عراقیها بدهی برق و گاز خود را به ایران می پردازند/عراق امکان پرداخت یورو و دلار را ندارد


عراقیها بدهی برق و گاز خود را به ایران می پردازند/عراق امکان پرداخت یورو و دلار را ندارد

دبیر اتاق مشترک ایران و عراق با اشاره به اینکه مقامات عراقی اعلام کردند در پرداخت هزینه صادرات برق و گاز به کشورشان مشکلی ندارند اظهار داشت: عراق می‌تواند این هزینه ها را به صورت درهم پرداخت کند.

عراقیها بدهی برق و گاز خود را به ایران می پردازند/عراق امکان پرداخت یورو و دلار را ندارد

گروه بازررگانی بازارنیوز: سید حمید حسینی، دبیر اتاق مشترک ایران و عراق در خصوص طراحی مکانیسم مالی ویژه توسط عراق برای پرداخت پول برق و گاز ایران گفت: در بحث دریافت وجه برق و گاز از عراق با مشکل مواجه هستیم، چون عراق ادعا دارد همه درآمدهای نفتی به دلار است و زمانی که دلار برای تبدیل شدن به یورو به سمت بانک های اروپایی می رود با مشکل مواجه می شود. لذا همیشه عراق مقداری بدهی به ایران داشت و بدهی عراق به ما همیشه در سطح رسانه ها مطرح بود و عده ای اعتقاد داشتند پول برق و گاز ما را نمی دهند.
وی افزود: مقامات عراقی مرتبا اعلام می کردند که ما مشکلی برای پرداخت پول برق و گاز به ایران نداریم ولی امکان پرداخت یورو و دلار نیست. چون ایران در موضوع دلار تحریم است و عراق نیز با یورو اصلا سر و کاری ندارد، لذا طرف عراقی می‌گوید اگر می خواهیم این مشکل حل شود، باید بپذیریم که به صورت درهم این هزینه را پرداخت کنند، همچنین طرف های عراقی ادعا دارند هیچ مشکلی برای پرداخت پول گاز و برق به صورت درهم ندارند. و درهم نیز قابل تبدیل به همه ارزهای دیگر می باشد .

ارائه حساب به بانک مرکزی عراق جهت وصول مطالبات
دبیر اتاق مشترک ایران و عراق گفت: سال گذشته، قبل از سفر آقای روحانی به عراق ، بانک مرکزی طی مذاکراتی که با مسئولین عراقی داشتند به این نتیجه رسیدند که حسابی را برای بانک مرکزی ایران در عراق باز کنند و همه مطالبات وصول شود و درون آن حساب ریخته شود. سپس یک توافقنامه بین بانک مرکزی ایران و وزارت خارجه عراق امضا شد، که از محل این پول بتوانیم کالاهای یورویی را خریداری کنیم. طیق این توافق نامه دولت عراق دینار را بردارد و سپس به ما یورو پرداخت کند که ما بتوانیم کالاهای مورد نظر را خریداری کنیم. این هزینه در حساب ماست و مثل اینستکس نیست که در حساب دیگری باشد . پول در حساب بانک مرکزی ماست و فقط می توانیم اقلامی را خریداری کنیم در لیست تحریم نباشد.
وی افزود : بانک TDI عراق بانکی است که آمریکایی ها در آن حضور و سهام دارند. و نباید از این بانک که کار بین المللی عراق را انجام می دهد، انتظار داشته باشیم در جهت منافع ما تحریمی انجام دهد، بلکه فقط اقلامی که خارج است تحریم هاست میتوانیم از این طریق خریداری کنیم.
سید حمید حسینی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چرا ساز و کاری که در زمان اوباما برای فروش گاز به ترکیه اتخاذ کردیم برای عراق انجام نمی دهیم گفت : عملا همین اتفاق در حال رخ دادن است، یعنی پول ما الان به حساب بانک مرکزی واریز شده است. به نظر می آید این سیستم به زودی اجرا شود و ما بتوانیم نیازهای کشور را از محل پولهایی که امسال شاید به حدود 5 میلیارد دلار برسد، تامین کنیم. علاوه بر این 2 میلیارد هم از قبل طلب داشتیم که می توانیم رقم قابل ملاحظه ای از کالاهای اساسی کشور و دارو را با استفاده از سیستم بانکی عراق وارد کنیم و در خدمت مردم قرار دهیم. به غیر از این، ما صادرات دیگری هم داریم که آن هم در همین مکانسیم قرار داده شده است که بانک های ما در عراق دینار را دریافت کنند و از طرف دیگر معادل آن را در ایران دریافت کنند و آن ارز هم در سبد بانک مرکزی قرار داده شود و برای واردات کالا استفاده شود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه تجارت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انشا در مورد روستا | 4 انشا زیبا درباره روستا برای پایه های مختلف تحصیلی