محاکمه علنی محمدعلی نجفی


محاکمه علنی محمدعلی نجفی

برگزاری نخستین دادگاه محاکمه محمد علی نجفی، اظهارات معاون اول رئیس جمهور در همایش فرمانداران و بیانات رهبر معظم انقلاب در بازدید از نمایشگاه حماسه گوهرشاد، از مهمترین عناوین روزنامه‌های امروز - شنبه 22 تیرماه- است.

به گزارش ایمنا، پس از حواشی و اظهار نظرات گوناگون پیرامون قتل میترا استاد همسر دوم محمد علی نجفی شهردار پیشین تهران، چندی پیش اسماعیلی سخنگو قوه قضاییه از برگزاری نخستین جلسه دادگاه نجفی در ۲۲ تیرماه خبر داد.حال همه چشم انتظارند تا ببینند اولین جلسه دادگاه شهردار سابق با چه حواشی و ناگفته هایی همراه خواهد بود. این در حالی است که طی روزهای گذشته خانواده مقتول در لحظات پایانی در اقدامی جدید دو وکیل برای این پرونده در نظر گرفتند تا به هر نحوی که شده به گفته مادر مقتول حکم قصاص نجفی را بگیرند. با این حال باید دید که روند این پرونده در نخستین دادگاه به ریاست قاضی کشکولی که دادگاه‌هایی چون دادگاه سعید مرتضوی را ریاست کرده چگونه پیش خواهدرفت.

روزنامه آفتاب یزد صفحه نخست امروز خود را به برگزاری دادگاه محمدعلی نجفی شهردار سابق تهران اختصاص داده و در تیتر خود نوشته است: «امروز،محاکمه محمدعلی نجفی به صورت علنی» روزنامه آفتاب یزد در ادامه توضیح داده است: نخستین دادگاه محاکمه محمد علی نجفی به اتهام قتل "میترااستاد" به صورت علنی در شعبه نهم دادگاه کیفری یک استان تهران به ریاست قاضی کشکولی برگزار می شود.

محاکمه علنی محمدعلی نجفی

روزنامه همدلی صفحه نخست امروز خود را به گفت‌وگو با اشرف بروجردی عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی و رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پیرامون جایگاه زنان در جامعه اختصاص داده و در تیتر یک خود نوشته است: «بی‌توجهی به زنان پرهزینه است» این روزنامه در ادمه از قول بروجردی آورده است: حاکمیت به این نتیجه رسیده که حضور زنان چه در انتخابات و چه در عرصه‌های دیگر نه تنها خوب، بلکه اجتناب‌ناپذیر است و می‌دانند، بدون حضور زنان برنامه‌های مختلف برای اینکه در مسیر صحیح اجرایی شوند، چیزی کم دارند. وی در پایان صحبتش به ذکر دو نکته پرداخته است: اول اینکه باید همه دست به دست هم بدهند تا بلکه با کاهش نارضایتی‌ها مردم را به حضور در پای صندوق‌های رای ترغیب کنند. نکته مهم دیگر هم این است که بی‌توجهی به مطالبات زنان مخصوصا در مقطعی که احتیاج مبرمی به مشارکت بالا داریم، رفتاری بسیار-بسیار پر هزینه خواهد بود. پس همه دست‌اندرکاران باید اقلا در برهه فعلی، این را بدانند که اعمال محدودیت‌های بی‌جا برای زنان بیشتر از مقطع دیگری می‌تواند هزینه‌ساز باشد.

محاکمه علنی محمدعلی نجفی

روزنامه ایران صفحه نخست امروز خود را به اظهارات معاون اول رئیس جمهوری در همایش فرمانداران اختصاص داده و در تیتر خود نوشته است: «زمینه‌سازی برای مشارکت حداکثری و معنادار مردم» جهانگیری در ادامه فرمانداران و استانداران را به تقویت ارتباط با گروه‌های مرجع و نخبگان و نیز رصد مشکلات و شنیدن درد دل‌های مردم فراخواند و با اشاره به اینکه متأسفانه تلاش‌هایی برای ایجاد فاصله و شکاف میان مردم و دولتمردان انجام می‌شود، از نمایندگان دولت در استان‌ها و شهرستان‌ها خواست تا در سریع‌ترین زمان به مسائل مردم توجه و رسیدگی کنند تا یک مسأله کوچک به مسأله‌ای اساسی و بزرگ تبدیل نشود.

معاون اول رئیس جمهوری با تأکید بر ضرورت ترمیم و تقویت سرمایه اجتماعی برای دولت، افزوده است: «این انگاره که می‌خواهد دولت را بی تفاوت و یا ناکارآمد نشان دهد، انگاره خطرناکی است که گاهی از سوی دستگاه‌های رسمی نیز منتشر می‌شود. کسانی که به این موضوع دامن می‌زنند، توجه ندارند که آتش به خرمن سرمایه اجتماعی کشور می‌اندازند.» او در ادامه افزود: «متأسفانه گاهی دروغی می‌سازند و بر مبنای آن ده‌ها دروغ دیگر به مسئولان دولت نسبت می‌دهند، تا پایگاه دولت و مسئولان دولتی را در میان مردم تضعیف کنند. اما این تحلیل اشتباه است زیرا تضعیف دولت، پایگاه اجتماعی آنها را تقویت نمی‌کند و مردم هیچ گاه رو به عقب باز نمی‌گردند.»

