رونق تولید در گرو رفع موانع


رونق تولید در گرو رفع موانع

بیرجند - ایرنا - در سالی که «رونق تولید» نام دارد وضعیت واحدهای صنعتی و تولیدی در خراسان جنوبی با توجه به شرایط اقتصادی موجود همانند سایر نقاط کشور، مطلوب نیست اما می توان رونق تولید را با عزم ملی و همت مضاعف مسئولان در رفع موانع و نیز حمایت ویژه از تولید گنندگان داخلی محقق کرد.

اگرچه بخش صنعت در سال‌های اخیر به دلیل مشکلات فراوان اقتصادی در سکوت فرو رفت اما در سالی که به نام رونق تولید نامگذاری شده، مسئولان با عزم جدی برای پیگیری و رفع مشکلات وارد میدان شده و سکوت صنعت را شکستند.

سال‌های اخیر وضعیت اقتصادی کشور سبب شد بخش زیادی از واحدهای تولیدی از چرخه تولید خارج شده و مشکلات فراوانی سر راه سرمایه‌گذارانی که با خون و دل برای توسعه اقتصادی ایران کوشیده بودند قرار گیرد.

امروز واحدهای صنعتی و تولیدی با مشکلات متعددی دست و پنجه نرم می‌کنند که هرکدام از مشکلات به تنهایی می‌تواند سبب ایجاد گره‌های محکم در کار تولیدکنندگان شود.

نبود سرمایه در گردش، تأمین مواد اولیه، نبود بازار و مشتری، مالیات و بدهی‌های بانکی از مهمترین عوامل رکود و تعطیلی واحدهای صنعتی در استان هاست که برای حل این مشکلات تولیدکنندگان نیاز به حمایت ویژه مسئولان دارند.

در این زمینه کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید به منظور بررسی و تبادل نظر و هماهنگی برای حل و فصل مشکلات و موانع فرآروی واحدهای تولیدی از چهار سال پیش در کشور تشکیل شده است.

از سال ۹۵ تاکنون طرح رونق تولید جزو بسیار مهم و راهگشای ستاد تسهیل و رفع موانع تولید عنوان شد که در این زمینه تاکنون تنها در خراسان جنوبی ۷۰۰ میلیارد تومان تسهیلات در اختیار تولیدکنندگان قرار گرفته است.

اما با وجود پرداخت تسهیلات در حوزه مختلف از قبیل تسهیلات رونق تولید کماکان ۴۰ درصد واحدهای تولیدی استان در حالت نیمه فعال هستند و نیاز به درمان دارند.

استاندار خراسان جنوبی تصمیم گرفت برای رفع بخشی از مشکلات واحدهای تولیدی استان در کنار کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید، با حضور دستگاه‌های اجرایی و خدمات‌رسان به صورت هفته‌ای بازدیدهای میدانی از شهرک‌ها و نواحی صنعتی داشته باشد تا علاوه بر ایجاد و تقویت روحیه تعامل بین بخش خصوصی و دولتی بتوان با پیگیری و حل مشکلات تولیدکنندگان مرهمی بر دردهای سرمایه گذاران گذاشته باشد.

برخی از فعالان اقتصادی این اقدام استاندار را نشان از توجه ویژه به بخش تولید استان و سرمایه‌گذاران دانستند و خواستار ادامه بازدیدها و در نهایت به نتیجه رسیدن مصوبات شدند.

در سه هفته گذشته استاندار خراسان جنوبی از ۲۰ واحد تولیدی اعم از صنایع فلزی، غذایی و شیمیایی واقع در شهرک صنعتی بیرجند بازدید و از نزدیک در جریان فعالیت، مسائل و مشکلات تولیدکنندگان قرار گرفت، همچنین پایان بازدیدها نیز جلسات جمع‌بندی و کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید در محل شهرک صنعتی برگزار شد که مصوبات خوبی نیز به همراه داشت.

براساس آخرین گزارش‌های منتشر شده در حال حاضر ۶۰ درصد واحدهای تولیدی استان فعال است و مابقی واحدها نیز باید برای بازگشت به چرخه تولید از راهکارهایی مانند بازسازی و نوسازی ماشین آلات و خط تولید، حرکت به سمت تولید محصولات بازار پسند و مدیریت صحیح و کارشناسی شده استفاده کنند.

