کتاب «صد و ده سال؛ از شعاعیه تا شاهپور و ابوذر» در شیراز رونمایی شد


کتاب «صد و ده سال؛ از شعاعیه تا شاهپور و ابوذر» در شیراز رونمایی شد

شیراز-ایرنا- آیین رونمایی از کتاب «صد و ده سال؛ از شعاعیه تا شاهپور و ابوذر»، پژوهشی درباره یکی از قدیمی‌ترین مراکز آموزشی شیراز با حضور جمعی از فرهنگیان، دبیران و دانش آموزان این مدرسه پر قدمت برگزار شد.

رئیس مرکز اسناد و کتابخانه ملی فارس در این آیین درباره این مدرسه و شکل گیری آن گفت: هر واقعه‌ای، طلیعه‌ای دارد و نقطۀ آغازینی، نقطه‌ای با زیربنیانی قابل تامل، که اگر به گاه و به درستی سامان یابد، مانایی خواهد یافت به قدمت تاریخ و به عمر انفسی و آفاقی نوع انسانی و اگر به نادرستی پی ریخته شود، در نطفه، خاموش خواهد شد.
کوروش کمالی سروستانی اظهار داشت: زیربنای خشتِ نخستِ «شعاعیه» در ۱۲۸۷ خورشیدی به همت جعفرقلی خان جلیلوند، حکمران فارس، در عمارت قورخانه دولتی در میدان توپخانه در ضلع شمالی ارگ کریم‌خانی و به مدیریت عبدالعلی تهرانی، دومین رئیس معارف فارس، به سزاواری و شایستگی بنیان نهاده شده و تا به اینکِ امروز مهر دوام یافته و اگرچه فراز و فرودهای بسیاری را بر خامۀ جان، متحمل شده، پسِ پشت نهاده است، اما کارستان ماندگاری و صبوری و دوام، امروز، یکصد و ده‌سالگی آن را به کاوش، تحسین و الگوپذیری نشسته است.
وی افزود: دیری نپایید که این مدرسه چند کلاسۀ کوچک در سال ۱۳۰۹ خورشیدی توسعه یافت؛ در سویی دبستان باقریه و در سویی دیگر دبیرستان شاهپور احداث شد با حفظ همان هویت پیشین؛ مدرسه‌ای تراز اول و خوش‌آوازه در شیراز. از آن پس این روند توسعه با توجه به امکانات مالی و مقتضای شرایط اجتماعی و فرهنگی ادامه یافت. در آن روزگار مدارس تازه بنیاد نهاده شده یکی از نمادهای اصلی فرهنگ و هنر و دانش شیراز بود.
کمالی در ادامه گفت: کاوشی کوتاه پیرامون ویژگی‌های علمی، فرهنگی و هنری این مدرسه چند کارکردی؛ آن هم در سده‌ای پیش از این و در دورانی که تعریف و بازخورد این مفاهیم، امری دشوار، نایاب و زودگذر محسوب می‌شود؛ نشانگر اهمیت آن و شیوه‌های درست کاربردی و مدیریتی در آن است.
این فارس پژوه سپس به بیان اهداف کاربردی تاسیس این مدرسه پرداخت و گفت: راه‌اندازی کلوپ موسیقی در دو بعد آموزش و اجرا، برگزاری کنفرانس‌های هفتگی، اجرای تئاترهای نمایشی، گردش‌های علمی و بازدید از اماکن تاریخی، برگزاری نشست‌های علمی و فرهنگی مستمر، برگزاری جلسات کتاب‌خوانی، نشست‌های نقد و بررسی آثار و آرا و نظرها، چاپ سالنامه‌های دبیرستان شاهپور، شرکت در مسابقات ورزشی و اخذ رتبه‌ای برتر از دیگر رویدادهایی بود که در این مدرسه دنبال می شد.
کمالی سروستانی ادامه داد: از دهه ۴۰ و ۵۰ خورشیدی، این دبیرستان، علاوه بر فعالیت‌های علمی و ورزشی، در فعالیت‌های سیاسی، اجتماعی و فرهنگی نیز سرآمد شد تا اینکه در سال ۱۳۵۸، پس از پیروزی انقلاب اسلامی، نام دبیرستان شاهپور به ابوذر تغییر یافت.
وی ادامه داد: سرانجام در سال ۱۳۸۰ با حادثه تلخگون تخریب این دبیرستان و کتابخانه معلم و تبدیل آن به فضای سبز روبه رو شدیم. به بهانه طرح احیای مجموعه زندیه که هنوز هم در خم یک کوچه است.
کمالی درباره کتاب «صد و ده سال؛ از شعاعیه تا شاهپور و ابوذر» گفت: پژوهش درخور هاشم فریدونی، فرصتی است برای عبوری دیگربار از دالان تاریخی شعاعیه، شاهپور و ابوذر، بازشناختن لایه‌ها و ادوار گون‌گون آن از میان سطورِ نامه‌ها، اسناد و تصاویر، از سکانس امروز! تلاش درخوری که به گام شوق، به منصه چاپ و انتشار رسیده است تا ما را و همگان را سندی باشد معتبر در داشته‌های فرهنگی این سرزمین.
فریدونی، نویسنده اثر، این کتاب را محصول ۳ سال کارپژوهشی ذکر کرد و افزود: اگر همراهی مدیران، دبیران و دانش آموختگان این دبیرستان نبود این کتاب به ثمر نمی‌نشست.
وی از کتاب «تاریخ آموزش و پرورش فارس از عهد باستان تا دوره معاصر» زنده‌یاد حسن امداد به عنوان مرجع مهمی برای نگارش این کتاب یاد کرد.
فریدونی همچنین با توجه به اهمیت این مدرسه در سیستم آموزشی شیراز، از تخریب آن ابراز تاسف کرد.
رونمایی از این کتاب همزمان با یکصد و ده سالگی ساخت دبیرستان «شاهپور» در شیراز رخ داد.
«شعاعیه» در سال ۱۲۸۷ خورشیدی بنیان‌گذاری شد و با نام «شاهپور» به شهرت رسید و سپس با نام دبیرستان «ابوذر» تا سال ۱۳۸۰ به فعالیت خود ادامه داد. بخش مهمی از شخصیت های علمی و فرهنگی شیراز دانش آموخته این مرکز آموزشی هستند.
۹۸۸۵ /‏۱۸۷۶‬

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فارس

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اولین واکنش منوچهر هادی به ویدئوی جنجالی یکتا ناصر