعاده ای از خود نشان می‌دهد.

این یافته نشان می‌دهد شبکیه چشم بسیار انعطاف پذیرتر از تصورات دانشمندان است. در آزمایش‌ها محققان تست‌هایی را روی سه موش نابینا انجام دادند. هرچند این خبری مهم است اما اندازه نمونه به کار رفته در این آزمایش برای اعلام یک کشف جدید کافی نیست.

این تحقیق در نشریه JNeurosci منتشر شده است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اخبار پزشکی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


حمله اسرائیل به سوریه و عراق همزمان با صدای انفجار در ایران