رونق تولید در گرو رفع موانع

مدیرعامل عایق رطوبتی ستاره شرق در بازدید استاندار از این واحد صنعتی گفت: به خاطر نوسانات ارزی سال گذشته صادرات ما با مشکل مواجه شد لذا تولید داخل را گسترش دادیم اما نصف ظرفیت تولید محصول انجام می‌شود.

نرگس خاتمی افزود: آنچه حائز اهمیت است اینکه فرهنگ حمایت از محصول داخلی استان باید نهادینه شود در این صورت شاهد رونق اقتصاد و اشتغال خواهیم بود و تولید کننده نیز بر اساس تعهدی که دارد محصولات را با بهترین کیفیت در اختیار مصرف کننده قرار می‌دهد.

وی با تاکید بر اینکه باید شرایط کار برای تولیدکنندگان در استان فراهم شود بیان کرد: با کمال تأسف دستورالعمل‌ها مانع کار ما می‌شود چراکه باید بیشتر وقت را صرف روال کارهای اداری کنیم.

این فعال اقتصادی اظهار داشت: پیچ و خم‌های اداری تا کی قرار است وقت تولیدکننده و مردم را بگیرد این موضوع تمام فکر ما را درگیر و موانع زیادی ایجاد کرده است.

وی عدم ثبات قیمت‌ها را از دیگر مشکلات تولیدکنندگان دانست و یادآور شد: تقریباً تمامی شرکت‌ها در سالهای اخیر با این مشکل مواجه بوده و هستند و این موضوع روال کار را به تعویق می‌اندازد زیرا همزمان با جایگزینی محصول قیمت‌ها نیز روند افزایشی داشته و سبب ضرر و زیان فراوان می‌شود.

مدیر کارخانه مهراس کویر هم که برای نخستین بار در کشور در صنعت لوله UPVC عنوان دانش بنیان را دریافت کرده است گفت: در تأمین مواد اولیه و دریافت تسهیلات برای توسعه طرح با مشکل مواجه بوده و نیاز به حمایت مسئولان داریم.

محمودرضا یوسفی تاکید کرد: ما به عنوان شرکت دانش بنیان حامی دولت هستیم لذا انتظار توجه ویژه داریم و امید است مسئولان استان بتوانند تصمیماتی برای رفع مشکلات بخش تولید استان بگیرند.

رونق تولید در گرو رفع موانع

وی با بیان اینکه تسهیلات ۱۸ درصدی در تولید هیچ توجیهی ندارد بیان کرد: اینگونه تسهیلات را هر فرد و شخص متقاضی می‌تواند دریافت کند برای حمایت از تولید باید تسهیلات با نرخ پایین در اختیار تولیدکننده قرار بگیرد.

این تولیدکننده عنوان کرد: واحدهای تولیدی دچار کمبود نقدینگی هستند در حالی که امسال بالاترین نرخ رشد دستمزد را داشته‌ایم در نتیجه نهایت تلاش را هم داشته باشیم بتوانیم اشتغال واحد را ثابت نگه بداریم در غیر این صورت تعدیل نیرو خواهیم کرد.

وی ادامه داد: واحدهای تولیدی اکنون دچار روزمرگی شده‌اند مانند کاسبی که دخل روزانه را جمع می‌کند و باید برای فردا مجدد برنامه‌ریزی کند این موضوع مشکلات زیادی به بار آورده و سبب شده واحدها نتوانند درست تصمیم‌گیری کنند و بسیاری از مسائل خارج از اراده مدیر واحد است.

یوسفی با اشاره به نامگذاری سال به عنوان رونق تولید یادآور شد: سه ماه از سال می‌گذرد حداقل باید بدانیم چراغ راه ما تا پایان سال چیست، امید است بازدید مسئولان عالی رتبه استان از واحدهای تولیدی بازخوردهای خوبی داشته باشد و باری از دوش کارگران و فعالان بخش اقتصادی برداشته شود.