محاکمه علنی محمدعلی نجفی

روزنامه ابتکار صفحه نخست خود را به بررسی نشست غیرعلنی دیر هنگام مجلس و دولت به منظور اصلاح ساختار بودجه اختصاص داده و در تیتر یک خود نوشته است: ««بریدن بندناف» وابستگی بودجه به نفت!» روزنامه ابتکار در ادامه توضیح داده است: تنها ۱۰ روز تا پایان مهلت ۴ ماهه رهبری برای اصلاح ساختار بودجه باقی مانده است. مسئله‌ای که در صورت تحقق و اجرای آن می‌تواند به گفته رهبری انقلاب به «قطع بندناف بودجه از درآمدهای نفتی» و قطع وابستگی به نفت خام تعبیر شود. بنابراین به مجلس و دولت مهلتی ۴ ماهه داده شد تا با اصلاح ساختار بودجه، زمینه قطع این وابستگی ایجاد و بودجه سال ۹۸ بر اساس شرایط تحریمی اصلاح شود. طبق این طرح، قرار است در اصلاح ساختار بودجه «نظام بودجه‌ریزی از سالانه به دوسالانه تبدیل ‌شود». به همین منظور مجلس روز یکشنبه جلسه‌ای غیرعلنی خواهد داشت.

مجلس پس از دو هفته تعطیلی تابستانی و سرکشی به حوزه‌های انتخابیه، در اولین جلسه کاری خود در روز یکشنبه میزبان محمدباقر نوبخت، رئیس سازمان برنامه و بودجه، معاونان و کارشناسان مرکز پژوهش‌های مجلس است تا در جلسه‌ای غیرعلنی درباره اصلاح ساختار بودجه‌ریزی کشور طبق تاکید رهبری، توضیحات لازم را دریافت کند. نوبخت قرار است در این جلسه درباره شفاف‌سازی و عملیاتی کردن بودجه ۹۸ در زمان تحریم‌ها با نمایندگان صحبت کند.

محاکمه علنی محمدعلی نجفی

روزنامه دنیای اقتصاد صفحه نخست امروز خود را به بررسی پنج راهکار جلوگیری از سرایت نوسان در بازارها اختصاص داده و در تیتر یک خود نوشته است: «مهار موج مکزیکی قیمت‌ها» روزنامه دنیای اقتصاد درادامه توضیح داده است: یکی از چالش‌های سیاست‌گذار در اقتصاد ایران، مهار نوسانات بازارها بوده است. این نوسانات عموما مانند یک موج مکزیکی از بازاری آغاز شده و گام به گام سایر بازارها را نیز تحت‌تاثیر قرار می‌دهد. بررسی‌ها نشان می‌دهد در این شرایط، واکنش سیاست‌گذار این بوده که با ابزار موجود، راهکاری مجزا برای کنترل هر یک از این بازارها اتخاذ کند، اما برای سیاست‌گذاری مناسب و موفق یک چارچوب کلی معرفی نشده است. «دنیای‌اقتصاد» در یک بررسی، ریشه وقوع این رفتار را نبود سیاست منسجم در حوزه سیاست‌های پولی و مدیریت انتظارات تورمی معرفی کرده است. این بررسی در پنج مرحله، راهکارهای کنترل انتظارات تورمی توسط سیاست‌گذار پولی را ارائه کرده است. بر این اساس، در گام نخست باید یک هدف‌گذاری تورمی در افق زمانی دو ساله معرفی و در گام بعد شرایط برای افزایش تدریجی نرخ سود هدف در بازار بین بانکی در مقاطع ماهانه و با گام‌های محدود فراهم شود. در مرحله سوم می‌توان دست بانک‌ها را برای تعیین نرخ سود تسهیلات و سپرده‌ها متناسب با نرخ سود بازار بین بانکی باز گذاشت. همچنین انتشار مجدد نرخ تورم ازسوی سیاست‌گذار پولی و بهره‌گیری از عملیات بازار باز به‌عنوان دو گام تکمیلی معرفی شده است. مجموعه این پنج گام می‌تواند راهکاری برای مهار موج مکزیکی قیمت‌ها باشد.

محاکمه علنی محمدعلی نجفی

روزنامه کیهان صفحه نخست امروز خود را به سفر و دیدار امانوئل بون، مشاور دیپلماتیک رئیس‌جمهور فرانسه با مقامات ایران اختصاص داده و در تیتر یک خود نوشته است: «تکرار خواسته‌های ترامپ به زبان فرانسوی» روزنامه کیهان در ادامه توضیح داده است: فرانسه یکی از بدهکارهای برجام است، اما این کشور با گستاخی ژست میانجی و منجی به خود گرفته و مدعی شده است که هدفش حفظ برجام است.

فرانسه که سابقه پلیسِ بد مذاکرات هسته‌ای و طرفِ بدهکار در برجام را در کارنامه خود دارد، اصلا صلاحیت میانجی‌گری و یا منجی‌گری در مسئله برجام را ندارد. این کشور باید به جای گرفتنِ ژست مضحک پلیس خوب، ابتدا بدهی خود به ایران را صاف کند.

محاکمه علنی محمدعلی نجفی

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سیاسی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


حمله اسرائیل به سوریه و عراق همزمان با صدای انفجار در ایران