رئیس سازمان پژوهش: آزمون‌های الکترونیک ضمن خدمت در حد شوخی است


تهران (پانا) - رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی درباره حل مساله کنکور پیشنهاد داد روسای قوا کارگروهی مستقل از سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی و سازمان سنجش شکل دهند و کارشناسانی که راهکارهای نویی دارند حضور یابند و به دور از شتاب‌زدگی سناریوهای مختلف را بررسی و به راهکاری مشخص برسند.

رئیس سازمان پژوهش: آزمون‌های الکترونیک ضمن خدمت در حد شوخی است

تهران (پانا) - رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی درباره حل مساله کنکور پیشنهاد داد روسای قوا کارگروهی مستقل از سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی و سازمان سنجش شکل دهند و کارشناسانی که راهکارهای نویی دارند حضور یابند و به دور از شتاب‌زدگی سناریوهای مختلف را بررسی و به راهکاری مشخص برسند.

علی ذوعلم در برنامه تلویزیونی پرسشگر در پاسخ به این سوال که آیا در عمل سازمان پژوهش، برنامه‌ریزی آموزشی را انجام می‌دهد یا سازمان سنجش؟ گفت: «این سوال، سوال از میانه راه است و نه آغاز راه. چرا به جایی رسیدیم که کنکور مقبول‌ترین شیوه عمل برای گزینش‌گری ورود به سیستم آموزش عالی شده و هنوز سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی نتوانسته خود را بازیابی کند؟ هنوز نهاد تعلیم و تربیت آنطور که باید جدی گرفته نشده است.»

رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی به تبعات کنکور اشاره کرد و گفت: «شیوه‌هایی برای تغییر کنکور مطرح شده اما جدی گرفته نشده است. 80 درصد جهت‌دهی به محتوای تعلیم و تربیت، بر عهده سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی است و باید پاسخگو باشیم و واقعا این‌گونه است. در دوره ابتدایی ممکن است کنکور به برخی مدارس ابتدایی تسری پیدا کرده باشد، اما در اکثر دبستان‌های ما هنوز بحث کنکور مطرح نیست و اینکه در این دوره شش ساله چه مهارت‌هایی را می‌آموزد واقعا به عهده ماست و باید پاسخگو باشیم. گاهی حاضر نیستیم کاستی‌ها را بپذیریم. ممکن است در کل 12 پایه و در سطح 14 میلیون دانش‌آموز 30 درصد شیوه ارزشیابی موجب انحراف در سیستم آموزشی شده باشد و عوامل مختلفی در ناکارآمدی نظام آموزشی موثر است که همه را باید توامان بررسی کنیم. مبادا مسئولیت خود را فراموش کنیم و مشکلات را به گردن نظام ارزشیابی بیاندازیم. کنکور هم حتما قابل حل است و می‌توان شیوه‌های جایگزینی را برای آن درنظر گرفت که تبعات کنکور را به حداقل برساند.»

او به دو قانون حذف کنکور و تغییر شیوه ارزشیابی کنکور اشاره کرد و افزود: «در این دو قانون بار کارشناسی مسئله به عهده سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی قرار گرفت ولی باز هم استقلال نظر و رای کارشناسی دیده نشد. روسای قوا کارگروهی مستقل از سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی و سازمان سنجش شکل دهند و کارشناسانی که راهکارهای نویی دارند حضور یابند و به دور از شتاب‌زدگی سناریوهای مختلف را بررسی و به راهکاری مشخص برسند.»

صداوسیما موظف است آزمون‌های ورودی تیزهوشان را نقد کند

علی ذوعلم درباره انتقادات وارد بر رسانه ملی برای پخش تبلیغات موسسات کنکوری و آمادگی آزمون‌های مدارس سمپاد گفت: «صداوسیما موظف است این آزمون‌های ورودی تیزهوشان را نقد کند و آموزش و پرورش را با تنویر افکار عمومی به این سمت ببرد که این آزمون‌ها متوقف شود. در آموزش و پرروش هم دچار تشتت آرا هستیم؛ گروهی آزمون پایه هفتم را خوب می‌دانند و برخی هم نقد جدی به آن دارند و به جمع‌بندی روشنی نرسیدیم و شاید مهمترین وظیفه وزیر آموزش و پرورش همین روشن کردن این موضوع باشد.»

