زهر افعی


زهر افعی

سنندج - ایرنا - زهر افعی عنوان کتابی است که برداشتی آزاد از زندگی و سرگذشت پهلوان حسین گلزار کرمانشاهی و دوران استبداد قاجار دارد و به قلم عباس کمندی نویسنده سنندجی به رشته تحریر در آمده است.

چاپ اول کتاب زهر افعی سال ۹۳ با شمارگان ۲ هزار نسخه توسط انتشارات علمی کالج روانه بازار شد و اکنون با نرخ ۱۵۰ هزار ریال قابل تهیه برای علاقمندان است، صفحه آرایی و طراحی جلد این کتاب هم کاری از اسرا مردوخی است.

عباس کمندی پژوهشگر و نویسنده این اثر در مقدمه‌ای کوتاه کتاب خود ذکر کرده است اگر اهل عرفانی، می‌دانی که الهام پله‌ای از وحی پایین‌تر است، اگر اهل فرهنگی، می‌دانی فرهنگ ما، خالی از افسانه نیست، اگر افسانه هفت خوان رستم را پذیرفته‌ای، باور افسانه (حسین) را به هشتصد سال دیگر موکول مکن. شخصیت‌های تأثیرگذار در فرهنگ عامه، بزرگ نمایی و به اسطوره مبدل می‌شوند، دخالت و اغراق از من نیست و حکایت همان است که من گفته‌ام و آنچه را من گفته‌ام همان است که به من گفته‌اند.

دخل و تصرف من در حد تدوین و توالی و ترکیب ماجراهای پرت و پراکنده و جابجایی یک مکان و درشت نمایی یک جانور بوده و بیش از آن نیست، ذکر حوادث بر اساس تاریخ است و عمده شخصیت‌ها، حقیقی هستند.

ذکر مراجع تنبل پروری است تو خود جویای حقیقت باش و رنج حقیقت بر دوش خود هموار کن.

اگر به داستان‌های افسانه‌ای و تاریخی علاقه مند هستید هیچگاه خواندن این کتاب را از دست ندهید چرا که جزو آثاری است که دلبسته شخصیت‌ها و رویدادهایی که در آن می‌افتد، می‌شوید و بعد از اتمام یک بار خواندن آن تمایل به دوباره خوانی پیدا می‌کنید.

به محض ورود به دروازه داستان زندگی پهلوان حسین گلزار کرمانشاهی، با مادر و آنچه در گذشته او رخ داده آشنا می‌شوید و پس از این شناخت کم کم دیگر اهالی آبادی بستام را هم می‌شناسید و با آنها وارد رویدادهای مختلفی می‌شوید که هر بخش از آن مملو از درس و تجربه است، تجربه‌هایی که با مرور زمان کهنه نمی‌شوند و هر کسی در طول زندگانی خود می‌تواند از آنها بهره بگیرد.

داستان به حدی جذاب و گیرا است که مخاطب را با خود همراه می‌کند و با هراس و ترس و خوف شخصیت‌ها می ترسد و با احساس غرور و شادی آنها دلشاد می‌شود و با مرگ افراد فداکار اشک می‌ریزد و از نابودی ظالمان هم خوشحال می‌شود.

عباس کمندی سال ۱۳۳۱ در سنندج دیده به جهان گشود و یکم خرداد سال ۹۳ در سن ۶۲ سالگی بر اثر ایست قلبی درگذشت، هر چند بیشتر مردم او را با صدای دلنشین و سرودهای تأثیرگذار و زیبایش می‌شناسند ولی علاوه بر موسیقی، خوانندگی و سرودن شعر در زمینه‌های نمایش نامه نویسی، فیلم نامه نویسی و نویسندگی هم فعالیت‌ها و آثاری را از خود به یادگار گذاشته است.

سرودن اشعار بیش از ۱۵۰ ترانه، ساخت و اجرای بیش از ۶۰ آهنگ و ترانه، اجرا و ارائه مجموعه آهنگ‌های گلاویژ، پرشنگ، اورامان و کیژی کورد در ۳ شماره، گردآوری مظاهر فرهنگ فلکلوریک و گردآوری و تحقیق زندگی نامه شخصیت‌های کُرد و از جمله حماسه سنجرخان، سید عطا کل، زندگی پهلوان حسین گلزار کرمانشاهی، غارت آثار زیویه و میر نوروزی از جمله آثار این هنرمند برجسته کُردستانی است.

فیلم نامه‌های زیادی نیز توسط این هنرمند نام آور کردستانی شامل اسب، یک سبد علف، پرواز در قفس، ارثیه مامه رحیم، عضو جدید اوپک، نبرد رمادیه، کوچه سرخ، کاروانسرا، وکیل اول، قلم و شیطان و پهلوان پنبه نگاشته شده است.

۶ عنوان کتاب این نویسنده برجسته کُرد شامل کوچه باغ گل یاس، زهر افعی، سارال، حماسه سنجرخان، پس کوچه‌های سنندج، هه وارگه ی هه وار ۳۰ روز پس از مرگش طی مراسمی در سنندج رونمایی شد.

۹۹۳۶/‌۹۱۰۲

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه کردستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا