گیشه‌های سینما در انحصار خاص‌ها/ فیلم‌ها از سبک زندگی مردم دور شده است


گیشه‌های سینما در انحصار خاص‌ها/ فیلم‌ها از سبک زندگی مردم دور شده است

رئیس حوزه هنری استان کرمانشاه با تصریح اینکه گیشه‌های سینما در انحصار برخی گروه‌های خاص‌ است، گفت: فیلم‌ها از سبک زندگی مردم دور شده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ افشین آزادی در گفتگو با خبرنگار شبکه اطلاع رسانی مرصاد، در خصوص وضعیت سینماها و معیار انتخاب فیلم ها برای اکران روی پرده سینما اظهار داشت: حوزه هنری در واقع سینمادار است و در استان اختیاری در انتخاب فیلم ها ندارد.

وی افزود: متولی فیلم وزارت ارشاد بوده و به طبع در استانها ادارات کل ارشاد استان ها این مسئولیت را به عهده دارند.

این مسئول ادامه داد: همانطور که گفته شد حوزه هنری مسئولیت تعدادی از سینماها را در کشور به عهده دارد و اعلام کرده است که فیلم های نامناسب را در این سینماها نمایش نمی دهد.

آزادی تصریح کرد: برخی از فیلم هایی که در وزارت ارشاد مجوز می گیرند، اصلا فیلم های مناسبی نیستند، لذا حوزه هنری در شان سینماهای خودش نمی بیند که این فیلم ها را اکران کند و آنها را اکران نمی کند.

وضعیت سینمای ایران هم به لحاظ تولید و اکران فیلم وضعیت مطلوبی نیست

به گفته رئیس حوزه هنری استان کرمانشاه، وضعیت سینمای ایران هم به لحاظ تولید و هم اکران فیلم، وضعیت مطلوبی نیست.

وی تصریح کرد: طبق استانداردی که در دنیا وجود دارد باید به ازای هر ۱۰ هزار نفر یک سالن سینما وجود داشته باشد.

آزادی افزود: در کشور ما نیز باید به ازای هر ۴۰۰ هزار نفر باید یک سالن سینما وجود داشته باشد و متاسفانه در استانی چون کرمانشاه این آمار ضعیف است و ما عملا در کرمانشاه تنها دو سینمای آزادی و فرهنگ را فعال داریم.

رئیس حوزه هنری استان کرمانشاه تاکید کرد: اصلا وضعیت سینماداری در کرمانشاه مطلوب نیست و حتی پائینتر از استانداردهای کشوری قرار دارد.

این مسئول در خصوص میزان تماشاچیان در سینماهای کرمانشاه و وضعیت سینماهای استان از این نظر گفت: بازدید از فیلم ها طی چند سال اخیر رشد صعودی خوبی داشته است و سال گذشته یکی از سال های طلایی سینما در ۱۰ تا ۱۵ سال اخیر بود.

وی افزود: بازدید مردم از سینما طی سال گذشته رشد مناسبی داشت. هر چند که معمولا در ۶ ماه اول سال فروش سینما خوب است و در ۶ ماه دوم فروش سینما ضعیف است.

صنعت سینما در کشور در انحصار گروه های خاص است

آزادی در خصوص علت عدم استقبال مردم از سینما گفت: شاید بخش زیادی از آن این است که در کشور ما صنعت سینما رشد چندانی نکرده و صنعت تولید فیلم در انحصار گروه های خاص قرار دارد و اینها بیشتر دنبال مسائل کوتاه مدت و زود بازده هستند و اثر هنری در کار دیده نمی شود.

رئیس حوزه هنری استان کرمانشاه افزود: صنعتگران حوزه سینما رقبایی نیز در طول تاریخ داشته اند و از دهه ۷۰ با آمدن ویدئو به منازل مردم و پس از آن ماهواره و سایر موارد از این دست، گاها سرگرمی های مردم افزایش یافته و مردم دیگر رغبتی نداشتند که فیلم ها را در سالن های سینما ببینند و سعی می کنند در تلویزیون های خانگی و حتی گوشی موبایل خودشان ببینند.

آزادی عدم وجود قانون کپی رایت در کشور را از دیگر عوامل برشمرد و گفت: شاید نیاز باشد یک کار پژوهشی عمقی برای این موضوع انجام شود.

وی تاکید کرد: عوامل زیادی در این زمینه وجود دارد که باید همه این عوامل وزن بندی شود تا ببینیم وزن کدام عامل در این زمینه بیشتر است.

