علت ترشحات قوه ای رنگ واژن چیست؟ آیا ترشحات قوه ای رنگ واژن نشان دهنده وجود بیماری است یا کاملا طبیعی و بی خطر می باشد؟ راهکار از بین بردن این مشکل چیست؟ دانستن اینکه چگونه بدن شما کار می کند و دلیل ترشحات چیست، می تواند به شما کمک کند که بدانید کدام علائم طبیعی است و کدام نشان دهنده این است که شما به درمان نیاز دارید. این مقاله از بخش سلامت زنان دکتر سلام، در ادامه می تواند به شما کمک کند.

ترشحات قهوه ای رنگ در زنان چیست؟

دیدن ترشحات قهوه ای رنگ در لباس زیر می تواند برای شما ناراحت کننده باشد. اگر قبلاً هرگز با آن مواجه نشده اید، ممکن است بترسید که معنای این چیست یا اینکه این می تواند نشانه ای از مشکل باشد. اما خبر خوب این است که ترشحات قهوه ای رنگ فقط خون قدیمی است. خون تازه، رنگ قرمز روشن دارد. اما خون قدیمی، تیره تر می شود چون زمان طولانی تری از بدن خارج می شود.

ترشحات قهوه ای رنگ واژن؛ علت، درمان و پیشگیری از آن

در بیشتر موارد، وجود ترشحات قهوه ای رنگ طبیعی است. این می تواند نشانه دلایلی زیادی باشد، از لانه گزینی جنین تا شروع قاعدگی. با این حال، برخی از نشانه های هشدار دهنده وجود دارد که باید در زمان ترشحات واژینال به آن توجه داشته باشید و اگر شما نگران هستید که این ترشحات قهوه ای رنگ غیر طبیعی است، عاقلانه است که به پزشک مراجعه کنید.

چه چیزی باعث ترشحات قهوه ای رنگ می شود؟

دلایل زیادی وجود دارد که چرا شما می توانید ترشحات قهوه ای رنگ واژن را تجربه کنید. برخی از دلایل کاملاً طبیعی است و برخی می تواند نگران کننده باشد. به همین دلیل است که شما باید از هر نوع از علائم و دلایلی که باعث ترشحات قهوه ای رنگ می شود، مطلع شوید.

برخی از رایج ترین دلایل ترشحات قهوه ای رنگ عبارتند از:

دوره های قاعدگی خونریزی لانه گزینی حاملگی خارج از رحم سقط جنین تخمک گذاری سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) خونریزی غیر نرمال (با مصرف دارو برای جلوگیری از بارداری) کنترل تولد هورمونی عفونت های منتقله از راه ارتباط جنسی یائسگی

ترشحات قهوه ای رنگ واژن؛ علت، درمان و پیشگیری از آن

آیا ترشحات قهوه رنگ ، قاعدگی محسوب می شود؟

بسیاری از زنان قبل از شروع زمان قاعدگی، ترشحات قهوه ای رنگ را تجربه می کنند، زمانی که جریان قاعدگی هنوز بسیار سبک است و خون خیلی زیادی از بدن خارج نمی شود. معمولاً، ترشحات قهوه ای رنگ حدود 2 روز قبل از قاعدگی رخ می دهد. همچنین ترشحات قهوه ای رنگ پس از دوره چند روزه قاعدگی، رایج است.

این کاملاً طبیعی است، چون راهی برای تمیز کردن واژن است. این ترشحات بعد از دوره قاعدگی، می تواند چند روز طول بکشد و معمولاً این ترشحات قهوه ای تیره در طول زمان روشن می شوند. در موارد خیلی نادر، برخی از زنان می توانند ترشحات با رنگ قهوه ای روشن را در طول دوران تخمک گذاری، تجربه کنند.

زمانی که تخم بالغ از تخمدان خارج می شود، این می تواند باعث ایجاد مقدار کمی خونریزی و حتی درد شکمی شود. زنانی که از باردار شدن پیشگیری می کنند، می توانند ترشحات قهوه ای رنگ را به جای کنترل تولد هورمون تجربه کنند. کنترل تولد هورمونی باعث می شود که پوشش رحم شما ضعیف شود، که در نهایت باعث ترشحات قهوه ای رنگ و نبود قاعدگی می شود.