مدیر کارخانه مینای سرخ نیز سرمایه در گردش و نقدینگی را عمده مشکل واحدهای تولیدی دانست و گفت: از متولیان انتظار می‌رود به تولیدکننده بها دهند.

قهستانی افزود: در حال حاضر ۲۵ نفر در این کارخانه مشغول به کار هستند اگر تسهیلات درازمدت با بهره پایین در اختیار ما قرار دهند تعهد می‌کنیم ۲۵ نیروی دیگر افزوده شود.

وی بیان کرد: سال‌های گذشته ۶۰ نفر در این واحد مشغول به کار بودند اما به دلیل مشکلات بازار و کمبود نقدینگی ناچار به تعدیل نیرو شدیم.

مدیر کارخانه مینای سرخ عنوان کرد: بازار وجود دارد اما چون نقدینگی نداریم با حداقل ظرفیت و یک هشتم ظرفیت اسمی تولید داریم یعنی در ماه حدود ۲۵ تن، در حالی که ظرفیت دستگاه‌ها در یک شیفت در ماه ۵۰۰ تن است.

وی یادآور شد: در سال رونق تولید از مسئولان انتظار داریم ما را دریابند، برای خرید مواد اولیه که به صورت نقدی است باید منتظر باشیم مشتری پول بدهد و سپس خریداری کنیم.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان جنوبی گفت: اگر قرار است واحدهای تولیدی را درمان کنیم باید تسهیلات ارزان قیمت در اختیار تولیدکنندگان قرار گیرد تا تورم مالی کم شود و واحدها به رونق برسند.

محسن احتشام افزود: در سال رونق تولید که مقام معظم رهبری نیز بر تولید محوری تاکید دارند بایستی به معنای واقعی بخش خصوصی را حمایت کرده، موانع را از پیش روی آنان برداشته و فضا را برای سرمایه گذاران تسهیل کرد.

وی با بیان اینکه دنبال تسهیل فضای کسب و کار هستیم اظهار داشت: استدعا داریم مختص هر کدام از واحدهای بزرگ جلسات تخصصی برگزار شود و نسخه‌ای نوشته و آن را درمان کنیم.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان جنوبی با بیان اینکه پیشبرد صنعت استان نیازمند تفکرات نو است گفت: در این زمینه از پیشنهادات و نظرات بخش خصوصی استقبال می‌کنیم.

مشیرالحق عابدی افزود: بخش خصوصی و دولتی در کنار هم برای پیشرفت و توسعه استان بایستی همکاری کنند.

وی بیان کرد: در بازدیدهای میدانی که از واحدهای تولیدی انجام می‌شود، دستگاه‌های اجرایی با صاحبان صنعت تعامل بیشتری برقرار می‌کنند.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان جنوبی اظهار داشت: گفتمان بخش خصوصی و دولت سبب تعامل، ارتباط گیری و برگزاری جلسات مفید و نتیجه‌گیری مطلوب می‌شود.

مسائل بیان شده توسط تولیدکنندگان تنها بخشی از مشکلات واحدهای صنعتی استان مرزی خراسان جنوبی با ظرفیت‌های بی‌بدیل بوده و این واحدها نیازمند توجه ویژه و خاص مسئولان است.

چرخ کارخانه‏‌ها با اقدامات انجام شده در سال گذشته و امسال در مسیر تولید و اشتغالزایی مجدد در حال به حرکت درآمدن است البته هنوز هم مشکلاتی مانند نیاز به نوسازی و استفاده بیشتر از تکنولوژی‌های نوین وجود دارد که فعالان بخش خصوصی و دولتی باید در این زمینه نیز برنامه‌ریزی داشته باشند.

با تدبیر استاندار خراسان جنوبی کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید برای بررسی، پیگیری و رفاه حال صنعتگران و تولیدکنندگان در واحدهای تولیدی برگزار می‌شود که این روند تاکنون به تصمیم‌های مناسب و راهگشا منجر شده است.

۷۵۵۷ * ۶۰۵۴

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان جنوبی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود کتاب کار دیکته شب اول ابتدایی - کتاب گاج