با سیاست چندتالیفی صد درصد موافقم

رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی ادامه داد: «نگاه ما به معلمان باید شریک در برنامه‌ریزی و مدیریت محتوایی تعلیم و تربیت باشد. آیا سازوکارها و زمینه‌هایی که باید در آموزش و پرورش باشد تا توانمندی معلمان را تقویت کند وجود دارد؟ در این زمینه بسیار ضعیف عمل می‌کنیم. کلاس‌های حضوری به دلیل مشکلات مالی کم شده و آزمون‌های الکترونیک ضمن خدمت در حد شوخی است.»

او گفت: «با سیاست چندتالیفی صد درصد موافقم اما بستر تشکیلاتی که آن را محقق کند نداشته‌ایم. هنوز سند مصوبی که استانداردها را مشخص کرده باشد نداریم. با اصلاح ساختاری امیدواریم این هدف محقق شود و حتی هدف کمی هم داشته باشیم و مثلا بگوییم 30 درصد کتب تا پنج سال دیگر توسط بخش‌های بیرونی انجام شود که اعلام آمادگی کرده‌اند. امروز مطالبه دانش‌آموز و خانواده این است که در سه سال آخرمعلمان فقط نکات کنکوری بگویند در حالی که باید ارزشیابی پایانی هم براساس محتواهای تالیف شده برنامه درسی باشد.»

ذوعلم درباره احیای معاونت تالیف محتوا هم گفت: «این پست سازمانی قبلا وجود داشت ولی معاون نداشت ما این پست سازمانی مهجور را احیا کردیم.»

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی درباره مافیای دفتر تالیف گفت: «اگر بتوانیم دو مقوله طراحی و برنامه‌ریزی درسی 11 حوزه یادگیری و تعیین استانداردها را از بخش تالیف کتب درسی جدا و تفکیک کنیم این اتهامات برطرف خواهد شد و به جایی می‌رسیم که هر کارشناسی و مولفی بتواند کتب درسی تالیف کند. امیدواریم برای چند عنوان درسی تا دو سال آینده این کار را انجام دهیم. سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی به یک کار جهادی نیاز دارد. همکاران ما آماده‌اند و باید زمینه‌سازی کرده و راه را باز کنیم. آماده‌سازی برای استاندارد‌سازی و نظارت و سنجش برای تایید محتوای تولید شده باید صورت بگیرد.»

حجم کتب درسی موضوع دیگری بود که رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی به آن اشاره کرد و گفت: «در این باره بین کارشناسان اختلاف نظر وجود دارد. پیشنهادهای ما به شورای عالی می‌رفته و ما مصوبات شورای عالی را اجرا می‌کردیم. نه اینکه مثلا کتاب تفکر و سواد رسانه‌ای را مستقل تدوین و ارائه کنیم. نقدهایی وجود دارد و این‌طور هم نیست هرکاری انجام شود همه 100 درصد موافق آن باشند.»

ذوعلم افزود: «یکی از مضایق ما سختی در اجراست. آیا برای کتبی چون تفکر و پژوهش که وارد برنامه درسی شده معلم توانمند و متخصص تربیت کرده‌ایم؟ در مجموع روند کلی کار ما بر کاهش تنوع و سبک کردن کوله‌پشتی و کاهش استرس‌های ناشی از آزمون‌هاست. اما یک مشکل کلی ما در صحنه اجراست و شکافی در اینجا داریم. در سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی فقط به رشته برنامه‌ریزی درسی نیاز نداریم، به متخصص رشته‌های دیگری هم نیاز داریم و هرکدام از گروه‌های درسی شورای برنامه‌ریزی دارند. با انجمن برنامه‌ریزی درسی و متخصصان مربوطه در تماس هستیم و بازخوردها را معاونت ابتدایی و متوسطه باید به ما بدهند. اتفاقا برخی مفاهیم را معلمان می‌گویند کم توضیح داده شده است. زمان آموزش هم در طول سال بعضا دچار کاهش‌هایی می‌شود که ما را دچار مشکل می‌کند.»

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تقویم حجامت 1403