اگر شما تولد هورمون را کنترل می کنید، شما می توانید خونریزی های غیرنرمال داشته باشید که باعث ایجاد ترشحات قهوه ای رنگ یا لکه بینی می شود. تغییر در تولد هورمون ها نیز می تواند دلیلی برای ترشحات تدریجی قهوه ای رنگ بین دوره های قاعدگی باشد. تا زمانی که کنترل تولد هورمون های خود را به درستی انجام می دهید و علائم دیگری ندارید، دلیلی برای نگرانی وجود ندارد.

آیا ترشحات قهوه ای رنگ واژن نشانه ای از بارداری است؟

ترشحات قهوه ای رنگ می تواند نشانه ای از خونریزی لانه گزینی باشد. این زمانی رخ می دهد که تخم ها در داخل رحم بارور شده اند و مقدار کمی خونریزی ایجاد می کند. بسیاری از زنان گزارش داده اند که در این زمان، ترشحات قهوه ای رنگ را در زمان دفع ادرار مشاهده می کنند.

معمولا شما انتظار دارید خونریزی لانه گزینی زمانی رخ دهد که دوره به پایان رسیده است، اگرچه معمولا بسیار سبک است، اما می تواند کمی سنگین تر و شبیه به یک دوره قاعدگی باشد. بنابراین، اگر شما در حال داشتن مقاربت جنسی غیر محافظت شده هستید و به جای دوره قاعدگی کامل، ترشحات قهوه ای رنگ را تجربه می کنید، لازم است که یک تست بارداری انجام دهید.

ترشحات قهوه ای رنگ در دوران بارداری می تواند طبیعی باشد، اما در موارد بسیار نادر، ترشحات قهوه ای رنگ در زنان باردار می تواند نشانه سقط جنین یا حاملگی خارج از رحمی باشد. در صورت ظاهر شدن ترشحات قهوه ای رنگ بدون در نظر گرفتن مقدار و دوره چرخه ای که اتفاق می افتد، به شدت توصیه می شود که تست بارداری را انجام دهید. اگر باردار هستید و ترشحات قهوه ای رنگ را تجربه کرده اید، با پزشک خود صحبت کنید. همیشه بهتر است که محافظه کار باشید!

ترشحات قهوه ای رنگ واژن؛ علت، درمان و پیشگیری از آن

آیا ترشحات قهوه ای رنگ می تواند نشانه ای از یائسگی باشد؟

ترشحات واژن قهوه ای می تواند نشانه ی یائسگی باشد، مخصوصا برای زنان در دهه 40 تا 50 سالگی. زمانی که چرخه قاعدگی شما نامنظم تر می شود، احتمال بیشتری هست که ترشحات قهوه ای رنگ و لکه بینی بیشتری رخ دهد.

سایر علائم یائسگی شامل موارد زیر است:

گر گرفتی شدید خشکی واژن نوسانات خلقی سردرد عرق کردن شبانه تغییرات پوستی بی خوابی

چه عفونت هایی می تواند موجب ترشحات قهوه ای رنگ شود؟

اگرچه ترشحات قهوه ای رنگ واژن عادی است اما عفونت ها هم می تواند موجب این ترشحات شود. برخی از بیماری های عفونی رایجی که می تواند موجب ترشحات قهوه ای شود، شامل موارد زیر است:

بیماری التهابی لگنی (PID) باکتری های واژینالی وسایل ضد بارداری (حلقه، کاندوم)

علاوه بر این، نشانه های دیگری هم هست که می تواند موجب ترشحات شو، مانند:

ترشحات دارای بوی بد خارش واژن مقاربت دردناک ادرار دردناک حساسیت شکم تب و یا لرز

اگر شما تجربه استشمام بوی بد یا ترشحات قهوه ای رنگ را دارید، یا دیگر علائم طبیعی را دارید، لازم است که به پزشک مراجعه کنید. هر نوع از این علائم عفونی نیازمند مراجعه به پزشک است و تشخیص زودهنگام، کمک بسیار موثری به درمان بهتر بیماری است.

