نگاهی به سفر وزیر امور اقتصادی و دارایی به هرمزگان


نگاهی به سفر وزیر امور اقتصادی و دارایی به هرمزگان

بندرعباس- ایرنا- وزیر امور اقتصادی و دارایی عصر پنجشنبه 20 تیرماه به همراه جمعی از مدیران دستگاه‌های تابعه این وزارتخانه به بندرعباس سفر و به مدت دو روز میهمان مردم هرمزگان بود.

فرهاد دژپسند عصر پنجشنبه پس از ورود به بندرعباس در اولین گام، نشستی با فعالان اقتصادی هرمزگان برگزار و به بررسی مسائل و مشکلات آنها پرداخت.

وی هدف از حضور خود در بندرعباس را تسهیل در روند ترخیص کالاها در بنادر و گمرک هرمزگان و جلوگیری از انباشت کالاها در انبارهای بنادر عنوان کرد.

در این نشست ۲۰ نفر از فعالان اقتصادی استان هرمزگان به طرح مسائل و مشکلات خود پرداختند و وزیر اقتصاد نیز در این رابطه دستورات لازم را صادر کرد.

اجازه ورود ماشین آلات زیر ساختی و تسهیل در ترانزیت کالا به مناطق آزاد، مشکل در ثبت سفارش کالاها، مشکلات در کسر ترخیص کاغذ گلاسه و بهرمند نشدن استان از مالیات معاملات الکترونیک از جمله درخواست و مشکلاتی بود که فعالان اقتصادی هرمزگان در این جلسه مطرح کردند.

وزیر امور اقتصادی و دارایی در این نشست اظهار داشت: وظیفه حاکمیت و دستگاه‌های مسئول، ایجاد ساز و کار و بستر مناسب و اطمینان بخش برای تسهیل و روان سازی تجارت خارجی کشور در راستای رونق تولید داخلی است.

وی تصریح کرد: فلسفه این سفر با هیأتی متشکل از نمایندگان دستگاه‌های مرتبط، رفع موانعی است که فعالان اقتصادیِ درگیر تجارت خارجی و بویژه حوزه واردات با آن روبرو هستند.

دژپسند با اشاره به افزایش میزان واردات کشور از ابتدای امسال تاکنون، گفت: این افزایش در شرایطی محقق شده که دشمن در تلاش برای کاهش میزان واردات کشور است.

وی با بیان اینکه روند تخلیه و ترخیص کالا با شتاب در جریان است، افزود: برخی موارد که در مورد کالاهای اساسی، تحت عنوان رسوب کالا مورد اشاره قرار می‌گیرد، مربوط به رعایت مسائل ایمنی و زیستی است که باید با استانداردهای تعیین شده، مطابق باشد تا سلامت مردم به خطر نیافتد.

وزیر اقتصاد با بیان اینکه سیاست گذاری ها در کشور به گونه‌ای است که فعالان اقتصادی بدون دغدغه در راستای تعالی اقتصاد اقدام کنند، عنوان کرد: در شرایط امروز فعالان اقتصادی و بخش خصوصی با حضور در عرصه اقتصاد باید نقش خود را به خوبی ایفا کنند.

دژپسند بیان داشت: اگر در این شرایط سخت، به تصمیمات دولت نگاه کنید، عمدتاً معطوف به رفع مسائل مشکل ساز برای تولید، چه در سطح سرزمین اصلی و چه در مناطق آزاد است.

وزیر اقتصاد و دارایی گفت: به همین دلیل بود که سال گذشته دولت تصمیم گرفت، فارغ از بخشنامه‌های موجود، برای واردات کالاهای مصرفی در هر منطقه، سهمیه‌ای جداگانه اختصاص دهد.‌

وی هدف از واردات در شرایط فعلی را تقویت تولید عنوان کرد و افزود: سهم کالاهای وارداتی مصرفی عمدتاً زیر١٥ درصد می‌باشد و این به آن معنا است که ٨٥ درصد واردات کشور، کارکرد تقویت و رونق تولید دارد.

