مردم بیماری تب کریمه کنگو را جدی بگیرند


مردم بیماری تب کریمه کنگو را جدی بگیرند

اردبیل _ ایرنا _ معاون دانشکده علوم پزشکی و رئیس مرکز بهداشت خلخال در خصوص شیوع بیماری تب کریمه کنگو (CCHF) هشدار داد.

ایرج اعتبار روز شنبه به خبرنگار ایرنا گفت: بر اساس گزارش دریافتی ابتلای چهار نفر در استان اردبیل به بیماری تب کریمه کنگو گزارش شده و متاسفانه یک نفر از آنها بر اثر عوارض ابتلا به این بیماری فوت شده است.
وی اظهار داشت: در شهرستان خلخال مورد مثبت و مشکوکی از این بیماری مشاهده نشده ولی با توجه به وجود بیماری در استان از شهروندان خلخالی در خواست می‌شود با رعایت موارد پیشگیرانه از ابتلا به این بیماری مصون بمانند.
وی از مردم خواست تا با خودداری از تماس بدن با خون، ترشحات و بافت دام آلوده و یا بیمارانی که مشکوک به ابتلا به این بیماری هستند، از مراکز تحت نظارت دامپزشکی گوشت تهیه کرده و از خرید گوشت فاقد مهر دامپزشکی و یا گوشت قرمزی که در اماکن بین راهی کشتار می‌شوند خودداری کنند.

او با بیان اینکه بیماری تب کریمه کنگو یک نوع بیماری مشترک انسان و دام بوده که از طریق گزش کنه دام به بدن انسان منتقل می‌شود، اظهار داشت: در صورت مشاهده این حیوان در بدن باید از کشتن با فشار و له کردن کنه روی پوست یا جداکردن آن با دست جدا خودداری شود.
وی با توصیه به استفاده از کیت حفاظت فردی از قبیل دستکش و عینک برای افرادی که با گوشت تازه در تماس هستند گفت: اگر افرادی سابقه گزش یا له کردن کنه روی پوست خود داشته و دچار علائمی از قبیل شروع ناگهانی تب، به همراه درد عضلات، راش، خونریزی‌های زیر پوستی، مخاط، و استفراغ خونی یا ادرار خونی شدند در اسرع وقت به نزدیک ترین مرکز بهداشتی و درمانی مراجعه کنند.

تب کریمه کنگو یک عفونت ویروسی مشترک بین انسان و حیوان است، این بیماری از طریق گزش کنه به حیوانات منتقل می‌شود و آنها را بیمار می‌کند، اما علائمی در حیوان ایجاد نمی‌کند که باعث تشخیص شود و ظاهر حیوان کاملاً طبیعی است، این بیماری می‌تواند به صورت مستقیم از دام به انسان یا از طریق گزش انسان توسط کنه آلوده منتقل شود، اکثر موارد این بیماری در افرادی دیده می‌شود که با دام سروکار داشته‌اند زیرا بیماری تب کریمه کنگو از طریق گزش دام توسط کنه آلوده ایجاد می‌شود.

راه دوم انتقال بیماری از طریق تماس با ترشحات بدن حیوان آلوده است. این بیماری از طریق تماس با خون حیوانات، ترشحات بدنی هنگام ذبح در کشتارگاه‌ها یا در فرآیندهای بعد از ذبح حیوان، حتی در قصابی‌ها ممکن است فرد را مبتلا کند؛ اگر از گوشت‌های مورد تأیید سازمان دامپزشکی استفاده نشود، احتمال انتقال بیماری زیاد است.

در بدو مراجعه بیمار به پزشک، علائم بیماری مشابه چند بیماری دیگر است و نمی‌توان در همان وهله اول، بیماری را به طور قطعی تشخیص داد و بعد از انجام آزمایش که حداقل ۲۴ تا ۴۸ ساعت طول می‌کشد، تکلیف بیمار مشخص می‌شود و در این مدت اگر نکات فردی بهداشتی رعایت نشود، ممکن است افراد دیگری نیز به این بیماری مبتلا شوند.

۷۱۱۹/‏۶۰۱۸

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اردبیل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


شعر لطف حق به صورت داستان + متن شعر