ترشحات قهوه ای رنگ واژن؛ علت، درمان و پیشگیری از آن

زمانی که من متوجه ترشحات قهوه ای رنگ شدم، چه کاری انجام دهم؟

اولین کاری که باید انجام داد، مواظب زمان ترشحات و علائمی که دارید، باشید. اگر شما این ترشحات قهوه ای تیره رنگ را قبل یا بعد از زمان قاعدگی تجربه می کنید، این خیلی طبیعی و عادی است. اما اگر طولانی باشد، می تواند نشانه ای از آدنومیوز (بیماری خوش خیم رحم) باشد.

شما همچنین باید چگونگی ترشحات را به خاطر داشته باشید. ترشحات قهوه ای غلیظ یا رشته ای که بوی بد دارد و موجب خارش می شود، می تواند نشانه ای از عفونت باشد. درد و یا تب نیز علائم هشدار دهنده ای هستند که نیاز است به آن توجه کرد. داشتن مقدار زیادی از ترشحات قهوه ای رنگ، در حالی که شما قبلاً چنین تجربه ای را نداشته اید، همچنین می تواند غیر طبیعی باشد.

پیگیری چرخه قاعدگی می تواند به شما کمک کند که متوجه شود آیا ترشحات قهوه ای رنگ طبیعی است یا خیر. اگر ترشحات قهوه ای رنگ دارید در حالی که در زمان قاعدگی نیستید، اما با تخمک گذاری شما هماهنگ می شود، این می تواند طبیعی باشد. همچنین، اگر شما قصد باردار شدن دارید، ترشحات قهوه ای رنگ 1 تا 2 هفته پس از مقاربت جنسی بدون محافظت از بارداری، می تواند خونریزی لانه گزینی باشد و طبیعی است.

چه زمانی باید با پزشک صحبت کنم؟

هر زمان که نگران ترشحات واژن هستید، یا هر علائم دیگری دارید، شما باید با پزشک خود صحبت کنید. اگرچه ترشحات قهوه ای رنگ مربوط به دوره قاعدگی معمولاً طبیعی است، این ترشحات می توانند برای تمیز شدن واژن به شما کمک کنند.

اگر شما تولد هومرون را کنترل می کنید، پزشک شما می تواند روش دیگری را برای جلوگیری از ترشحات قهوه پس از دوره قاعدگی توصیه کند. اگر ترشحات قهوه ای شما توسط کیست تخمدان یا عفونت ایجاد شود، پزشک قادر به تشخیص و درمان علت اصلی ترشحات شما خواهد بود. از سوی دیگر، زنان یائسه می توانند از روش درمان جایگزینی هورمون بهره ببرند. این درمان می تواند لکه بینی و سایر علائم مربوط به یائسگی را کاهش دهد.

اگر در دوران بارداری دچار ترشحات قهوه ای هستید، توصیه می شود که حتما به پزشک مراجعه کنید. اگر چه این می تواند یک رخداد طبیعی باشد، اما اطمینان از اینکه همه چیز به خوبی پیش می رود، هم شما و هم پزشکتان احساس اطمینان بیشتری خواهید داشت. در بیشتر موارد، تجربه کردن برخی از ترشحات قهوه ای واژن کاملاً طبیعی است.

با این حال، شما باید چرخه قاعدگی خود را پیگیری کنید و هر علائمی که برای شما اتفاق می افتد را بدانید زمانی که پزشک خود را مقالات می کنید. چرا که با دانستن علائم، آن ها قادر خواهند بود راه درمانی را برای شما بهتر تشخیص دهند و به شما کمک کنند تا از این ترشحات قهوه ای رنگ خلاص شوید. مهمترین چیز این است که شما بدنی سالم، شاد و راحتی داشته باشید.