گمرک به دنبال کاهش ماندگاری کالا است

رئیس کل گمرک کشور نیز در نشست با فعالان اقتصادی هرمزگان گفت: ماندگاری کالا در اماکن گمرکی و غیر گمرکی آثار زیانباری دارد و گمرک سعی دارد به عنوان سازمان هماهنگ کننده تجارت این مورد را کاهش دهد.

مهدی میراشرفی روند تجارت در کشور را روندی پیچیده دانست و افزود: بیش از ۳۰ سازمان در تجارت کشور اعمال قوانین می‌کنند.

رئیس کل گمرک کشور با اشاره به ترخیص خودروهای وارداتی، گفت: ۸ هزار دستگاه خودرو ترخیص شده‌اند و ۴ هزار دستگاه خودروی دیگر باقی مانده است.

باید به دولت برای عبور از شرایط فعلی کمک کنیم

نماینده مردم هرمزگان در مجلس شورای اسلامی نیز در این نشست با تاکید بر تلاش همه دستگاه‌ها به منظور رفع مشکلات، گفت: باید به دولت برای عبور از شرایط فعلی کمک کنیم.

حسین هاشمی تختی اظهار داشت: پیشنهاد می‌کنیم برای رفع مشکلات فعالان اقتصادی هرمزگان، کمیته‌ای با حضور استاندار، معاون اقتصادی وی و دیگر اعضا با انتخاب استاندار و همچنین یک تیم اقتصادی در وزارت اقتصاد کشور تشکیل شود.

وی تصریح کرد: مجلس نیز آمادگی دارد در حوزه تصویب قوانین به دولت کمک کند.

هاشمی تختی در بخش دیگری از صحبتهای خود بیان داشت: هرمزگان بیشترین درامد تکلیفی را دارد اما به بازگشت مازاد این درآمد به استان توجه چندانی نمی‌شود.

وی از وزیر اقتصاد خواست برای رفع مشکل بازرگانانی که در سال‌های ۹۰ تا ۹۴ اظهارنامه مالیاتی پر نکرده‌اند، کمک شود.

تمام تلاش خود را برای حمایت از بخش خصوصی انجام می‌دهیم

استاندار هرمزگان نیز در این نشست تاکید کرد: تلاش می‌کنیم تا پشتیبانی کامل را در راستای تسهیل امور برای فعالیت‌های بخش خصوصی و فعالان اقتصادی داشته باشیم.

فریدون همتی با تأکید بر اینکه خود را موظف می‌دانیم که موانع و مشکلات فعالان اقتصادی را رفع کنیم، افزود: فعالان اقتصادی با کار و تلاش شبانه روزی در حال خدمت به کشور هستند.

وی ادامه داد: تمام تلاش خود را انجام می‌دهیم تا فعالین اقتصادی بدون دغدغه و مشکل به فعالیت‌های خود بپردازند.

استاندار هرمزگان افزود: ما تلاش می‌کنیم تا بخش خصوصی حمایت واقعی مسئولان دستگاه‌های اجرایی را در کنار خود داشته باشد و بتواند کار مهم خود را به شکل مناسبی انجام دهد.

روند ترخیص کالا از بنادر و گمرکات باید کاهش یابد

وزیر امور اقتصادی و دارایی روز جمعه در ادامه سفر کاری خود به هرمزگان نشستی با مدیران و مسؤولان اقتصادی مرتبط با تشریفات ترخیص کالا در بندر شهید رجایی داشت.

دژپسند پیش از این نشست، بازدیدی از بندر و گمرک شهید رجایی انجام داد و ضمن بازدید از بخش‌های اصلی بندر شهید رجایی به عنوان مهم‌ترین دروازه صادرات و واردات ایران، نحوه خدمات رسانی به فعالان اقتصادی و صاحبان کالا را به صورت میدانی مورد ارزیابی و پایش قرار داد.

