دستیابی اپوزیسیون و شورای نظامی در سودان به توافق کامل


دستیابی اپوزیسیون و شورای نظامی در سودان به توافق کامل

میانجیگری مشترک اتیوپی و اتحادیه آفریقا اعلام کرد؛ جریان اپوزیسیون «نیروهای آزادی و تغییر» و شورای نظامی انتقالی در سودان به توافقی کامل درباره «اعلامیه سیاسی»، که تمامی مراحل دوره انتقالی را مشخص می‌کند، دست یافتند.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از رویترز، شورای نظامی حاکم در سودان، روز پنجشنبه اعلام کرد گروهی از افسران برای «کودتای نظامی» تلاش می‌کردند تا توافق میان ارتش و معارضان برای تقسیم قدرت برای دوره‌ای سه‌ساله را، که بعد از آن انتخابات برگزار می‌شود، از بین ببرند.

پس از ماه‌ها تنش در سودان، رهبران جنبش طرفدار دموکراسی در سودان، هفته گذشته بر سر تقسیم قدرت با شورای نظامی حاکم به توافق دست یافتند.

«جمال عمر ابراهیم» رئیس کمیته امنیتی شورای نظامی طی نطقی تلویزیونی اعلام کرد؛ گروهی از افسران و سربازان نیروهای مسلح و دستگاه امنیتی، که برخی از آنها از نیروهای بازنشسته‌اند، تلاش کردند دست به کودتا بزنند.

وی افزود؛ 12 افسر و 4 سرباز در این ارتباط بازداشت شدند و تلاش‌ها برای بازداشت متهمان دیگر از جمله فرمانده این کودتای ناکام ادامه دارد.

در خبری دیگر از سودان، میانجیگری مشترک اتحادیه آفریقا و اتیوپی، بامداد امروز ــ جمعه ــ اعلام کرد که جریان «اپوزیسیون آزادی و تغییر» و شورای نظامی انتقالی موفق به رسیدن به توافقی کامل درباره «اعلامیه سیاسی» مشخص‌شده برای تمامی مراحل دوره انتقالی شده‌اند.

پایگاه خبری «اخبار السودان» گزارش داد، «نیروهای آزادی و تغییر» و شورای نظامی سومین نشست را در هتل «کورنتیا» در خارطوم ترتیب دادند. این نشست به‌مدت بیش از 8 ساعت طول کشید.

«محمد الحسن ولد لبات» فرستاده اتحادیه آفریقا در کنفرانسی مطبوعاتی در پایان نشست گفت: «هیئت‌های مذاکره‌کننده از نیروهای آزادی و تغییر و شورای نظامی در سومین دور مذاکرات گرد هم آمدند و طی این مذاکرات درباره بیانیه سیاسی، که شایستگی هیئت‌ها برای مرحله انتقالی را تعیین می‌کند، کاملاً توافق کردند. این توافق، در فضایی برادرانه، سازنده و مثمر ثمر انجام شد».

ولد لبات افزود، نشست دیگری میان اپوزیسیون و شورای نظامی در روز شنبه برگزار خواهد شد و طی آن تصویب سند دوم، یعنی اعلامیه قانون اساسی، مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

توافق تقسیم قدرت در سودان، که بامداد روز پنجم ژوئیه و با میانجی‌گری اتیوپی و اتحادیه آفریقا حاصل شد، دربردارنده تشکیل شورای حاکم است که مرحله انتقالی را به‌مدت 3 سال یا کمی بیشتر یا کمتر اداره می‌کند. این شورا از پنج نظامی و پنج غیرنظامی تشکیل شده و یک عضو دیگر آن مورد توافق دو طرف است.

در ماه آوریل «عمر البشیر» رئیس‌جمهور سابق که حدود 30 سال بر سودان حکومت کرد، در پی گسترش اعتراضات مردمی به نابسامانی اوضاع اقتصادی، با دخالت ارتش برکنار شد و پس از آن یک شورای نظامی به‌رهبری «عبدالفتاح البرهان» قدرت را به دست گرفت.

با وجود برکناری عمر البشیر، اعتراضات معترضان پایان نیافت و آنها با برگزاری تظاهرات و تحصن‌‌های مستمر تحویل هر چه سریع‌تر قدرت به غیرنظامیان را خواستار شده‌اند.

انتهای پیام/*

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تصاویر جنجالی ترانه علیدوستی روی تخت بیمارستان پس از انتشار خبر بیماری + عکس