این مسئول تصریح کرد: شاید به نظر من به عنوان یک مدیر استانی یکسری دلایل و عوامل وجود داشته باشد اما از نظر کارگردان و یک صنعتگر سینما دلایل دیگری باعث این موضوع شده باشد.

وی گفت: البته هم اکنون فیلم های پرفروشی نیز ساخته می‌شود که از آن جمله می‌توان به فیلم‌هزارپا که سال گذشته پرفروش ترین فیلم بود اشاره کرد هرچند که محتوای آن محتوای مناسبی نیز نبود اما توانست به اهداف اقتصادی و توجیه اقتصادی مد نظر برسد.

دیدگاه گروه های خاصی که ساخت فیلم را در انحصار دارند اقتصادی است نه فرهنگی

آزادی خاطرنشان کرد: از جمله دلایلی که می تواند بر میزان بازدید از فیلم ها در سینما اثرگذار باشد این است که ساخت فیلم‌ها در انحصار گروه‌های خاصی قرار گرفته که معمولاً دیدگاه‌های اقتصادی نسبت به این موضوع دارند و به دنبال مسائل فرهنگی کشور نیستند.

در حوزه داستان و فیلمنامه در کشور نقص داریم

وی افزود: دلیل دیگر این موضوع این است که شاید سوژه های خوبی در کشور به صورت بیس ساخته نمی‌شود و در حوزه داستان و فیلمنامه در کشور نقص داریم.

رئیس حوزه هنری استان کرمانشاه ادامه داد: نکته بعدی این است که به لحاظ اقتصادی فیلم ها توجیه پذیر نیستند.

وی با بیان اینکه بلیط های سینما در کشور ما کمتر از یک دلار است، گفت: این در حالی است که در ایالات متحده آمریکا بلیط سینما ۲۷ دلار و در کشورهای اروپایی این رقم حدود ۱۴ دلار است.

کارهای فرهنگی در کشور ریل گذاری مشخصی ندارد

آزادی اشاره ای به دیگر عوامل عدم استقبال مردم از سینما داشت و گفت: مسئله دیگری که در این زمینه وجود دارد این است که متاسفانه تمام کارهای فرهنگی در کشور یک ریل گذاری و یک پارادایم مشخص ندارند.

وی افزود: در واقع رکن اصلی فرهنگی کشور و مقام سیاست گذاری کشور، شورای عالی انقلاب فرهنگی است و تا به حال تصمیمات مناسبی که تبدیل به برنامه های عملیاتی برای سینمای ایران مثل سایر عرصه های فرهنگ و هنر شود، نداشته است و خروجی مطلوب و مناسبی در این زمینه از شورای عالی انقلاب فرهنگی در کشور نداریم.

فیلم‌هایی ساخته می شود که با سبک زندگی مردم همخوانی ندارد

این مسئول ادامه داد: چون اینجا خوب عمل نمی شود، طبیعتاً در ساختار های زیرین خود مانند وزارت ارشاد، شورای صنفی نمایش،حوزه هنری و دیگر ارگان‌هایی که متولی تولید فیلم در کشور هستند، موفقیتی دیده نمی شود و ما در بحث تولید فیلم در کشور یک عملیات موفق نمی بینیم.

وی تاکید کرد: به علت این که سیاست فرهنگی و سیاست سینمایی در کشور ما وجود ندارد گاها فیلم هایی در مقابل فرهنگ ایرانی و حتی فرهنگ اسلامی در کشور ما ساخته می شود.

رئیس حوزه هنری استان کرمانشاه تصریح کرد: گاها می‌بینیم که فیلم هایی ضدفرهنگ ساخته می‌شوند که حتی با سبک زندگی و فرهنگ مردم ما هیچ همخوانی ندارند.

بازتولید بی چون و چرای فیلم های خارجی رشد فرهنگی به دنبال ندارد

وی افزود: این فیلم ها گاها یک کپی بی چون و چرا از نمونه‌ها و فیلم های خارجی است و گاها اینها همان فیلم ها را باز تولید می کنند.

آزادی گفت: با این اوضاع مردم ترجیح می دهند سرگرمی های دیگری را به جای صنعت سینما انتخاب کنند.

رئیس حوزه هنری استان کرمانشاه افزود: حتی منتقدین بزرگ دنیا نیز معتقد هستند که باز تولید آثار سینمایی کاری برای رشد فرهنگ نمی کند و اینجا رشد فرهنگ متوقف می شود.

