بی ام و M5 با پیشرانه مک لارن F1؛ پروژه آزمایشی خودروساز آلمانی


بی ام و M5 با پیشرانه مک لارن F1؛ پروژه آزمایشی خودروساز آلمانی

نسخه‌ای از بی‌ام‌و M5 تورینگ پروتوتایپ اتاق E34 به موتور 12 سیلندر مشابه با سوپراسپرت مک‌لارن F1 مجهز است.

پیشرانه‌ی ۶.۱ لیتری تنفس‌طبیعی مک‌لارن F1 یکی از بهترین نمونه‌های ساخته شده است. این پیشرانه با کد S70/2 تولید شد و طراحی و توسعه‌ی آن برعهده‌ی تیم M بی‌ام‌و بود که از همراهی مهندس افسانه‌ای آلمانی، یعنی پاول روشه، برخوردار بودند. این پیشرانه را باید اثری هنری دانست؛ به‌طوری‌که مشخصات آن حتی با استانداردهای امروزی نیز حیرت‌انگیز و جذاب است. بسیاری از افراد فکر می‌کنند که پیشرانه S70/2 فقط روی مک‌لارن F1 قرار گرفت؛ ولی بی‌ام‌و وقتی این موتور را آزمایش می‌کرد؛ آن را روی سری ۵ کد E39 نصب کرده بود.

بی ام و M5 با پیشرانه مک لارن F1؛ پروژه آزمایشی خودروساز آلمانی

در ویدئو جدیدی که از کریس هریس منتشر شده است، وی به‌سراغ دیوید کلارک، مدیر بخش خودروهای جاده‌ای و مسابقه‌ای مک‌لارن، در زمان توسعه‌ی مدل F1 رفته است. در این مصاحبه بود که وی از وجود بی‌ام‌و M5 تورینگ با موتور V12 خبر داد. درحقیقت، بی‌ام‌و از M5 تورینگ کد E34 به‌عنوان موش آزمایشگاهی استفاده کرده بود تا عملکرد موتور جدید را ببیند. گفتنی است این شرکت خودروساز آلمانی هنوزهم این خودرو را دراختیار دارد؛ ولی تاکنون کسی آن را در مکان عمومی ندیده است.

بی ام و M5 با پیشرانه مک لارن F1؛ پروژه آزمایشی خودروساز آلمانی

دیوید کلارک ادعا می‌کند که یک‌بار با این خودرو رانندگی و سواری آن را حیرت‌انگیز توصیف کرده است. برای اینکه کمی با مشخصات این مدل آشنا شوید، باید اضافه کنیم که بی‌ام‌و M5 اتاق E39 در حالت استاندارد ۳۱۱ اسب‌بخار قدرت داشت؛ اما نسخه‌ی V12 پروتوتایپ بیش از دوبرابر مدل استاندارد، یعنی ۶۲۷ اسب‌بخار قدرت دارد. فقط برای یک لحظه تصور کنید که موتور ۱۲ سیلندر تنفس‌طبیعی ۶۲۷ اسب‌بخاری با جعبه‌دنده‌ی ۶ دنده‌ی دستی آن‌هم در سری ۵ استیشن E39 چه ترکیب هیجان‌انگیزی است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فناوری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اولین واکنش منوچهر هادی به ویدئوی جنجالی یکتا ناصر