اختصاص رتبه دوم تولید آلبالو در کشور به آذربایجان شرقی


اختصاص رتبه دوم تولید آلبالو در کشور به آذربایجان شرقی

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی با بیان اینکه شبستر و مرند قطب‌های مهم تولید آلبالو در استان هستند، گفت: آذربایجان شرقی با تولید بیش از 15 هزار هکتار آلبالو حدود 15 درصد سطح زیر کشت باغات آلبالو در سطح کشور را دارا بوده و مقام دوم کشور را به خود اختصاص داده است.

به گزارش ایسنا، اکبر فتحی در جشنواره آلبالو در شهرستان تسوج با اشاره به وضعیت باغات در استان اظهار کرد: طبق آمار سال گذشته، استان ما دارای ۱۱۲ هزار و ۱۴۴ هکتار باغات درختان مثمر معادل با ۴.۱۸ درصد سطح باغات کشور بوده و از این نظر رتبه ششم را به خود اختصاص داده است.

وی ادامه داد: سیب با سطح بارور ۳۲ هزار و۱۲۹ هکتار، انگور با سطح بارور ۱۷ هزار و ۵۲ هکتار، زردآلو با سطح بارور ۱۱ هزار و۱۱۸ هکتار، بادام با سطح بارور ۹۲۶۱ هکتار، گردو با سطح بارور ۸۹۰۴ هکتار عمده محصولات استان را شامل می‌شوند.

وی اضافه کرد: آذربایجان شرقی رتبه اول تولید زردآلو، رتبه دوم تولید سیب، بادام، گوجه، توت، سماق، زغال اخته، آلبالو و سنجد، رتبه سوم تولید انگور و گلابی، رتبه سوم تولید گردو، گیلاس، فندق و و رتبه پنجم تولید گل محمدی رتبه را در کشور دارد.

فتحی با اشاره به وضعیت باغات آلبالو در آذربایجان شرقی اظهار کرد: باغات بارور شامل ۱۹۴۶ هکتار و باغات غیر بارور شامل ۳۱۰ هکتار است، میزان تولید آلبالو در سال گذشته به میزان ۱۰۲۷۸ تن بود و بر اساس برآوردهای اولیه میزان تولید آن در سال جاری بیش از ۱۱۶۷۶ تن برآورد شده است.

وی اضافه کرد: متوسط عملکرد در هکتار برابر با شش تن بوده و عملکرد باغات شاخص بیش از هشت تن در هکتار است، حدود ۳۰ درصد تولید معادل (۳۵۰ هزار تن) جهت مصرف در تهیه محصولات خانگی اعم از مربا و شربت و ۷۰ درصد دیگر معادل ۱۱۳۲۶ تن به صورت فرآوری شده در واحدهای فرآوری مصرف می‌شود.

وی متذکر شد: قسمت اعظم محصولات تولید شده از این میوه در کارخانجات فرآوری میوه به شکل کنسانتره آلبالو، مربا، شربت و پوره به کشورهای خارجی به ویژه کشورهای حوزه خلیج فارس، آسیای میانه و روسیه صادر می‌شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی با بیان اینکه ۹۰ درصد سطح زیر کشت استان را ارقام بومی تشکیل می‌دهند، گفت: ۱۰ درصد نیز شامل ارقام اصلاح شده اعم از آلبالو مجاری رقم سگانی ویو ترمو می‌شود.

وی اضافه کرد: آذربایجان شرقی با تولید بیش از ۱۵۰۰۰ هکتار آلبالو حدود ۱۵ درصد سطح زیر کشت باغات آلبالو در سطح کشور را دارا بوده و مقام دوم کشور را به خود اختصاص داده است.

وی گفت: بیشترین سطح زیر کشت آلبالو در شهرهای شبستر، مرند جلفا بوده و شبستر با دارا بودن ۸۶۷ هکتار و تولید بیش از ۵۲۰۰ تن، رتبه اول استان را به خود اختصاص داده است.

فتحی خاطرنشان کرد: شهرستان شبستر و مرند قطب‌های مهم تولید آلبالو و فرآورده‌های آن در استان هستند.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه آذربایجان شرقی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


لاوروف: سران ارمنستان به دنبال برهم زدن روابط با روسیه هستند