یک فیلمساز باید از مسائل روز جامعه فیلم بسازد

این مسئول تاکید کرد: باید کارگردان یا فیلمساز خلاقیت داشته باشد که از مسائلی که مردم جامعه هر روز با آن درگیر هستند فیلم بسازد و نتایج اخلاقی برای مردم بگیرد و کاری کند که مردم هدایت شوند.

وی گفت: اگر تحلیل روی این فیلم ها انجام شود خواهیم دید که میزان خیانت، میزان مسائل غیرمشروع، استعمال دخانیات و مواد مخدر، قتل و خشونت و...بیشتر از المان های مثبتی است که در ذهن افراد وجود دارد.

آزادی افزود: از جمله المان های مثبتی که یک فیلمساز می تواند به آن بپردازد مسائل دینی چون عبادت، توکل به خدا، امید به زندگی و مسائلی چون عشق، محبت، احترام به والدین، احترام به فرزندان و خردسالان، احترام به همسایه و...اشاره کرد.

رئیس حوزه هنری استان کرمانشاه گفت: اگر بیاییم یک تحلیل محتوا روی هریک از فیلمهای ایران انجام دهیم می‌بینیم که موارد منفی بر جنبه های مثبت فیلم می چربد.

مردم به دلیل واهمه از تاثیر محتوای فیلم ها بر خانواده‌ها تمایل به رفتن سینما ندارند

وی تصریح کرد: اینها بر ذهن مخاطبین اثر می گذارد و گاها بعضی از مردم به دلیل واهمه‌ای که از تأثیر محتوای آثار سینمایی بر خانواده شان دارند، تمایل چندانی به دیدن فیلم در سینما ندارند‌.

آزادی گفت: یکی دیگر از دلایلی که وزیر ارشاد می گوید که بیش از ۸۰ درصد مردم سینما نمی روند این است که هنوز بخش زیادی از مردم سینما را به عنوان رکن سرگرم کننده نپذیرفته اند و یا به دلیل مشغله هایی که دارند، مسائل دیگری را به عنوان سرگرمی خودشان انتخاب می کنند.

وی تصریح کرد: برای مثال مردم ترجیح می دهند که یک مسابقه فوتبال را در منزل خودشان ببینند تا بخواهند هزینه ای کنند و به سینما بروند.

رئیس حوزه هنری استان کرمانشاه تأکید کرد: تمام مشکلات مذکور به همان موضوع عدم سیاست گذاری مناسب فرهنگی و سینمایی در کشور برمی گردد.

وی تصریح کرد: هالیوود به عنوان بزرگترین صنعت سینمایی آمریکا ظاهرا هیچ حمایت حکومتی و دولتی ندارد اما ما شاهد ساخت هیچ فیلم ضد آمریکایی و فیلمی که جامعه آمریکایی را تاریک نشان دهد در آمریکا نیستیم.

آزادی افزود: آنها وقتی می‌خواهند جامعه خود را به تصویر بکشند یک جامعه خوب و مثبت نشان می‌دهند و حتی در اکثر فیلم های آمریکایی ها پرچم آمریکا را می بینیم و حتی یکی از فیلم‌های آمریکایی به نام"اولین مرد" به دلیل اینکه آنگونه که باید در این فیلم به پرچم آمریکا نپرداخته بود(نه اینکه بخواهد اهانت کرده باشد) امسال از جایزه اسکار محروم شد.

این مسئول ادامه داد: اما در تمام فیلم های هالیوودی می‌بینید که وقتی می‌خواهند ایران و جامعه ایرانی را در فیلم‌هایشان نشان دهند، یک بیابان برهوت با تصاویری که فیلتر قهوه ای و زرد روی آن ها افتاده است بیشتر نشان می دهد و آن را به تصویر می کشند.

وی تاکید کرد: این نشان می دهد که آنها با اینکه دعا می کنند که فیلم سفارشی ندارند و تحت هیچ حمایت دولتی نیستند اما شاهد این هستیم که یک سیاست یکسانی در تمام تولیدات آنها وجود دارد اما متاسفانه ما این را در سینمای داخل کشورمان نداریم.

آزادی در پایان گفت: بسیاری از فیلم هایی هم که از کشور ما در جشنواره های بین المللی مقام می‌آورند به دلیل این است که از درون کشور ما تصویر نادرست و تاریکی را انتقال می‌دهند.

انتهای پیام/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اولین واکنش منوچهر هادی به ویدئوی جنجالی یکتا ناصر