سانسور فعالانه گزارش‌های تغییرات اقلیمی توسط مقامات وقت کاخ سفید


سانسور فعالانه گزارش‌های تغییرات اقلیمی توسط مقامات وقت کاخ سفید

گزارشی که به‌تازگی منتشر شده نشان می‌دهد که مقامات دولت ترامپ، به‌طور فزاینده‌ای نتایج یافته‌های علمی را در بیانیه‌های مطبوعاتی دستکاری و سانسور کرده‌اند.

پژوهشی که در ماه مارس (فروردین) منتشر شد، نشان می‌داد که تهدید بالا آمدن سطح دریا در سواحل کالیفرنیا به‌شدت دست‌کم گرفته شده است. به گفته پژوهشگران، در پایان قرن حاضر، ایالت کالیفرنیا متحمل سالانه ۱۵۰ میلیارد دلار خسارات خواهد شد و میلیون‌ها نفر نیز که در بنادر و شهرهای ساحلی زندگی می‌کنند در معرض خطر توفان‌های دریایی قرار خواهند گرفت.

با این حال، به نظر می‌رسد، این دست‌کم گرفتن یافته‌های پژوهش علمی تعمدا صورت گرفته است. در واقع، سازمان زمین‌شناسی آمریکا که از این پژوهش حمایت می‌کرد، یافته‌های خود را به نحوی دیگر اعلام کرده و تهدیدات مندرج در پژوهش را به گونه‌ای خفیف‌تر جلوه داده است.

سانسور فعالانه گزارش‌های تغییرات اقلیمی توسط مقامات وقت کاخ سفید

در حالی که خود پژوهش صریحا روی یک وضعیت اسفبار تأکید داشت که می‌توانست تا سال ۲۱۰۰ جان بیش از ۳ میلیون نفر در سراسر کشور را تهدید کند. در مقابل، بیانیه‌ی مطبوعاتی سازمان زمین‌شناسی آمریکا در مورد این پژوهش اشارات مختصری به تغییرات اقلیمی دارد و در واقع، یافته‌های این پژوهش را فرصت ارزشمندی برای نهادهای دولتی تجاری جهت برنامه‌ریزی برای احداث زیرساخت‌های آینده در پنجمین اقتصاد بزرگ جهان می‌داند.

براساس گزارش تازه‌‌ای که از سوی اسکات والدمن، روزنامه‌نگار «ای‌اند‌ای نیوز (E E News)» منتشر شده، قرار نبود که چنین باشد. والدمن در تحقیقاتش اشاره داشته که سازمان زمین‌شناسی آمریکا، یافته‌های پژوهش خود را به نوعی تصفیه کرده است. در واقع، والدمن می‌گوید که این سازوکاری است که دولت دونالد ترامپ از زمان روی کار آمدن درصدد آن بوده و همواره خواستار سانسور ارجاعات مختلف به تغییرات اقلیمی در سازمان‌های ارتباطی دولت فدرال بوده است.

یک پژوهشگر ناشناس از دولت فدرال به والدمن گفته است:

به ما صریحا گفته شده است که نباید دیگر از «تغییرات اقلیمی» در بیانیه‌های مطبوعاتی خود استفاده کنیم.

براساس این گزارش، کارکنان دولت مجاز به انجام این کار نبوده‌اند. در واقع، والدمن در گزارش خود اشاره می‌کند که پیش‌نویس بیانیه یافته‌های پژوهش یادشده در مورد نواحی ساحلی کالیفرنیا، توسط مقامات دولت ترامپ به‌طور قابل‌ملاحظه‌ای تغییر یافته است. همچنین این مقامات دولتی، چند ماهی انتشار یافته‌های این پژوهش را به تأخیر انداخته‌اند. نهایتا، متن اصلی بیانیه خود پژوهشگران منتشر شده، اما تنها در وب‌سایت سازمان «پوئینت بلو (Point Blue)» که سازمان غیر دولتی حامی حیات‌وحش و تحقیقات علمی است که به این پژوهش نیز کمک‌هایی کرده بود. با این حال، واضح است که نسخه‌ای از بیانیه که در وب‌سایت این سازمان منتشر شد، همچون سایر رسانه‌های جمعی پر مخاطب بازتاب زیادی نداشت.