وزیر اقتصاد و هیأت همراه، در جریان این بازدید از امکانات، تجهیزات و قابلیت‌های بندر شهید رجایی، کشتی‌های داخلی و خارجی پهلو گرفته در اسکله‌ها و عملیات تخلیه و بارگیری کالا در ترمینال‌های کانتینری، فله و متفرقه، نفتی و مواد معدنی واقع در این منطقه ویژه اقتصادی ۲۴۰۰ هکتاری دیدن کرد.

وزیر امور اقتصاد و دارایی در نشست مذکور با اشاره به رشد و پویایی بنادر و گمرکات کشور با وجود تحریم‌های دشمنان، گفت: روند ترخیص کالا از بنادر و گمرکات باید کاهش یابد.

وی تاکید کرد: ما در تلاش جهت شتاب بخشی هر چه بیشتر به روند ترخیص کالا از بنادر و گمرکات هستیم.

دژپسند با اشاره به سیاست گذاری‌ها به منظور رشد و توسعه اقتصادی هر چه بیشتر، تصریح کرد: تصمیم‌های دولت گام بلند در راستای تقویت تولید است.

فاصله زمانی ترخیص کالا از گمرکات به یک سوم کاهش می‌یابد

وزیر امور اقتصادی و دارایی پس از برگزاری نشست با مدیران و مسؤولان اقتصادی مرتبط با تشریفات ترخیص کالا و پیش از ترک بندرعباس، در جمع خبرنگاران حاضر شد و به سوالات آنها پاسخ گفت.

دژپسند در جمع خبرنگاران اظهار داشت: مقرر شد، با همکاری دستگاه‌های اجرایی، فاصله زمانی ترخیص کالا از گمرکات به یک سوم کاهش یابد.

وی ادامه داد: همچنین مقرر شد، با همکاری بانک مرکزی، تأمین ارز کالاهای وارداتی گروه یک و دو، با اولویت ویژه صورت گیرد و نیز، کالاهای بدون ثبت سفارش، در اسرع وقت، در اختیار سازمان جمع آوری و فروش اموال تملیکی قرار داده شده و یا جهت صادرات در نظر گرفته شود.

وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: هم اکنون حدود ۱۰ میلیون تن کالا در بنادر و گمرکات کشور وجود دارد که بیش از چهار میلیون و ۲۰۰ هزار تن آن کالاهای اساسی است.

وی وجود این میزان کالای اساسی در بنادر کشور را یک خبر خوب و مایه امیدواری دانست و اضافه کرد: راهکارهایی برای کاهش زمان ماندگاری و رسوب کالا در بنادر و گمرکات اندیشیده شده است.

دژپسند خاطرنشان کرد: مشکلات مربوط به ثبت سفارش و تخصیص ارز و همچنین انجام وظایف سایر سازمان‌ها در زمینه انطباق با استانداردها و قرنطینه از مهمترین دلایل رسوب کالا است.

وزیر امور اقتصادی و دارایی ادامه داد: برخی فرآیندها چون با سلامت و امنیت و ایمنی مردم ارتباط مستقیم دارد قابل حذف نیست اما با تدابیر اندیشیده شده برای فشرده سازی این فرآیندها، زمان رسوب کالا به یک سوم زمان کاهش خواهد یافت.

وی در بخش دیگری از سخنان خود، سفر به استان هرمزگان و تصمیمات نشست با مسئولان مرتبط با تشریفات ترخیص کالا در گمرکات و بنادر کشور را، بر اساس جمع بندی‌هایی عنوان کرد که در سفرهای پیشین خود با سایر بنادر کشور و نیز بندر شهید رجایی داشته است.

۷۱۹۸/۶۰۴۸

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه قشم

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


بهترین زمان نوشیدن قهوه برای مبتلایان به کبدچرب