رعایت حجاب و عفاف زمینه‌ساز ظهور است/منتظران به مسئله حجاب نگاه چندبعدی دارند


رعایت حجاب و عفاف زمینه‌ساز ظهور است/منتظران به مسئله حجاب نگاه چندبعدی دارند

حجت‌الاسلام حیدری گفت: اگر افراد یک جامعه متعهد به رعایت انواع حجاب باشند آن‌گاه عفت عمومی فراگیر و در پی آن، کرامت و عزت انسانی زنان و مردان حفظ می‌شود. تحقق این مهم در زمینه‌سازی ظهور بسیار موثر است.

حجت‌الاسلام و المسلمین «اسدالله حیدری» در گفت‌و‌‌گو با خبرنگار گروه مهدویت و غدیر خبرگزاری شبستان، با اشاره به نامگذاری روز نهم دهه کرامت در سال 1398 با عنوان «عفاف و حجاب، گوهر خانواده مهدوی» اظهار کرد: حجاب و عفاف را نباید به پوشش زنان محدود کرد بلکه حتی نباید به نحوه پوشش مردان نیز محدود کرد بلکه مراد از حجاب و عفاف در معارف دینی، رعایت این موضوع در گفتار، کردار و پوشش ظاهری است.

این استاد حوزه علمیه افزود: برای نمونه زمانی که قرآن می فرماید: «قُلْ لِلْمُؤْمِنِینَ یَغُضُّوا مِنْ أَبْصارِهِمْ. قُلْ لِلْمُؤْمِناتِ یَغْضُضْنَ مِنْ أَبْصارِهِنَّ: ای رسول ما به مردان مؤمن بگو تا چشمها را از نگاه ناروا بپوشند. ای رسول به زنان مؤمن بگو تا چشمها را از نگاه ناروا بپوشند.» حجاب چشم و در واقع دوری از نگاه ناپاک را مدنظر دارد. این هم نوعی از حجاب است که باید از سوی مردان و زنان رعایت شود.

وی اضافه کرد: نوع دیگری از حجاب که اثرات بسیاری در حفظ عفت شخصی و عمومی در سطح جامعه دارد، حجاب در گفتار است، همانطور که قرآن می فرماید: «فَلا تَخْضَعْنَ بِالْقَوْلِ فَیَطْمَعَ الَّذِی فِی قَلْبِهِ مَرَضٌ: پس زنهار نازک و نرم با مردان سخن نگویید؛ مبادا آن که دلش بیمار (هوا و هوس) است به طمع افتد»(سوره احزاب، آیه 32).

حیدری تاکید کرد: اگر افراد یک جامعه متعهد به رعایت انواع حجاب باشند آنگاه عفت عمومی فراگیر می شود و به این صورت کرامت و عزت انسانی زنان و مردان حفظ می شود. تحقق این موضوع یکی از موضوعات برای زمینه سازی ظهور است.

وی بیان کرد: رعایت حجاب و داشتن پوشش مناسب در برابر نامحرمان، محدود به دوره سنی نیست، هرچند شاید عده ای با استناد به آیه «الْقَواعِدُ مِنَ النِّساءِ اللاَّتِی لا یَرْجُونَ نِکاحاً فَلَیْسَ عَلَیْهِنَّ جُناحٌ أَنْ یَضَعْنَ ثِیابَهُنَّ غَیْرَ مُتَبَرِّجاتٍ بِزِینَةٍ وَ أَنْ یَسْتَعْفِفْنَ خَیْرٌ لَهُنَّ وَ اللَّهُ سَمِیعٌ عَلِیمٌ: و بر زنانى که در اثر سالخوردگى از زناشویى بازنشسته و امیدى به ازدواج ندارند گناهى نیست که لباس هاى خود را فرو گذارند بى آن که زیبایى هاى خود را نمایان سازند؛ و اینکه پاکدامنى پیشه سازند و حجاب خویش را رعایت کنند بهتر و شایسته تر است. و خدا شنوا و داناست» مدعی شوند بانوان کهنسال از این قاعده مستثنی هستند اما واقعیت این است که قرآن درباره این گروه سنی نیز تاکید دارد «أَنْ یَسْتَعْفِفْنَ خَیْرٌ لَهُنَّ.»

این استاد حوزه علمیه در ادامه تاکید کرد: رعایت حجاب و عفاف مطابق با موازین دینی یکی از ویژگی های جامعه مهدوی است و در آن دوران خبری از پوشش های نامناسب و زننده نیست. بنابراین منتظران ظهور حضرت ولی عصر (عج) باید هم خود حجاب و عفاف را رعایت کنند و هم دیگران را به داشتن پوشش مناسب و رعایت حجاب در کلام و رفتار رعایت کنند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: دشمن با ترویج بدحجابی یا بی حجابی، هدف بزرگ تری یعنی اختلاط روابط زنان و مردان و به تبع آن، افزایش بی عفتی در سطح جامعه را دنبال می کند. بنابراین باید مراقب بود به موضوع حجاب و عفاف نگاه چند بعدی داشت و تاکید شود که رعایت عفت، با رعایت پوشش مناسب، درست سخن گفتن و رفتار مناسب داشتن همراه می شود.

پایان پیام/397

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مهدویت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ دوباره نخوابیدم افکار پریشون ریمیکس اینستا