اطلاعات ضروری برای رفاه مردم ایالات متحده مهر و موم و پنهان نگه داشته شده‌اند

در گزارش اصلی اشاره شده است که براساس این پژوهش، حتی تا سال ۲۰۴۰، افزایش نسبتا کم سطح دریا تا حدود ۲۵ سانتی‌متر جان ۱۵۰ هزار نفر را تهدید کند و می‌تواند همراه‌با طوفان به زیرساخت‌های شهری و مسکونی مختلف بیش از ۳۰ میلیارد دلار خسارت وارد کند. حتی یک طوفان زمستانی معمولی، زمانی‌که با سطح بالای آب دریا همراه شود، می‌تواند سالانه ۱۰۰ میلیارد دلار خسارت به زیرساخت‌های شهری و مسکونی ساحلی ایالت کالیفرنیا وارد کند. در گزارش ای‌اند‌ای نیوز اشاره شده که بیانیه مطبوعاتی قبل از اینکه منتشر شود، توسط جیمز ریلی، مدیر سازمان زمین‌شناسی آمریکا که در سال ۲۰۱۸ از سوی کاخ سفید به این سمت منصوب شده، مورد بازبینی قرار گرفته است.

سانسور فعالانه گزارش‌های تغییرات اقلیمی توسط مقامات وقت کاخ سفیدبه عقیده کارشناسان، دولت دونالد ترامپ از زمان روی کار آمدن همواره خواستار سانسور ارجاعات مختلف به تغییرات اقلیمی بوده است

نشریه نیویورک تایمز در ماه مه (خرداد) گزارش داد که آقای ریلی به سازمان متبوعش دستور داده است که دامنه‌ی مدل‌های آب و هوایی -نه پیش‌بینی‌های آینده در مورد تغییرات اقلیمی تا سال ۲۰۴۰- را محدود کنند که به عقیده دانشمندان گمراه‌کننده بوده است. اما به‌گفته‌ی والدمن، دستکاری و سانسور بیانیه‌های مطبوعاتی سازمان زمین‌شناسی آمریکا، به پیش از انتصاب ریلی به‌عنوان این سازمان بازمی‌گردد، و دقیقا با زمان‌بندی‌های ریاست‌جمهور ایالات متحد همخوانی دارد. والدمن در گزارش خود می‌نویسد که در آخرین سال دولت باراک اوباما، سازمان زمین‌شناسی آمریکا حداقل ۱۳ اعلامیه مطبوعاتی را منتشر کرد که بر تغییرات اقلیمی تأکید داشتند و در رسانه‌های جمعی نیز منتشر شدند.

از سال ۲۰۱۷ تا شش ماهه اول سال ۲۰۱۹، هیچ اعلامیه مطبوعاتی به تغییرات اقلیمی اشاره‌ای نداشته است. برخی [از بیانیه‌ها] مختصرا در متن اشاره‌ای به تغییرات اقلیمی کرده‌اند، در حالی که برخی دیگر از بیانیه‌ها اصلا اشاره‌ای هم به آن نکرده‌اند. برای سازمان زمین‌شناسی که شعار آن «علم برای دنیای در حال تغییر» است، این میزان از سانسور بیانیه‌های مطبوعاتی -به همراه سرکوب گسترده‌تر اطلاعات مربوط‌به تغییرات آب و هوایی- به معضلی باور نکردنی برای مردم آمریکا بدل شده که از طریق مالیات‌های خود بودجه لازم برای انجام تحقیقات علمی را تأمین می‌کنند.

جوئل کلمنت، پژوهشگر سیاست‌های تغییرات اقلیمی از مدرسه هاروارد کندی و یکی از اعضای رده بالای کمیته دانشمندان نگران به ای‌اند‌ای نیوز گفت:

این توهین به علم است، و همین‌طور توهین به مردمی است که به این اطلاعات نیاز دارند و معیشت و در برخی موارد زندگیشان به آن گره خورده است. آنچه واقعا تکان‌دهنده بود و وارد مرحله‌ی تازه‌ای شده، این است که اطلاعاتی که برای اقتصاد و بهداشت و ایمنی و اساسا رفاه مردم ایالات متحده ضروری است، مهر و موم و پنهان نگه داشته شده است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فناوری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود کتاب کار دیکته شب اول ابتدایی - کتاب گاج